2538
Sök

Volvo 740 1987 GLE b230e, hög tomgång, hög bränsleförbrukning

205 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tjena!

Som rubriken lyder, så har jag en b230e som är nyrenoverad motor och nyrenoverat insug, går på etanol och har ett skelettsvänghjul monterat, som har en tomgång på runt 2-3000 varv, och den drar cirka 2.5l /mil vilket är sjukt högt trots att den går på etanol.

Detta problemet har kommit sen jag gjorde följande:

Skulle byta topp, men märkte efter att jag demonterat allting, att toppen jag köpt inte hade spridarhål i sig.
Monterade tillbaka den gamla (hur bra skick som helst, planad osv, och bytte hela sotningskitet)

Bytte värmepaket och lyckades dra ur lite vacuumslangar inne i kupén bakom instrumentpanelen men monterade tillbaka den (ingen aning om det blev rätt men borde väl inte ha något med tomgången o det att göra?)

Bytt insugspackningar, kollat bälgen efter läckage med startspray, bytt spridartätningar, spridarhylstätningar, gasspjällstätning, osv osv osv.

Nån som har en aning om vad felet kan vara?

Nån som har skiss på hur vacuumslangarna till allt ska gå eller kan berätta hur de ska gå iaf?

EGR, Pulsair, osv sitter monterat och inkopplad ( pulsairen går ut i ett mini-sportfilter, fråga mig inte varför men kör med sportfilter så har ingenstans att mata in det i insuget igen men påverkar ju inte tomgången ändå)


Tack på förhand!

Tveka inte på att fråga om det är något mer ni vill veta för att felsöka denna rackare.


749 Inlägg
21 oktober 2011
#2
Har du provat att justera på den svarta tomgångsskruven?

Går bilen normalt annars?


749 Inlägg
21 oktober 2011
#3
Verkar som bränsleblandningen kan vara fel eftersom den drar så mkt.
Går endast justera rätt med bensin och ska man köra ren ethanol så får man justera ut den men då blir det inte perfekt eftersom man får prova sig fram.

För att justera den rätt för bensinkörning måste man ha en avgasmätare, motor i bra konditon, nyservad, 100% tätt avgassystem.

Vet du var blandskruven sitter?
Senast redigerat av Bjornn (21 oktober 2011)


205 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#4
Har kört på tomgångsskruven under insuget(den svarta plastskruven) och om jag justerar på den så vill bilen dö på tomgång, även om jag bara petar lite grann på den, och om jag justerar upp den så varvar den ännu mer även om de bara är en millimeter jag skruvar på den.

Okej, får väl köra ur etanolen ur den och justera. Avgassystemet har jag byggt själv så det är tätt, avgasmätare går ju köpa billigt samt att jag har en familjekompis som jobbar som mekaniker så han kan mäta i värsta fall.

Svar nej, vet ej riktigt var denna sitter.

Borde också påpeka att när jag körde 3 distansbrickor i styrtrycksregulatorn så drog den mindre än vad den gör nu med 1 bricka i varje hörn, vadan detta? :S


456 Inlägg
21 oktober 2011
#5
När man byter till E85 så måste man ju höja bränsletrycket eller byta till större spridare.
Antar att du höjt bränsletrycket?
Men för att höja bränslet på en K-Jet ska man väl sänka styrtrycket, eller tänker jag fel?
Kan  väl va det som spökar annars?
Sen är det väl givetvis ett plus om vacumslangarna sitter på rätt ställen smile

growing old is mandatory growing up is optional

205 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#6
Den har gått på E85 förut o dragit cirka 1.2-1.3

Jo men vacuumslangarna inne i kupén är väl inte till motordriften, svarta vacuumklockor.

Jo, man sänker styrtrycket o det är väl därför man sätter i distansbrickor, för annars skulle ju bränsletrycket vara som högst utan att man sätter i några brickor och så är det ju inte


456 Inlägg
21 oktober 2011
#7
Dom går ju gissningsvis på "samma" vacuum som resten av motorn?
Borde väl gå att plugga alla slangar som går in genom torpeden för att utesluta just det felet?

growing old is mandatory growing up is optional

205 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#8
Oves_Bror skrev:
Dom går ju gissningsvis på "samma" vacuum som resten av motorn?
Borde väl gå att plugga alla slangar som går in genom torpeden för att utesluta just det felet?

Sant, får testa detta när tiden finnes, för mörkt nu och imorn äre släktfest så får kanske bli söndag!
Tack för tips so far


205 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#9
Några andra tips att testa när jag ändå är igång? Typ till bränsleförbrukningen eller så?


749 Inlägg
21 oktober 2011
#10
Azorthian skrev:
Har kört på tomgångsskruven under insuget(den svarta plastskruven) och om jag justerar på den så vill bilen dö på tomgång, även om jag bara petar lite grann på den, och om jag justerar upp den så varvar den ännu mer även om de bara är en millimeter jag skruvar på den.

Okej, får väl köra ur etanolen ur den och justera. Avgassystemet har jag byggt själv så det är tätt, avgasmätare går ju köpa billigt samt att jag har en familjekompis som jobbar som mekaniker så han kan mäta i värsta fall.

Svar nej, vet ej riktigt var denna sitter.

Borde också påpeka att när jag körde 3 distansbrickor i styrtrycksregulatorn så drog den mindre än vad den gör nu med 1 bricka i varje hörn, vadan detta? :S

Menar du bränsletrycksregulatorn? Du behöver ej ändra bränsletrycket på denna för att köra E85, endast öka bränslemängden.
Så om du ändrat bränsletrycket, återställ det till normalt.
Justerskruven för bränsleblandningen sitter nere i ett litet hål nere på bränsevågen och man ändrar den med en insex nyckel.
Senast redigerat av Bjornn (21 oktober 2011)


749 Inlägg
21 oktober 2011
#11
Oves_Bror skrev:
När man byter till E85 så måste man ju höja bränsletrycket eller byta till större spridare.
Antar att du höjt bränsletrycket?
Men för att höja bränslet på en K-Jet ska man väl sänka styrtrycket, eller tänker jag fel?
Kan  väl va det som spökar annars?
Sen är det väl givetvis ett plus om vacumslangarna sitter på rätt ställen smile

Det behöver man ej göra på denna motorn.
På denna ökar man bara bränsleblandningen lite på bränsle / luft blandskruven.
K-jetronic systemet har en bränsevåg som bestämmer bränsletillförslen genom hur mycket luft som passerar igenom, principen är ungefär som på en förgasarmotor fast K-jetronic har direktinsprutning.

Detta är en av de enklaste motorerna att ändra till E85, man behöver inte köpa något, är bara att tanka E85, öka på blandskruven och köra.
Senast redigerat av Bjornn (21 oktober 2011)


456 Inlägg
21 oktober 2011
#12
Bjornn skrev:
Oves_Bror skrev:
När man byter till E85 så måste man ju höja bränsletrycket eller byta till större spridare.
Antar att du höjt bränsletrycket?
Men för att höja bränslet på en K-Jet ska man väl sänka styrtrycket, eller tänker jag fel?
Kan  väl va det som spökar annars?
Sen är det väl givetvis ett plus om vacumslangarna sitter på rätt ställen smile

Det behöver man ej göra på denna motorn.
På denna ökar man bara bränsleblandningen lite på bränsle / luft blandskruven.
Motronic systemet har en bränsevåg som bestämmer bränsletillförslen genom hur mycket luft som passerar igenom, principen är ungefär som på en förgasarmotor fast Motronic har direktinsprutning.

Står ju B230E i rubriken så då handlar det ju INTE om nån Motronic motor!

growing old is mandatory growing up is optional

749 Inlägg
21 oktober 2011
#13
Oves_Bror skrev:
Bjornn skrev:
Oves_Bror skrev:
När man byter till E85 så måste man ju höja bränsletrycket eller byta till större spridare.
Antar att du höjt bränsletrycket?
Men för att höja bränslet på en K-Jet ska man väl sänka styrtrycket, eller tänker jag fel?
Kan  väl va det som spökar annars?
Sen är det väl givetvis ett plus om vacumslangarna sitter på rätt ställen smile

Det behöver man ej göra på denna motorn.
På denna ökar man bara bränsleblandningen lite på bränsle / luft blandskruven.
Motronic systemet har en bränsevåg som bestämmer bränsletillförslen genom hur mycket luft som passerar igenom, principen är ungefär som på en förgasarmotor fast Motronic har direktinsprutning.

Står ju B230E i rubriken så då handlar det ju INTE om nån Motronic motor!

Nix jag skrev fel. K-jetronic.
Finns så många bränslesystem.


205 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#14
Men enligt vad jag har hört, för att köra B230E på Etanol, så sänker man styrtrycket, via styrtrycksventilen, och på så sätt ökar man bränsletrycket.

Skall vara lättaste och snabbaste sättet att ändra på.


Men bränsleblandnings skruven, skall den dras åt eller lossas för att minska respektiva öka blandningen?


749 Inlägg
27 oktober 2011
#15
Azorthian skrev:
Men enligt vad jag har hört, för att köra B230E på Etanol, så sänker man styrtrycket, via styrtrycksventilen, och på så sätt ökar man bränsletrycket.

Skall vara lättaste och snabbaste sättet att ändra på.


Men bränsleblandnings skruven, skall den dras åt eller lossas för att minska respektiva öka blandningen?

Vet ej.
Man kan använda en avgasmätare för att se eller kolla om du kan se de i nån bok.
Dock är det inte bra att köra för magert då motorn kan ta stryk.

Man ska inte alltid lita på vad man hör.
Senast redigerat av Bjornn (27 oktober 2011)



Sök