Eftersom det här hörnet kommer från en Custom 300 har det 6 hål borrade för de tre kromade bakskärmsemblemen (ser ut som tre fiskar och kallas därav fiskarna). Dessa hål skall läggas igen och nya borras nedanför utbuktningen. Där går nämligen kromlisten på Meteor-bilarna.
Kollar passformen genom att helt lustigt trä på det nya hörnet över det gamla. Och se, det verkar ju stämma ganska bra.
Svårigheten nu är att inte kapa bort för mycket, så man får ett för stort hål. Skräckscenariot är att när man sätter dit den nya biten är hålet en kapskiva för brett
Man ställer in bakluckan så bra det går (dessa gamla stålpråmar har inga exakta luftspalter typ Porsche) så att luftspalterna mellan lucka och bakskärmar blir acceptabla. Sedan ställer man in den nya bakskärmen genom att utgå från bakluckan. Borde väl funka??????
Efter att ha passat, måttat, kollat, kikat, tittat och gjort om allt igen flera gånger punktar jag fast det nya hörnet "ovanpå" det gamla. Sen skär jag genom båda hörnen samtidigt med vinkelslipen. På så vis får jag två exakt lika stora bitar.
Jag använder special-kapskivor som är endast en 1 mm tjocka. Med vanliga kapskivor kommer luftspalterna att bli för stora så de inte går att svetsa ihop.
Jag slipar plåtkanterna fria från färg för att svetsen skall fästa.
Ett annat tips är att du punktar, ritar med en tusch-penna längs med plåtbiten som du punktat fast Sedan kapar du längst med strecket, fast på den vänstra sidan om du hänger med hur jag menar? Sedan är det bara att prova sig fram och finslipa lite så får man perfekt passform
Efter att ha passat, måttat, kollat, kikat, tittat och gjort om allt igen flera gånger punktar jag fast det nya hörnet "ovanpå" det gamla. Sen skär jag genom båda hörnen samtidigt med vinkelslipen. På så vis får jag två exakt lika stora bitar.
Jag använder special-kapskivor som är endast en 1 mm tjocka. Med vanliga kapskivor kommer luftspalterna att bli för stora så de inte går att svetsa ihop.
Rätt tanke, det blir så mycket enklare med inpassningen då! "Bara" att lägga igen skarven efteråt ingen extra slipning..
Ett annat tips är att du punktar, ritar med en tusch-penna längs med plåtbiten som du punktat fast Sedan kapar du längst med strecket, fast på den vänstra sidan om du hänger med hur jag menar? Sedan är det bara att prova sig fram och finslipa lite så får man perfekt passform
En smart grej när du ska passa in det nya hörnet till karossen är att göra följande!
1. grovkapa det nya hörnet och lägg på plats på karossen.
2. ta sedan en tuschpenna eller en rits penna och dra efter kanten.
3. sen kapar du bort grovt på vänstersidan ca: 0,5-1,0mm från markeringen.
4. ta bort det gamla hörnet och lägg dit det nya. (ska vara överlappat mot karossen)
5. Såga/Kapa sedan 0.1mm in på det "nya" hörnet (du ska alltså såga igenom både det nya hörnet samt karossen) på det sättet får du en exakt likadan kant på hörnet som på karossen.
hoppas du förstår
en annan bra sak är att när du svetsar så kan du skruva fast det nya hörnet med plåtskruv där du ska ha den och använda mycket svetstänger. fördelen med att andvända självborrande skruv är att du får biten där du vill ha den varje gång du ska tillbaks med den efter borttagning..
En smart grej när du ska passa in det nya hörnet till karossen är att göra följande!
1. grovkapa det nya hörnet och lägg på plats på karossen.
2. ta sedan en tuschpenna eller en rits penna och dra efter kanten.
3. sen kapar du bort grovt på vänstersidan ca: 0,5-1,0mm från markeringen.
4. ta bort det gamla hörnet och lägg dit det nya. (ska vara överlappat mot karossen)
5. Såga/Kapa sedan 0.1mm in på det "nya" hörnet (du ska alltså såga igenom både det nya hörnet samt karossen) på det sättet får du en exakt likadan kant på hörnet som på karossen.
hoppas du förstår
en annan bra sak är att när du svetsar så kan du skruva fast det nya hörnet med plåtskruv där du ska ha den och använda mycket svetstänger. fördelen med att andvända självborrande skruv är att du får biten där du vill ha den varje gång du ska tillbaks med den efter borttagning..
Man blir förvånad över hur enkelt jänkare är byggda Bakskärmen består av en plåt Inga förstyvningar, pressningar eller plåtprofiler. Bara en enkel plåt. Runt bagageöppningen har man faktiskt valsat en plåtremsa och punktat fast som förstyvning.
Här ser man också att delar av bagagerumsgolvet är slipat.