3226
Sök

Växellådebyte igen. 740 -88 resp. -87

22 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
#1
För mindre än ett år sedan lät jag verkstaden byta växellåda i min 740 GLE 1988. Nu börjar den nya lådan bete sig exakt likadant. Tror jag. Om det är riktigt är det dags igen. Men nu har jag inte råd att betala 7000 på verkstaden.

Jag har en verkstadshandbok (Heynes) för 1984-1987. Är det stor skillnad på det jobbet mellan 1987 och 1988 års utförande. Eller kan man följa den gamla instruktionen med lite modifikation?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 oktober 2011
#2
Tripod skrev:
För mindre än ett år sedan lät jag verkstaden byta växellåda i min 740 GLE 1988. Nu börjar den nya lådan bete sig exakt likadant. Tror jag. Om det är riktigt är det dags igen. Men nu har jag inte råd att betala 7000 på verkstaden.

Jag har en verkstadshandbok (Heynes) för 1984-1987. Är det stor skillnad på det jobbet mellan 1987 och 1988 års utförande. Eller kan man följa den gamla instruktionen med lite modifikation?

ne det är ingen skillnad

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

668 Inlägg
17 oktober 2011
#3
Att byta växellåda på en gammal volvo 740 är enligt mig inga bekymmer om man har tummen på rätt plats. Du kan ju räkna med en dags arbete om det är första gången och om man räknar med lite pisse-, mat- och funderings- pauser smile


22 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#4
Det låter ju uppmuntrande. Tack. Och ja, det är absolut första gången. Det närmaste jag kommit är att jag bytt växellåda på Scania CF 76 flera gånger, men aldrig på någon personbil.

668 Inlägg
18 oktober 2011
#5
Det du ska göra är (glömmer säkert nått) iprincip:
Ställa upp bilen på pallbockar fram och bak
Skruva bort stödlagret och främre kardan
Skruva bort växelspaken
Skruva bort växellådsbultarna
Sen kan man ta en liten smidig domkraft och sätta under växellådan
Sedan tar du väck växellådsbalken
Nu ska det bara va att dra lådan utåt, man kan gärna lägga nånting mjukt typ en madrass

Detta är väl ungefär så det går till om man inte har en bil lyft.
Som sagt kan säkert glömt någon!
Lycka till!


347 Inlägg
18 oktober 2011
#6
henne_svenne skrev:
Det du ska göra är (glömmer säkert nått) iprincip:
Ställa upp bilen på pallbockar fram och bak
Skruva bort stödlagret och främre kardan
Skruva bort växelspaken
Skruva bort växellådsbultarna
Sen kan man ta en liten smidig domkraft och sätta under växellådan
Sedan tar du väck växellådsbalken
Nu ska det bara va att dra lådan utåt, man kan gärna lägga nånting mjukt typ en madrass

Detta är väl ungefär så det går till om man inte har en bil lyft.
Som sagt kan säkert glömt någon!
Lycka till!

Märk upp kardanen så den hamnar lika igen då du sätter ihop den så att det inte blir obalans.
Lägg till kopplingswiren också så tror jag du fått med allt.


668 Inlägg
18 oktober 2011
#7
Enchzzz skrev:
henne_svenne skrev:
Det du ska göra är (glömmer säkert nått) iprincip:
Ställa upp bilen på pallbockar fram och bak
Skruva bort stödlagret och främre kardan
Skruva bort växelspaken
Skruva bort växellådsbultarna
Sen kan man ta en liten smidig domkraft och sätta under växellådan
Sedan tar du väck växellådsbalken
Nu ska det bara va att dra lådan utåt, man kan gärna lägga nånting mjukt typ en madrass

Detta är väl ungefär så det går till om man inte har en bil lyft.
Som sagt kan säkert glömt någon!
Lycka till!

Märk upp kardanen så den hamnar lika igen då du sätter ihop den så att det inte blir obalans.
Lägg till kopplingswiren också så tror jag du fått med allt.

Haha det där med kardan har jag aldrig tänkt på  men det kan säkert va bra. Kopplingsvajern glömde jag helt.



Sök