3257
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 169 684 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#81
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-1c685e7dfbb257d89fdb3f74194eb728.jpg

Eftersom det här hörnet kommer från en Custom 300 har det 6 hål borrade för de tre kromade bakskärmsemblemen (ser ut som tre fiskar och kallas därav fiskarna). Dessa hål skall läggas igen och nya borras nedanför utbuktningen. Där går nämligen kromlisten på Meteor-bilarna.


5 071 Inlägg
slappt&fint
376 Inlägg
30 november 2011
#83
Detta blir bra, prem lagd


5 071 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#84
below_ skrev:
Detta blir bra, prem lagd

Jag hoppas det, men tackar tackar smile


5 071 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
#85
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7b6907a79252bcfa6b40dbaffda33101.jpg


Kollar passformen genom att helt lustigt trä på det nya hörnet över det gamla. Och se, det verkar ju stämma ganska bra.

Svårigheten nu är att inte kapa bort för mycket, så man får ett för stort hål. Skräckscenariot är att när man sätter dit den nya biten är hålet en kapskiva för brett sad


2 788 Inlägg
3 december 2011
#86
Jäkligt spännande projekt du håller på med, kommer att följas! smile

Lycka till med allt smile


Amatör
488 Inlägg
3 december 2011
#87
Verkar lovande, så det här måste följas. Helt rätt väg att gå med ett nytt hörn, nedre delen är enklare att få till själv..
Lycka till/ Jimmy

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...

5 071 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#88
_Fredrik skrev:
Jäkligt spännande projekt du håller på med, kommer att följas! smile

Lycka till med allt smile

Tackar och bockar smile


5 071 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#89
Lygdman skrev:
Verkar lovande, så det här måste följas. Helt rätt väg att gå med ett nytt hörn, nedre delen är enklare att få till själv..
Lycka till/ Jimmy

Tackar smile så sant. Tänkte dessutom fuska med nedre delen, men mer om det sen wink


5 071 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#90
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-22a3ccb471d692373d3e311fd3c6d692.jpg


Hur får man biten inpassad så den börjar stämma?

Tänkte så här:

Man ställer in bakluckan så bra det går (dessa gamla stålpråmar har inga exakta luftspalter typ Porsche) så att luftspalterna mellan lucka och bakskärmar blir acceptabla. Sedan ställer man in den nya bakskärmen genom att utgå från bakluckan. Borde väl funka?????? roll


5 071 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#91
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-bf39ef909a3164b0c5f7aa67a0387102.jpg

Efter att ha passat, måttat, kollat, kikat, tittat och gjort om allt igen flera gånger punktar jag fast det nya hörnet "ovanpå" det gamla. Sen skär jag genom båda hörnen samtidigt med vinkelslipen. På så vis får jag två exakt lika stora bitar.

Jag använder special-kapskivor som är endast en 1 mm tjocka. Med vanliga kapskivor kommer luftspalterna att bli för stora så de inte går att svetsa ihop.

Jag slipar plåtkanterna fria från färg för att svetsen skall fästa.


2 788 Inlägg
9 december 2011
#92
Ett annat tips är att du punktar, ritar med en tusch-penna längs med plåtbiten som du punktat fast smile Sedan kapar du längst med strecket, fast på den vänstra sidan om du hänger med hur jag menar? smile Sedan är det bara att prova sig fram och finslipa lite så får man perfekt passform smile


49 Inlägg
10 december 2011
#93
Ser fint ut detta lycka till med hörnet! Hoppas de blir fint , glöm inte bilder alltid roligt att se! smile

Amatör
488 Inlägg
10 december 2011
#94
JohnWayne skrev:
Efter att ha passat, måttat, kollat, kikat, tittat och gjort om allt igen flera gånger punktar jag fast det nya hörnet "ovanpå" det gamla. Sen skär jag genom båda hörnen samtidigt med vinkelslipen. På så vis får jag två exakt lika stora bitar.

Jag använder special-kapskivor som är endast en 1 mm tjocka. Med vanliga kapskivor kommer luftspalterna att bli för stora så de inte går att svetsa ihop.

Rätt tanke, det blir så mycket enklare med inpassningen då! "Bara" att lägga igen skarven efteråt ingen extra slipning..

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...

5 071 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#95
_Fredrik skrev:
Ett annat tips är att du punktar, ritar med en tusch-penna längs med plåtbiten som du punktat fast smile Sedan kapar du längst med strecket, fast på den vänstra sidan om du hänger med hur jag menar? smile Sedan är det bara att prova sig fram och finslipa lite så får man perfekt passform smile

Funkar säker det åxå smile
Senast redigerat av JohnWayne (11 december 2011)


5 071 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#96
Matte943 skrev:
Ser fint ut detta lycka till med hörnet! Hoppas de blir fint , glöm inte bilder alltid roligt att se! smile

Tackar tackar big_smile
Ska försöka ladda upp en bild per dag, men tyvärr blev det inte så många bilder tagna sad


62 Inlägg
11 december 2011
#98
En smart grej när du ska passa in det nya hörnet till karossen är att göra följande!


1. grovkapa det nya hörnet och lägg på plats på karossen.

2. ta sedan en tuschpenna eller en rits penna och dra efter kanten.

3. sen kapar du bort grovt på vänstersidan ca: 0,5-1,0mm från markeringen.

4. ta bort det gamla hörnet och lägg dit det nya. (ska vara överlappat mot karossen)

5. Såga/Kapa sedan 0.1mm in på det "nya" hörnet (du ska alltså såga igenom både det nya hörnet samt karossen) på det sättet får du en exakt likadan kant på hörnet som på karossen.

hoppas du förstår smile

en annan bra sak är att när du svetsar så kan du skruva fast det nya hörnet med plåtskruv där du ska ha den och använda mycket svetstänger. fördelen med att andvända självborrande skruv är att du får biten där du vill ha den varje gång du ska tillbaks med den efter borttagning..

Fint projekt för övrigt.. följer det med glädje smile


5 071 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#99
Puttee88 skrev:
En smart grej när du ska passa in det nya hörnet till karossen är att göra följande!


1. grovkapa det nya hörnet och lägg på plats på karossen.

2. ta sedan en tuschpenna eller en rits penna och dra efter kanten.

3. sen kapar du bort grovt på vänstersidan ca: 0,5-1,0mm från markeringen.

4. ta bort det gamla hörnet och lägg dit det nya. (ska vara överlappat mot karossen)

5. Såga/Kapa sedan 0.1mm in på det "nya" hörnet (du ska alltså såga igenom både det nya hörnet samt karossen) på det sättet får du en exakt likadan kant på hörnet som på karossen.

hoppas du förstår smile

en annan bra sak är att när du svetsar så kan du skruva fast det nya hörnet med plåtskruv där du ska ha den och använda mycket svetstänger. fördelen med att andvända självborrande skruv är att du får biten där du vill ha den varje gång du ska tillbaks med den efter borttagning..

Fint projekt för övrigt.. följer det med glädje smile

Man tackar för tipsen  smile


5 071 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#100
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-5c826194923af8b57900a4a177bb7ac8.jpg



Man blir förvånad över hur enkelt jänkare är byggda roll Bakskärmen består av en plåt yikesyikesyikes  Inga förstyvningar, pressningar eller plåtprofiler. Bara en enkel plåt. Runt bagageöppningen har man faktiskt valsat en plåtremsa och punktat fast som förstyvning.

Här ser man också att delar av bagagerumsgolvet är slipat.



Sök