2452
Sök

3,5" för instrumentbrädan, vilka är bra? (lista)

424 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
Hejhej!

Tänkte göra en liten check me folk som vet el har monterat in ett par 3,5or i sin instrumentbräda och hur dessa upplevs..

Finns en del o välja på, men har inte lyssnat på ngn utav dessa och budgeten är satt på ca 500-700 kr
Dom kommer inte drivas utav ett slutsteg, ren OEM-uppgradering bara!

De jag söker efter är balanserad diskant med mellanregister, inte ngn kall & skrikig diskant som skickar kalla kårar längst med ryggraden lol

Här är listan, ngt ni kan rekomendera utav dessa? ..el säga vilka man Absolut inte ska satsa på smile

JL Audio TR350CXi
Pioneer TS-A878
Infinity Reference 3032cf
Alpine SXE-0825S
Kicker KS35
Kicker DS350
Rockford Fosgate P132
Blaupunkt GTX 352
Powerbass S-352

(Tog inte med JBL eftersom monteringsdjupet är för stort samt Amega för kommer inte drivas me ett steg som sagt)

Ha de gott!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
16 oktober 2011
LiNx skrev:
Hejhej!

Tänkte göra en liten check me folk som vet el har monterat in ett par 3,5or i sin instrumentbräda och hur dessa upplevs..

Finns en del o välja på, men har inte lyssnat på ngn utav dessa och budgeten är satt på ca 500-700 kr

De jag söker efter är balanserad diskant med mellanregister, inte ngn kall & skrikig diskant som skickar kalla kårar längst med ryggraden lol

Här är listan, ngt ni kan rekomendera utav dessa? ..el säga vilka man Absolut inte ska satsa på smile

JL Audio TR350CXi
Pioneer TS-A878
Alpine SXE-0825S
Kicker KS35
Kicker DS350
Rockford Fosgate P132
Blaupunkt GTX 352
Powerbass S-352

(Tog inte med JBL eftersom monteringsdjupet är för stort samt Amega för kommer inte drivas me ett steg som sagt)

Ha de gott!

Dom jag skulle sitta på utav dessa är JL Audio och infinity Reference.
Alpine om det verkligen kniper.
Powerbass ska jag inte yttra mig om, då jag inte vet så mycket om dom.

Resten har väl inte de bästa ryktet när det gäller diskanten.

Kan lägga till dessa som låter riktigt bra för pengarna och är hyffsat lättdrivna för en huvudenhet.
http://dbakuten.se/detail-item_id-318763
Väldigt klart mellanregister, och diskanten är inte så hård som man kan tro trots att det är en titandiskant.
DLS har en förmåga att låta lugnt och harmoniskt.
Senast redigerat av Tokken (16 oktober 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
16 oktober 2011
De bästa 3,5" jag hört som inte kostar multum är Vifas 3,5" bredbandare för 275kr/st
http://www.hifikit.se/index.php?id=2496
De har använts i flera SQ bilar även i högre klasser (Hette förr även N-Core Trius då i någon modifierad version)  dem kräver inte mkt effekt för att låt bra heller så dem duger nog att drivas med huvudenheten.
Senast redigerat av Frippe_L (16 oktober 2011)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

424 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
Frippe_L skrev:
De bästa 3,5" jag hört som inte kostar multum är Vifas 3,5" bredbandare för 275kr/st
De har använts i flera SQ bilar även i högre klasser (Hette förr även N-Core Trius då i någon modifierad version)  dem kräver inte mkt effekt för att låt bra heller så dem duger nog att drivas med huvudenheten.

Intressant absolut, glömde Hifikits sortiment!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
16 oktober 2011
LiNx skrev:
Frippe_L skrev:

Intressant absolut, glömde Hifikits sortiment!

Ja det är lätt hänt då dem ju är mest avsedda för hemhifi men funkar kalas i bilen.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

4 693 Inlägg
16 oktober 2011
Jag har hört Bolt 3,5", JL 3,5" och JBL 3,5" och dom jag tyckte lät bäst var JBL

Booyakasha!

424 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
Tokken skrev:
LiNx skrev:
Hejhej!

JL Audio TR350CXi
Pioneer TS-A878
Alpine SXE-0825S
Kicker KS35
Kicker DS350
Rockford Fosgate P132
Blaupunkt GTX 352
Powerbass S-352

Ha de gott!

Dom jag skulle sitta på utav dessa är JL Audio och infinity Reference.
Alpine om det verkligen kniper.
Powerbass ska jag inte yttra mig om, då jag inte vet så mycket om dom.

Resten har väl inte de bästa ryktet när det gäller diskanten.

Kan lägga till dessa som låter riktigt bra för pengarna och är hyffsat lättdrivna för en huvudenhet.
http://dbakuten.se/detail-item_id-318763
Väldigt klart mellanregister, och diskanten är inte så hård som man kan tro trots att det är en titandiskant.
DLS har en förmåga att låta lugnt och harmoniskt.

