Thors23 skrev:
Hej, vill gärna veta hur man får bra ljud i en Volvo 850. Vilka högtalare man ska ha, vad för bas man ska ha, hur många diskanter. o.s.v
Nämner in om att framsystemet i instrumentbräda och dörrar bak+fram är 5,25". Så köp några okej 5,25" kit (kör på kit, så du får med allt som behövs.) och byta ut originalhögtalarna med. Köp sedan en huvudenhet med minst 3 lågnivåutgångar, ett 2-kanaligt billigt slutsteg till instrumentbrädan, och ett 4-kanaligt 4x40-50w till fram+bakdörrar. Köp sedan ett passande slutsteg till baslåda om du vill ha detta, basar väljer du själv, och om du vill bygga låda själv får du räkna på detta ensam.
Du kan även maxa lite och köra in 2 6x9:or i hatthyllan, dessa kräver oftast ingen låda utan är s.k. "open-air" men ger ändå ett skönt komp-tryck. Om du gör detta använder du slutsteget jag nämnde till instrumentbrädan till dessa istället, och låter huvudenheten driva instrumentbrädan. Huvudenheter ger extremt sällan en bra effekt på 4x högtalare, men 2 små 5,25" klarar den av att ge ett helt okej ljud i. Tänk på att det är onödigt att byta instrumentbrädeshögtalarna om du lägger 6x9:or i hatthyllan, kör på original där istället isåfall.
Detta är iallafall vad jag skulle gjort om jag vore du... Själv håller jag på att installera 2x12" baslåda i skuffen, tillsammans med 5,25" runtom i dörrarna, 2-kanaligt slutsteg till instrumentbrädan, 4-kanaligt slutsteg till dörrarna, och ett kraftigare monoblock till lådan. Hatthyllan ska där ju ligga paraplyer och första-hjälpen-kit på... Inte kan jag ha en massa högtalare där!
Glöm inte batteri. En tumregel är att om du ska sätta in över 1000w effekt ska du uppgradera batteriet. Jag själv tänkte först köpa ett större batteri, men kommer istället parallelkoppla 2 originalbatterier, det nya under baksätena. Hamnar på runt 125A, och klarar gott och väl att driva ett sånt här system. Originalgeneratorn är för klen, detta innebär att det kommer ta längre tid att ladda upp batterierna bara. Om org. generatorn är ALLDELES för klen kommer den mest troligen ge upp, då skaffar du en större generator bara. Varför du inte skaffar en större generator i första hand är för att detta blir många nollor i slutsumman, och oftast blir det med org. gen. bara som jag beskrev, att det tar längre tid att ladda batterierna. Kör snabbare bara, så löser det sig...
Varför jag rekommenderar en huvudenhet med 3 lågnivåutgångar är för att du till 3 slutsteg kommer behöva 3 utgångar. Med en huvudenhet som redan har 3 lågnivåutgångar slipper du splitta kablage och grejer. Lycka till!