3621
Sök

Motorn kokade!

105 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#1
Min motor kokade igår (Volvo 945 turbo - 96)  neutral Märkte att det plötsligt bara kom kalluft i kupén när jag var ute och åkte.
Körde vidare och ser att motortemperaturen är på max och det ryker ur huven. Stannar motorn och rullar
in till kanten. Slangen från motorn till kylfläkten hade lossnat.  Jippi.
Slut på kylarvätska så fyllde på med ca 1,5 liter färdigblandat och fixade tillbaka slangen. Motorn verkar leva
men fortfarnde bara kyla i kupén.

Nu undrar jag:
Måste väl fylla på med mer glykol? Hur mycket? 2-3 liter? Vilken sort? Den jag hade i var blå av två olika märken.
Ska förbi Mekonomen så antar att de slår in mitt regnummer. Farligt att blanda även om det är såpass lite??
Kommer värmen i kupén komma tillbaks när jag får ording på vätskenivån?
Är det något mer jag bör tänka på nu när min stackars motor gått igenom denna tortyr?

188 Inlägg
19 oktober 2011
#2
har för mig att det går i 7-8 liter när det är tomt, blanda 50-50. fyll på tills det blir fullt i expansionkärlet, starta sedan motorn och slå på full värme i bilen. när termostaten öppnar så luftas system och du kan behöva hälla på lite mer kylarvätska. efter den har kokat så håll bara koll så toppen inte har slagit sig/ packningen gått. annars ska det nog inte vara några problem.

105 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#3
Andreas34 skrev:
har för mig att det går i 7-8 liter när det är tomt, blanda 50-50. fyll på tills det blir fullt i expansionkärlet, starta sedan motorn och slå på full värme i bilen. när termostaten öppnar så luftas system och du kan behöva hälla på lite mer kylarvätska. efter den har kokat så håll bara koll så toppen inte har slagit sig/ packningen gått. annars ska det nog inte vara några problem.

Toppen/packningen sitter var? *novis*
7-8 liter, jösses. då blir det 2 dunkar 4-liters från Mekonomen. Visst går det bra att blanda med helt vanligt kranvatten?

188 Inlägg
19 oktober 2011
#4
Lesliey skrev:
Andreas34 skrev:
har för mig att det går i 7-8 liter när det är tomt, blanda 50-50. fyll på tills det blir fullt i expansionkärlet, starta sedan motorn och slå på full värme i bilen. när termostaten öppnar så luftas system och du kan behöva hälla på lite mer kylarvätska. efter den har kokat så håll bara koll så toppen inte har slagit sig/ packningen gått. annars ska det nog inte vara några problem.

Toppen/packningen sitter var? *novis*
7-8 liter, jösses. då blir det 2 dunkar 4-liters från Mekonomen. Visst går det bra att blanda med helt vanligt kranvatten?

räcker med en dunk efter som att du blandar med vanligt kranvatten så det blir totalt 8 liter på en 50-50 blandning tongue håll bara koll om bilen rycker mer vitt än förut, bubblar i expansionskärlet/där du fyller på kylarvätska. eller om du får vatten i oljan, då blir det vit/grått och kan även bli geggit på oljestickan,

105 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#5
Andreas34 skrev:
Lesliey skrev:
Andreas34 skrev:
har för mig att det går i 7-8 liter när det är tomt, blanda 50-50. fyll på tills det blir fullt i expansionkärlet, starta sedan motorn och slå på full värme i bilen. när termostaten öppnar så luftas system och du kan behöva hälla på lite mer kylarvätska. efter den har kokat så håll bara koll så toppen inte har slagit sig/ packningen gått. annars ska det nog inte vara några problem.

Toppen/packningen sitter var? *novis*
7-8 liter, jösses. då blir det 2 dunkar 4-liters från Mekonomen. Visst går det bra att blanda med helt vanligt kranvatten?

räcker med en dunk efter som att du blandar med vanligt kranvatten så det blir totalt 8 liter på en 50-50 blandning tongue håll bara koll om bilen rycker mer vitt än förut, bubblar i expansionskärlet/där du fyller på kylarvätska. eller om du får vatten i oljan, då blir det vit/grått och kan även bli geggit på oljestickan,

Klart det bara blir en dunk! Ska kika på oljan idag, var så svårt igår när det var kolsvart och ösregn. hmm


Sök