3667
Sök

Bra tips på ljud i en Volvo 850?

25 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej, vill gärna veta hur man får bra ljud i en Volvo 850. Vilka högtalare man ska ha, vad för bas man ska ha, hur många diskanter. o.s.v smile


5 852 Inlägg
19 oktober 2011
#2
Vad har du tänkt lägga?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

452 Inlägg
19 oktober 2011
#3
ett vettigt 5.25" kitsystem fram med diskant på brädan under orginal gallret och 5,25" i dörren.
5,25" koaxial i bakdörren och en baslåda i bagaget. Har du möjlighet i din budget så driv framsystem och baslåda på steg, koaxialerna i bakdörren kan du driva på inbyggd effekt i cd spelaren
Har du en 850 sedan så är utformningen på baslådan viktig så du får den att spela in i cupen

mvh mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

För ung och för dum
29 Inlägg
20 oktober 2011
#4
Thors23 skrev:
Hej, vill gärna veta hur man får bra ljud i en Volvo 850. Vilka högtalare man ska ha, vad för bas man ska ha, hur många diskanter. o.s.v smile

Nämner in om att framsystemet i instrumentbräda och dörrar bak+fram är 5,25". Så köp några okej 5,25" kit (kör på kit, så du får med allt som behövs.) och byta ut originalhögtalarna med. Köp sedan en huvudenhet med minst 3 lågnivåutgångar, ett 2-kanaligt billigt slutsteg till instrumentbrädan, och ett 4-kanaligt 4x40-50w till fram+bakdörrar. Köp sedan ett passande slutsteg till baslåda om du vill ha detta, basar väljer du själv, och om du vill bygga låda själv får du räkna på detta ensam.
Du kan även maxa lite och köra in 2 6x9:or i hatthyllan, dessa kräver oftast ingen låda utan är s.k. "open-air" men ger ändå ett skönt komp-tryck. Om du gör detta använder du slutsteget jag nämnde till instrumentbrädan till dessa istället, och låter huvudenheten driva instrumentbrädan. Huvudenheter ger extremt sällan en bra effekt på 4x högtalare, men 2 små 5,25" klarar den av att ge ett helt okej ljud i. Tänk på att det är onödigt att byta instrumentbrädeshögtalarna om du lägger 6x9:or i hatthyllan, kör på original där istället isåfall.

Detta är iallafall vad jag skulle gjort om jag vore du... Själv håller jag på att installera 2x12" baslåda i skuffen, tillsammans med 5,25" runtom i dörrarna, 2-kanaligt slutsteg till instrumentbrädan, 4-kanaligt slutsteg till dörrarna, och ett kraftigare monoblock till lådan. Hatthyllan ska där ju ligga paraplyer och första-hjälpen-kit på... Inte kan jag ha en massa högtalare där! wink

Glöm inte batteri. En tumregel är att om du ska sätta in över 1000w effekt ska du uppgradera batteriet. Jag själv tänkte först köpa ett större batteri, men kommer istället parallelkoppla 2 originalbatterier, det nya under baksätena. Hamnar på runt 125A, och klarar gott och väl att driva ett sånt här system. Originalgeneratorn är för klen, detta innebär att det kommer ta längre tid att ladda upp batterierna bara. Om org. generatorn är ALLDELES för klen kommer den mest troligen ge upp, då skaffar du en större generator bara. Varför du inte skaffar en större generator i första hand är för att detta blir många nollor i slutsumman, och oftast blir det med org. gen. bara som jag beskrev, att det tar längre tid att ladda batterierna. Kör snabbare bara, så löser det sig... wink

Varför jag rekommenderar en huvudenhet med 3 lågnivåutgångar är för att du till 3 slutsteg kommer behöva 3 utgångar. Med en huvudenhet som redan har 3 lågnivåutgångar slipper du splitta kablage och grejer. Lycka till!

För ung och för dum
29 Inlägg
20 oktober 2011
#5
Team_Bilradiohuset skrev:
ett vettigt 5.25" kitsystem fram med diskant på brädan under orginal gallret och 5,25" i dörren.
5,25" koaxial i bakdörren och en baslåda i bagaget. Har du möjlighet i din budget så driv framsystem och baslåda på steg, koaxialerna i bakdörren kan du driva på inbyggd effekt i cd spelaren
Har du en 850 sedan så är utformningen på baslådan viktig så du får den att spela in i cupen

mvh mackan

Skulle bara vilja ge min åsikt här, och det är att istället för att driva bakdörrarna på huvudenheten, att driva instrumentbrädeshögtalarna på huvudenheten. Detta eftersom att ljudet kommer sprida sig bättre enligt mig.

