3925
Sök

Varför droppar det olja....

72 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
#1
Byte olja på min volvo 850 -96.

Bytte även brickan till "avtappningspluggen", såg inget konstigt med bulten och det kändes normalt att skruva fast bulten igen.
Ändå kommer det en droppe då o då trots att bulten är dragen, även "efterdragit" den, vågar inte dra den hårdare,hur många drar den bulten med moment ??.....
Brickan är köpt på mekonomen, kan den ha spruckit ??
Eller ngr ändra idéer ?

8 252 Inlägg
17 oktober 2011
#2
Du glömde inte att torka runt runt hålet innan du satte i pluggen? Och du köpte rätt sorts bricka? Kollat så att inte oljan kommer från något annat ställe?


7 276 Inlägg
17 oktober 2011
#3
Olja har en förmåga att kunna rinna långa vägar så var säker på att det kommer därifrån först och främst.


Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
17 oktober 2011
#4
Om det börjat läcka efter han hade loss pluggen så kan ju felet ligga där..

Kolla kopparringen, lossa bulten och tryck dit något som stoppar oljan från att rinna iväg och kolla kopparringen, byt den och rengör bulten alt. ny bult.

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
17 oktober 2011
#5
Dixieman skrev:
Om det börjat läcka efter han hade loss pluggen så kan ju felet ligga där..

Kolla kopparringen, lossa bulten och tryck dit något som stoppar oljan från att rinna iväg och kolla kopparringen, byt den och rengör bulten alt. ny bult.

Den skall INTE vara i koppar! utan det skall vara en aluminiumbricka!


Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
17 oktober 2011
#6
Xoff skrev:
Dixieman skrev:
Om det börjat läcka efter han hade loss pluggen så kan ju felet ligga där..

Kolla kopparringen, lossa bulten och tryck dit något som stoppar oljan från att rinna iväg och kolla kopparringen, byt den och rengör bulten alt. ny bult.

Den skall INTE vara i koppar! utan det skall vara en aluminiumbricka!

Jaja men principen då smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

78 Inlägg
17 oktober 2011
#7
har väl runnit olja ner efter motorn ifall du bytt oljefilter?

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
17 oktober 2011
#8
yAmh skrev:
har väl runnit olja ner efter motorn ifall du bytt oljefilter?

Jasatan, de tänkte ja inte på lol

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

78 Inlägg
17 oktober 2011
#9
wink

72 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
#10
Jodå, det är ur avtappningshålet det droppar olja.
Torkade inte av runt hålet innan jag skuvade fast bulten, kanske är det som är felet.
Men det är väl inget oljetryck där nere eller ?
Hur många droppar går det på 1 dl ??

KHRacing
17 oktober 2011
#11
Xoff skrev:
Dixieman skrev:
Om det börjat läcka efter han hade loss pluggen så kan ju felet ligga där..

Kolla kopparringen, lossa bulten och tryck dit något som stoppar oljan från att rinna iväg och kolla kopparringen, byt den och rengör bulten alt. ny bult.

Den skall INTE vara i koppar! utan det skall vara en aluminiumbricka!

Varför ? är det för att volvos tråg är i alu ?

för min Civic med plåttråg har kopparbricka orginal

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
17 oktober 2011
#12
alla rödblockare har plåttråg..

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

KHRacing
17 oktober 2011
#13
Dixieman skrev:
alla rödblockare har plåttråg..

Tråden handlar om en 850 - är inte det en VIT-motor ?

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
17 oktober 2011
#14
Varför ? är det för att volvos tråg är i alu ?

för min Civic med plåttråg har kopparbricka orginal


Du skrev Volvos tråg, så jag rättade dig med att det är plåt på de andra wink

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

72 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
#15
Jodå, det är ur avtappningshålet det droppar olja.
Torkade inte av runt hålet innan jag skuvade fast bulten, kanske är det som är felet.
Men det är väl inget oljetryck där nere eller ?
Hur många droppar går det på 1 dl ??

1 327 Inlägg
17 oktober 2011
#16
Skruva lös pluggen och byt bricka och rengör om du misstänker att felet är där.
Oljetryck bör väl finnas i oljetråget med.
Är ju ingen fara så länge det bara droppar lite olja, det gör det ju på de flesta gamla bilar.
På 1dl kanske det blir kring 1000 droppar, svårt att säga beror ju på hur stora droppar det är.


Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
17 oktober 2011
#17
Dixieman skrev:
alla rödblockare har plåttråg..

jag har ett rödblock med alutråg flänsat!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
17 oktober 2011
#18
dirtmas skrev:
Dixieman skrev:
alla rödblockare har plåttråg..

jag har ett rödblock med alutråg flänsat!

Jag har dubbla Dellorto 45'er. Men är det original? NEJ

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
17 oktober 2011
#19
Dixieman skrev:
dirtmas skrev:
Dixieman skrev:
alla rödblockare har plåttråg..

jag har ett rödblock med alutråg flänsat!

Jag har dubbla Dellorto 45'er. Men är det original? NEJ

Det är orginal!

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
17 oktober 2011
#20
dirtmas skrev:
Dixieman skrev:
dirtmas skrev:

jag har ett rödblock med alutråg flänsat!

Jag har dubbla Dellorto 45'er. Men är det original? NEJ

Det är orginal!

Jaså? Har jadå aldrig sett på ett rödblock wink Men de e klart, har bara sett B4b,b16,b18,b20,b21,b23,b230,b30 wink

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502


Sök