Börjar misstänka det är nåt lurt med termostaten, får inget tryck i övre kylarslang och slangarna till värmepaketet blir ej varma

När jag tappar ur kylvatten är det inte klara gröna kylvätska vi fyllt i utan en brun sörja som kommer ut

Och när jag demonterar termostaten ser den ut som om den legat i en gyttjepöl i 15 år

Man ser knappt att det är en termostat.
Prata med en kompis som har en hel drös med jänkare och han har haft samma problem. Avlagringar inne i blockets vattenkanaler släpper och bildar denna sörja som täpper till allt
Han fixa sin Chrysler 300 med diskmaskinstvättmedel.
Sagt och gjort. Men först lossar jag slangen som går in i värmepaketet och öppnar kylarens avtappning. Sedan tar jag trädgårdslangen och fäster den på slangen som går in i värmapaketet. Och så fullt tryck på.
Först kommer bara rostigt brunt vatten ur avtappningen på kylaren men till sist efter man har tappat en stund börjar vattnet bli klart.
Skruvar tillbaks slangen och stänger avtappningen. I med maskindiskmedlet och så köra motorn varm. Sedan tappa ur och tvätta igenom systemet med rent vatten. Jag upprepar denna procedur med maskindiskmedel 4 gånger...