Stötfångare, sandplåt, grill, skärmar, inner-skärmar, friskluftintag, motorhuv, dörrar och baklucka är demonterat.
Jag slipar bort all färg med hjälp av tryckluftsdriven slipmaskin och 80:an papper. På ställen där inte slipen kommer åt använder jag borrmaskinen och en nylontrissa.
Där det är mycket spackel tar jag till vinkelslip och kör försiktigt med en rondellskiva, utan att slipa ända ned till plåten. Det sista tar jag med tryckluftsslipen eller nylontrissan. Annars ger vinkelslipen så grova spår i plåten.
Till sist så sandblästrar jag där det finns rost eller antydningar till rost. Drar på en epoxygrund inom en halv timme efter blästrandet för att undvika ny rost.
På så vis tar jag ett parti åt gången på bilen för att få bort all rost och få ny fräsch grund som skydd. Den kommer ju att lackeras först om flera år.
De partier som är så pass dåliga att sandblästern gör hål i plåten skall naturligtvis svetsas upp.