Navkapsel skrev:
Vad menas med S?
Jag är inte salträdd, däremot vet jag att det kan skada och kan tänka mig att fixa ev. rost.
S är lättrycksturbon, 145 hästar, 0,45 bar i laddtryck mot 0,7 för fulltryckaren och ingen intercooler, men låter riktigt skönt
Saab 90 tillverkade dom enbart för att fylla en lucka nedåt, behövdes en billigare modell (men dom hade säkert massa delar över också). Faktiskt trevliga, ska väll vara saabs motsvarighet till Volvo 340, fast rätt så mycket bättre..
Har som sagt 900:ans sedanbakdel vilket ger stort bagage, och 99:ans framdel vilket gör den 10 cm kortare ungefär. Finns bara med en enda motor, 2,0 med enkel strombergare och 100 hk. Slitstark och pålitlig maskin, faktiskt lika bra, om inte så iaf väldigt nära, som Volvos B21A-motor.
Har aldrig nån utrustning att tala om.
Gillar man enkla bilar och blivande klassiker så är det en Saab 90 man ska ha. De finskbyggda Saabarna verkar även rosta mindre, av någon anledning.
Enda nackdelen med 90 är att den har det gamla bromssystemet med handbromsen fram, har man inte busamtitioner spelar det dock mindre roll.
Dörrar m.m är passar på alla 99/900/90 som är två eller tredörr, då 90 inte fanns fyradörrars, på 4 och 5-dörrars passar allting emellan, bortsett från att om man har elhissar t.ex så har kanske inte -69:ans 99-dörrar fästen för det, men dom passar fysiskt i gångjärn, lås m.m.
motorhuven är samma på alla 900, och passar mellan alla 99/90. Bakluckan på 90 passar på 900 sedan och tvärtom.
Volvo544special65 har helt rätt, de äldsta 99:orna med Triumphmotor bör undvikas, motorn i sig går riktigt fint, men dom har en tendens att blåsa topplockspackningar. Vill man nödvändigtvis ändå ha en sån bör man sikta på en efter -70 med 1,85-litersmotorn, den är faktiskt rätt så bra. Fanns fram till 1972, men sista året endast i den allra enklaste basmodellen, annars var det Saabs B-motor som gällde, som i kodform faktiskt hette B20 i grundversion. Den motor fanns fram till slutet av 1981 då den ersattes med H-motorn som alla saabmotorer, egentligen fram till alumotorn 2002(?), är indirekt utvecklade ifrån.
B-motorn är en skottsäker maskin med dubbla kamkedjor och brytartändning, men en H-motor 1984 och fram med brytarlöst är det mest bekymmersfria. Också skottsäker, dock bara en kamkedja vilket inte låter lika häftigt
Tycker helt klart du ska prova! 900:an är den mest moderna, och 1988 och fram är handbromsens verkan på bakhjulen.
Vill du har nått som liknar 240:in, satsa på 900 av liknande årsmodell, med förgasarmotorn på 100 hästar, alt. om du får tag på dubbeförgasarmodellen GLS på 108 hk
Bilarna är bra vinterbilar då som har lika bra värme som Volvo, också går grymt bra att köra i snö och halka, även mycket djup snö.