2506
Sök

Volvo 740 kastbyte av motor

9 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#1
Det är så att jag undrar om de går bra rakt av att ta motorn från en 240 -88 och kasta rakt in i min 740 -88

båda är b230f

Det är så att det sitter 531,xtraktor å lull lull på motorn i 240n, och 740 motorn är helt org,

och det kändes dyrt att köpa en sotnings sats och nya bultar, för att flytta över toppen hmm


Men jag undrar hur de blir med fördelaren och så,
(240 är krockad så ska inte in med andra motorn i den)


1 319 Inlägg
18 oktober 2011
#2
Det borde gå bra. Är det samma styrsystem? annars kanske du måste byta några givare.

_----------'

9 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#3
LH 2.2 tror jag det är i 740 och LH2.4 i 240 , men jag tar med alla boxar


Smålänning
7 883 Inlägg
18 oktober 2011
#4
Det går inte. Du får byta alla givare och svänghjulet, dessutom måste du ha 740_ins fördelare då 2.4 har vevaxelgivare och 2.2 har hallgivare i fördelaren.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 oktober 2011
#5
och så får du byta extraktor då det kommer att slå i motorbussningen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 319 Inlägg
18 oktober 2011
#6
Om det är LH 2.4 i 240 så är det lättaste att ta kabelhärvan från 240 och använda i 740n.

_----------'

9 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#7
men kan jag ta toppen från 240 och få på fördelaren då?


1 319 Inlägg
18 oktober 2011
#8
henkepe skrev:
men kan jag ta toppen från 240 och få på fördelaren då?

Om du använder 740ns kamaxel eller köper en annan kamaxel med fördelardrivning då du måste ha detta på kamaxeln.

_----------'

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 oktober 2011
#9
om toppen inte är planad eller portad så kvittar det ju om du byter då det är likadana

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

9 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#10
då skiter jag i att byta motor/topp och jagar en kamaxel istället, Tack för svar smile


612 Inlägg
18 oktober 2011
#11
turboforssen skrev:
om toppen inte är planad eller portad så kvittar det ju om du byter då det är likadana

Han skrev att det satt 531-topp i hans 240, så det är värt att flytta över den. Några hästar mer än 530 som är original på B230F.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 oktober 2011
#12
G-sson skrev:
turboforssen skrev:
om toppen inte är planad eller portad så kvittar det ju om du byter då det är likadana

Han skrev att det satt 531-topp i hans 240, så det är värt att flytta över den. Några hästar mer än 530 som är original på B230F.

det missa jag xD

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 oktober 2011
#13
sleepyoh skrev:
henkepe skrev:
men kan jag ta toppen från 240 och få på fördelaren då?

Om du använder 740ns kamaxel eller köper en annan kamaxel med fördelardrivning då du måste ha detta på kamaxeln.

Såvida motorn/ toppen i 240:in inte kommer från en 240 classic så kommer den troligtvis från en 940, eller kanske någon 740, och då är det redan spår i kammen om den inte är bytt till en 240 kam. Men enda vx3:orna man hittar på 240 är just på classic och de är ju inte helt vanliga, och det är säkert spår i dom också eftersom de tillverkades så sent...


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
19 oktober 2011
#14
Bensinskallen skrev:
sleepyoh skrev:
henkepe skrev:
men kan jag ta toppen från 240 och få på fördelaren då?

Om du använder 740ns kamaxel eller köper en annan kamaxel med fördelardrivning då du måste ha detta på kamaxeln.

Såvida motorn/ toppen i 240:in inte kommer från en 240 classic så kommer den troligtvis från en 940, eller kanske någon 740, och då är det redan spår i kammen om den inte är bytt till en 240 kam. Men enda vx3:orna man hittar på 240 är just på classic och de är ju inte helt vanliga, och det är säkert spår i dom också eftersom de tillverkades så sent...

är det inte fördelar spår på alla b230 kammar?

Kör fort så hinner inget hända...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 oktober 2011
#15
Growe skrev:
Bensinskallen skrev:
sleepyoh skrev:

Om du använder 740ns kamaxel eller köper en annan kamaxel med fördelardrivning då du måste ha detta på kamaxeln.

Såvida motorn/ toppen i 240:in inte kommer från en 240 classic så kommer den troligtvis från en 940, eller kanske någon 740, och då är det redan spår i kammen om den inte är bytt till en 240 kam. Men enda vx3:orna man hittar på 240 är just på classic och de är ju inte helt vanliga, och det är säkert spår i dom också eftersom de tillverkades så sent...

är det inte fördelar spår på alla b230 kammar?

Nej, inte på de kammar som suttit i en 240 original. Alla 240 har blockmonterad fördelare och då sket väl volvo i att fräsa spåret helt enkelt wink. Men iom att TS har en 531 ( som med största sannolikhet kommer från 740 lr 940 ) så är det spår i den tillhörande kammen ( om det nu är en vx3, TS har inte skrivit vad det är för något såg jag nu.... )... Kan ju vara något helt annat...


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
19 oktober 2011
#16
Bensinskallen skrev:
Growe skrev:
Bensinskallen skrev:

Såvida motorn/ toppen i 240:in inte kommer från en 240 classic så kommer den troligtvis från en 940, eller kanske någon 740, och då är det redan spår i kammen om den inte är bytt till en 240 kam. Men enda vx3:orna man hittar på 240 är just på classic och de är ju inte helt vanliga, och det är säkert spår i dom också eftersom de tillverkades så sent...

är det inte fördelar spår på alla b230 kammar?

Nej, inte på de kammar som suttit i en 240 original. Alla 240 har blockmonterad fördelare och då sket väl volvo i att fräsa spåret helt enkelt wink. Men iom att TS har en 531 ( som med största sannolikhet kommer från 740 lr 940 ) så är det spår i den tillhörande kammen ( om det nu är en vx3, TS har inte skrivit vad det är för något såg jag nu.... )... Kan ju vara något helt annat...

iof kan dom tagit några gamla överblivna kammar från B21/b23 och använt till 240 smile tog förgivet att alla b2xx kammar hade fördelar spår

Kör fort så hinner inget hända...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 oktober 2011
#17
Nepp. Jag hade t.ex. isär en b230K ( med t-kam, inga t-kammar i 240 annars ), och den hade inget fördelarspår.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 oktober 2011
#18
Bensinskallen skrev:
Nepp. Jag hade t.ex. isär en b230K ( med t-kam, inga t-kammar i 240 annars ), och den hade inget fördelarspår.

sitter ju t-kam i 240 turbo

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 oktober 2011
#19
turboforssen skrev:
Bensinskallen skrev:
Nepp. Jag hade t.ex. isär en b230K ( med t-kam, inga t-kammar i 240 annars ), och den hade inget fördelarspår.

sitter ju t-kam i 240 turbo

Göre? Trodde de var a-kam i alla wink


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 oktober 2011
#20
Bensinskallen skrev:
turboforssen skrev:
Bensinskallen skrev:
Nepp. Jag hade t.ex. isär en b230K ( med t-kam, inga t-kammar i 240 annars ), och den hade inget fördelarspår.

sitter ju t-kam i 240 turbo

Göre? Trodde de var a-kam i alla wink

inte dom 3 b21:orna jag haft + att b23et har det med smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök