Min motor kokade igår (Volvo 945 turbo - 96)
Märkte att det plötsligt bara kom kalluft i kupén när jag var ute och åkte.
Körde vidare och ser att motortemperaturen är på max och det ryker ur huven. Stannar motorn och rullar
in till kanten. Slangen från motorn till kylfläkten hade lossnat. Jippi.
Slut på kylarvätska så fyllde på med ca 1,5 liter färdigblandat och fixade tillbaka slangen. Motorn verkar leva
men fortfarnde bara kyla i kupén.
Nu undrar jag:
Måste väl fylla på med mer glykol? Hur mycket? 2-3 liter? Vilken sort? Den jag hade i var blå av två olika märken.
Ska förbi Mekonomen så antar att de slår in mitt regnummer. Farligt att blanda även om det är såpass lite??
Kommer värmen i kupén komma tillbaks när jag får ording på vätskenivån?
Är det något mer jag bör tänka på nu när min stackars motor gått igenom denna tortyr?