Lite dom som jag oxå tittat mest på, JL Audio TR350CXi, Pioneer TS-A878, Infinity Reference 3032cf..

Saken är den, att om jag ska få in 4'or så måste jag börja modda hålet både djup & sidoleds!
Vet inte om jag orkar de efter hållt på jäkla mycke me sommarbilens ljud..

Därför tänkte jag ge mej lite semester fr billjuds byggande, 3.5orna ska in i vinterbilen som jag har bara som pendlarbil till vardags!

Tänkte göra de lite simpelt för mej med en plug & play uppgradering bara smile

7 276 Inlägg
16 oktober 2011
Frippe_L skrev:

Jag körde truisar tidigare i min saab och dom kommer jag nog aldrig att sälja!
Körde då utan diskanter och jag kan inte säga mer än att jag är kanon nöjd med dom.
Tycker att dom spelar på väldigt bra trots sin lilla storlek.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 oktober 2011
Håll dig borta från JL TR350-CXi om du inte gillar vass/obalanserad diskant. En 3,5" som låter bra för småpengar och med lite effekt är Magnat Carfit87.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 851 Inlägg
17 oktober 2011
ChriZtoffer skrev:
Håll dig borta från JL TR350-CXi om du inte gillar vass/obalanserad diskant. En 3,5" som låter bra för småpengar och med lite effekt är Magnat Carfit87.

Ja väger man in priset till hur dem låter, då är de svårslagna smile

Turbo260
17 oktober 2011
ChriZtoffer skrev:

Håller med angående Magnat, hade såna i framrutan och okända 4" midbasar i dörrarna på en Golf 2 samt en 12" bas i skuffen och de hade inga problem att fylla ut ljudet från basen.

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
17 oktober 2011
jag säger : Amega Q-cox 350... www.amega.se <-- svensk kvalité,kostar en del,låter massor med lite skön effekt.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
17 oktober 2011
Nu finns här en miljard olika förslag på vad alla här tycker låter bra..

Upp till trådskaparen som ändå är den som skall lyssna i sin bil att kanske ta sig till en ren butik och kanske skaffa sig ett hum om hur lite olika högtalare låter.

För detta kommer ALDRIG ge något.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 oktober 2011
hks__ skrev:
jag säger : Amega Q-cox 350... www.amega.se <-- svensk kvalité,kostar en del,låter massor med lite skön effekt.

Dom är helt klart bäst ja, men kostar 3-4ggr TS budget och vill gärna ha ett steg för att komma till sin rätt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
17 oktober 2011
Holst (som haft ett klumpigt finger med i Evil Audio´s senare byggen) körde med Kicker 3,5" i sin Saab 9-5 och var helt lyrisk när han beskrev dem.

Vet inte vad modellen hette men de var billiga.
Senast redigerat av ExtraKim (17 oktober 2011)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

424 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
hks__ skrev:

Dom är helt klart bäst ja, men kostar 3-4ggr TS budget och vill gärna ha ett steg för att komma till sin rätt. smile

Bra, nån som läst tråden utförligt smile skrev just icke Amega

424 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
Tokken skrev:
Nu finns här en miljard olika förslag på vad alla här tycker låter bra..

Upp till trådskaparen som ändå är den som skall lyssna i sin bil att kanske ta sig till en ren butik och kanske skaffa sig ett hum om hur lite olika högtalare låter.

För detta kommer ALDRIG ge något.

Mm, håller me lite där.. Lite av en "hur-långt-är-ett-snöre" fråga.. Men tanke på att de finns knappt några fysiska butiker kvar i Sthlm, o dom som finns el fanns har inte hela sortimentet heller..

Hade önskat att de fanns en hel rad med 3,5or inkopplade i ngn butik men tyväär så ser de dystert ut..

Vet inte va MDS i Hägersten säljer nu för tiden, tror att dom bara har sina egna 3,5or som bäst för lyssning!

Om dom inte slagit igen den butiken, för MDS har ju gått i KK

4 693 Inlägg
17 oktober 2011
MDS finns kvar så dit kan du åka om du känner för det.
Hifikit ligger väl också i stockholm, ljudbyggaren med va?

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
17 oktober 2011
Ljudbyggaren ligger i Helsingborg...

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

1 727 Inlägg
17 oktober 2011
LiNx skrev:
ChriZtoffer skrev:
hks__ skrev:

Bra, nån som läst tråden utförligt smile skrev just icke Amega

Det finns en bra "istället för" Amegas 3.5a.

Jag menar Emphaser's 3.5a.

Finns hos den minsta fysiska billjudsshopen "i" Stockholm.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (17 oktober 2011)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Sök