16 197 Inlägg
20 oktober 2011
#6
Kassaapparat skrev:
Team_Bilradiohuset skrev:
ett vettigt 5.25" kitsystem fram med diskant på brädan under orginal gallret och 5,25" i dörren.
5,25" koaxial i bakdörren och en baslåda i bagaget. Har du möjlighet i din budget så driv framsystem och baslåda på steg, koaxialerna i bakdörren kan du driva på inbyggd effekt i cd spelaren
Har du en 850 sedan så är utformningen på baslådan viktig så du får den att spela in i cupen

mvh mackan

Skulle bara vilja ge min åsikt här, och det är att istället för att driva bakdörrarna på huvudenheten, att driva instrumentbrädeshögtalarna på huvudenheten. Detta eftersom att ljudet kommer sprida sig bättre enligt mig.

har man ett kit fram så kan de bli lite omständigt..


sen ser ja de som en självklarhet att man OM man har steg i bilen så driver man framsystemet med det, man sitter ju fram å lyssnar om man kör å då vill man ju att de bästa ljudet ska komma framifrån.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

För ung och för dum
29 Inlägg
20 oktober 2011
#7
evilaudio skrev:
Kassaapparat skrev:
Team_Bilradiohuset skrev:
ett vettigt 5.25" kitsystem fram med diskant på brädan under orginal gallret och 5,25" i dörren.
5,25" koaxial i bakdörren och en baslåda i bagaget. Har du möjlighet i din budget så driv framsystem och baslåda på steg, koaxialerna i bakdörren kan du driva på inbyggd effekt i cd spelaren
Har du en 850 sedan så är utformningen på baslådan viktig så du får den att spela in i cupen

mvh mackan

Skulle bara vilja ge min åsikt här, och det är att istället för att driva bakdörrarna på huvudenheten, att driva instrumentbrädeshögtalarna på huvudenheten. Detta eftersom att ljudet kommer sprida sig bättre enligt mig.

har man ett kit fram så kan de bli lite omständigt..


sen ser ja de som en självklarhet att man OM man har steg i bilen så driver man framsystemet med det, man sitter ju fram å lyssnar om man kör å då vill man ju att de bästa ljudet ska komma framifrån.

Givetvis, men jag själv tycker att det blir ett skönare tryck med ordentligt ljud bakifrån. Fram för mig räcker det med lite ljusa toner så är jag nöjd... Off-topic; om det var dig jag snackade med för några timmar sen ang. min beställning på dBAkuten tackar jag för god kundservice!

16 197 Inlägg
20 oktober 2011
#8
Kassaapparat skrev:
evilaudio skrev:
Kassaapparat skrev:

Skulle bara vilja ge min åsikt här, och det är att istället för att driva bakdörrarna på huvudenheten, att driva instrumentbrädeshögtalarna på huvudenheten. Detta eftersom att ljudet kommer sprida sig bättre enligt mig.

har man ett kit fram så kan de bli lite omständigt..


sen ser ja de som en självklarhet att man OM man har steg i bilen så driver man framsystemet med det, man sitter ju fram å lyssnar om man kör å då vill man ju att de bästa ljudet ska komma framifrån.

Givetvis, men jag själv tycker att det blir ett skönare tryck med ordentligt ljud bakifrån. Fram för mig räcker det med lite ljusa toner så är jag nöjd... Off-topic; om det var dig jag snackade med för några timmar sen ang. min beställning på dBAkuten tackar jag för god kundservice!

står du med ryggen mot scenen när du går på konsert oxå??  hehe

om de va dbakuten du ringde till så var de garanterat Björn du pratade med smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

För ung och för dum
29 Inlägg
20 oktober 2011
#9
evilaudio skrev:
Kassaapparat skrev:
evilaudio skrev:

har man ett kit fram så kan de bli lite omständigt..


sen ser ja de som en självklarhet att man OM man har steg i bilen så driver man framsystemet med det, man sitter ju fram å lyssnar om man kör å då vill man ju att de bästa ljudet ska komma framifrån.

Givetvis, men jag själv tycker att det blir ett skönare tryck med ordentligt ljud bakifrån. Fram för mig räcker det med lite ljusa toner så är jag nöjd... Off-topic; om det var dig jag snackade med för några timmar sen ang. min beställning på dBAkuten tackar jag för god kundservice!

står du med ryggen mot scenen när du går på konsert oxå??  hehe

om de va dbakuten du ringde till så var de garanterat Björn du pratade med smile

Det förstås wink

Aha, okej. Tydligen var där något fel på systemet så jag hade fått dubbelbeställda grejer, men det ringde han och skickade mail om direkt imorse, skönt att slippa skicka tillbaka grejer!

Vinkelslipsgalen
687 Inlägg
20 oktober 2011
#10
Skulle rekomendera "FOCAL" bas i bagaget, bra och klar bas smile

Följ framstegen på 242 t5 bygget här: 242 T5 Driftingbil på gata
Samarbetspartners:
L-M-R.se l Spacer.se l MKMotorsport.se l Klracing.se

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 oktober 2011
#11
Jag håller med Mackan (Team_Bilradiohuset), enkelt bra och räcker garanterat till om man köper bra grejer som man monterar rätt. Fler högtalare blir bara krångligt och onödigt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök