2205
Sök

Volvo S60r eller Mazda 6 mps eller Golf R32?

4 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
Jag har tänkt mig köpa nån utav dessa 3 men kan inte bestämma mig, plus att jag kan inte så mycket om bilar. Så jag skulle vilja hör vad ni tycker? lite för och nackdelar med dessa bilar mm smile tack på förhand smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 oktober 2011
Av dem tre hade jag valt S60R, jag tror det är mest bil i den. Kanske inte absolut roligast men helt klart bekvämast och bäst byggd, jag har lite svårt för den billiga känslan i exempelvis Golf (4?). Och så länge du inte skall ha en bil endast till söndagsturer längs kurviga vägar tror jag komfort är en punkt att värdera högt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
Av dem tre hade jag valt S60R, jag tror det är mest bil i den. Kanske inte absolut roligast men helt klart bekvämast och bäst byggd, jag har lite svårt för den billiga känslan i exempelvis Golf (4?). Och så länge du inte skall ha en bil endast till söndagsturer längs kurviga vägar tror jag komfort är en punkt att värdera högt. smile

Jaaa de får nog bli en s60r känns som den bästa bilen av dom tre smile

395 Inlägg
17 oktober 2011
jag skulle valt R32, känns som den roligaste av dom smile

Ubåtsingenjör
7 355 Inlägg
17 oktober 2011
jag gillar ju r32an ! ljudet är svårslaget ... bekväm att åka i. Men visst s60 är bra bilar det också

Forummoderator
26 434 Inlägg
17 oktober 2011
Rquired skrev:

Vad skådar mitt norra öga..har du blivit sjuker, Rquired?
"Av dem tre hade jag valt S60R"..mycket ska man se innan ögonen trillar ur..haha.

Personligen hade jag nog valt S60R:en jag också, men dock inte pga att jag råkar vara Volvo ganska trogen, utan snarare för att Mazdan helt enkelt inte tilltalar mig, och Golfen...ser ut som alla andra Golfar i mitt tycke.
Visst. Golf har haft många år på sig att bli bättre och bättre, och nog är det bra bilar, men S60R:en har förmodligen - såsom Rquired säger - bättre komfort, vilket är en prioritet jag hade gått efter.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 656 Inlägg
17 oktober 2011
diz092 skrev:
Jag har tänkt mig köpa nån utav dessa 3 men kan inte bestämma mig, plus att jag kan inte så mycket om bilar. Så jag skulle vilja hör vad ni tycker? lite för och nackdelar med dessa bilar mm smile tack på förhand smile

mazdan är en riktigt kul bil med väldigt mycket grundutrustning tex ett stort bose system som låter helt underbart för att vara ett orginalsystem har dock ett relativt högt vägljud

volvon börjar bli tillåren och med ett avancerat 4c chassi är det inget jag skulle vilja ha hand om även om jag nog som alla andra vet att det är den bekvämaste bilen i detta gäng är inte lika busig som dom andra 2

r32an är en rolig bil med en stabil 4wd som haldex byggt otroligt körglad maskin men ingenting för långfärdsåkningar då den är väldigt bullrig smile

4 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
tackar för era svar. har lite och fundera på, just nu lutar de lite åt mazdan smile

Japanese Engineering
690 Inlägg
24 oktober 2011
Mazda 6 MPS är riktigt fin och skön, Mazda har lyckats. Men den spelar i en helt annan liga. Mazdan är nånting mellan "komfort" och "sport", bra balans i det hela men den är inte så sportig och du får inte lika mycket uppmärksamhet.

ALLA märker skillnaden mellan R32 och en vanlig Golf, även icke motorintresserade förstår att nånting är speciellt med den bilen. Samma sak gäller S60R. Men det krävs lite entusiasm för att lägga märke till en 6 MPS.

R32 har sex cylindrar vilket gör allt mycket roligare, det finns även många olika sätt att utveckla motorn på och motorn låter otroligt skönt. Men Golf R32 saknar "klass"  det är mer än bus bil än något du glider runt med.

S60R är enligt mig det bästa valet för att den har en fin interiör, kvalite och "balans" och med balans menar jag att den är väldigt sportig och snabb men samtidigt komfortabel och lyxig. S60R sjunger riktigt fint, låter nästan som en halv V10a. Plats att utveckla motorn finns.

S60in är enligt mig mycket busigare än Mazdan.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

1 833 Inlägg
24 oktober 2011
s60r alla dagar.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

81 Inlägg
24 oktober 2011
Jag har för mig att jag har läst att Mazdan är ganska så rostbenägen och det är ju inte så kul om du även ska använda bilen på vintern :S

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 oktober 2011
Jocke_T skrev:
Jag har för mig att jag har läst att Mazdan är ganska så rostbenägen och det är ju inte så kul om du även ska använda bilen på vintern :S

Det stämmer modellen har väldigt lätt för att rosta, fruktansvärt bullrig är den med redan i ett standardexemplar med vanliga 16" så hur en MPS är att åka långt i vill jag inte ens tänka på.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost … 2002-12369

440 Inlägg
24 oktober 2011
Har ingen erfarenhet av varken golfen eller mazdan.

MEN jag ägde en s60r i nästan 3år och var grymt nöjd med bilen. Riktigt skön komfort men ändå så sportig som man vill ha en bruksbil.
Dessutom var fyrhjulsdriften helt underbar på vintrarna smile

Rallyförare
1 075 Inlägg
24 oktober 2011
Komfort var huvudpunkten när jag valde bil big_smile & jag har inte ångrat mej..
Rquired skrev:
Och så länge du inte skall ha en bil endast till söndagsturer längs kurviga vägar tror jag komfort är en punkt att värdera högt. smile

451 Inlägg
24 oktober 2011
Polarn har en s60r, kollegan en 300hästars mps, och jag själv en r32 mk5

Säger bara så här

R32an ALLA dar i veckan + DSG

men visst kasta dina pengar i sjön genom att köpa en VOLVO...

451 Inlägg
24 oktober 2011
jonnielahti skrev:
JUSTer skrev:

Säger bara så här

dsg är underbar! big_smile jag tycker ochså att du ska välja golfen, tycker att mazdan känns som en kärringbil och s60n som gubbil tongue

big_smilebig_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 oktober 2011
JUSTer skrev:

Säger bara så här

Inget illa menat men skall du degradera en S60R som "att kasta pengarna i sjön" går det att använda samma metod på en R32: Det är bara en tråkig och karaktärslös Golf med en rolig motor och något som ser ut som ett kjolpaket från realcar.

Åter igen inget illa menat mot R32 utan detta inlägg är mer för att väcka en eftertanke.

451 Inlägg
25 oktober 2011
Rquired skrev:
JUSTer skrev:

Säger bara så här

Inget illa menat men skall du degradera en S60R som "att kasta pengarna i sjön" går det att använda samma metod på en R32: Det är bara en tråkig och karaktärslös Golf med en rolig motor och något som ser ut som ett kjolpaket från realcar.

Åter igen inget illa menat mot R32 utan detta inlägg är mer för att väcka en eftertanke.

Du har en poäng i de du säger...

men Är inte R32an en ovanligare bil på gatan?

Inte många kan skilja på en s60R och en vanlig S60

Och s60 ser man varje dag

De här kan argumentars hela dagen, men TS, jag tkr du ska testa köra samtliga bilar innan du köper nått.

Åk till närmaste handlare, dom brukar ha dessa bilar inne, och var inte rädd för att pryta på en bensinslukare, handlarn vill mer än gärna bli av med den, med tanke på dagens bensin priser..

Rallyförare
1 075 Inlägg
25 oktober 2011
För dom flesta ser nog
S60r ut som en stylad S60
R32 ut som en stylad Golf och
Mazda 6 mps ut som en vanlig Mazda 6...

Ungefär som min Explorer ser ut som en stylad Express...
Gemene man ser ingen skillnad

Eller vad säger ni?
http://www.luckbyte.se/golf.jpg
http://www.luckbyte.se/mazda.jpg
http://www.luckbyte.se/volvo.jpg
Senast redigerat av carnageman (25 oktober 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 oktober 2011
Jo för oss bilintresserade är en R32 en rätt ovanlig fågel, men jag upplever att jag "tar" personligen modellen på motorljudet oftast för att vara ärlig. Jag tror tyvärr inte gemene man hör eller har lärt sig höra någon skillnad på en rejäl sexa och en 1.8t med Japsdämpare tyvärr, och jag tror inte heller att samma kategori ser eller har lärt sig se någon skillnad mellan en original R32 och en måttligt stylad Golf GTI t.ex.

Detsamma gäller för S60 tror jag, men som du säger är det hela svårt att diskutera om inget annat så för att R32 och S60R är så olika bilar. smile

Sök