3277
Sök

Köpråd: Audi A4 Avant (-98-01) vs. VW Passat Variant (-98-01)

47 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
#1
Budget: ca: 40.000kr

Har spanat en del på båda två men kan inte riktigt bestämma mig!
Vilken hade ni valt och varför?
Motivera!


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
25 oktober 2011
#2
Båda har väl typ samma kvaliteter och brister. Ska du ha kombi så är ju passaten lite större.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 oktober 2011
#3
Jag hade valt en Audi A4 eftersom det i mångt och mycket är samma bil, men Audi är eller upplevs i alla fall som mer gedigen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

336 Inlägg
25 oktober 2011
#4
som sagt inte mycket som skiljer bilarna åt, ta den som känns bäst smile ett råd kan dock vara att hålla dig borta från 1,8t motorn, oljepumpen brukar börja strula på dom efter ett tag! smile


47 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#5
Sant de är snarlika på så många sätt!

Just typiskt, 1,8t jag hade kollat på. 1,8 på 125hk känns lite klent


336 Inlägg
25 oktober 2011
#6
de beror helt på hur tätt oljan har bytats på dom, det som VW/audi själva satt som intervall för oljebyte räcker inte till så oljan koksar till slut igen oljepumpen smile så det är ju en liten chanstagning som kan bli dyr om man har otur...


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
25 oktober 2011
#7
DrenneR skrev:
de beror helt på hur tätt oljan har bytats på dom, det som VW/audi själva satt som intervall för oljebyte räcker inte till så oljan koksar till slut igen oljepumpen smile så det är ju en liten chanstagning som kan bli dyr om man har otur...

instämmer, jag ignorerade helt V.A.G:s bytesintervaller på min och körde max 1500 mil på samma olja, när jag sålde den hade den gått nästan 21000 mil och det fanns inte en tillstymmelse till koks i silen (japp, tog ner tråget och kollade)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

47 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#8
Klart köper man en bil och frågar hur ofta dem har bytt olja så är det lätt för dem att bara dra en rövarhistoria. Så man får helt enkelt förlita sig på sin intuition och köpa om bilen känns rätt!
Jag har alltid haft lite svårt med bilar som gått över 20000mil utav någon viss anledning..
Låter väldigt mycket och man får en bild i huvudet att bilen brakar ihop vilken sekund som helst.
Har ni haft några köp med konsekvenser när ni köpt bilar som gått så långt? Så länge de har blivit välvårdade är det klart en betydlig skillnad gentemot en som inte blivit det. Men hur mycket kan man förlita sig på en bil som gått såpass långt?


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
25 oktober 2011
#9
Miltalet säger inte mkt igentligen.
Min pappas King Cab -06 hade gått 35k mil när han sålde den i sommras.
Nu kör han enormt mkt. Men jag skulle ändå vara mer kritiskt till hur gammal en bil är.

Om man jämför hans 35k mil med mina 19k mil jag hade på en årm -90
Så hade ju jag mer problem än honom just pga att oavsett om bilen körst mkt eller inte så var det fortfarande en 20 år gammal bil

Slitagedelar byts ju hursomhelst. Men vissa saker är bara inte tänkt att hålla i 15-20år.
Senast redigerat av LeafBox (25 oktober 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

47 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
#10
Jäklar, 35k mil på 5 år är inte dåligt..
Ligger nog lite sanning i det du säger smile


336 Inlägg
26 oktober 2011
#11
de e klart miltalet säger inte allt ju, men just på 1,8t motorn så börjar oljepumpen strula på dom så är det efter dom passerat 20k mil oftast! hade jag varit dig så hade jag bara kört på en utan 1,8t, typ tdi eller något... smile


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
27 oktober 2011
#12
DrenneR skrev:
de e klart miltalet säger inte allt ju, men just på 1,8t motorn så börjar oljepumpen strula på dom så är det efter dom passerat 20k mil oftast! hade jag varit dig så hade jag bara kört på en utan 1,8t, typ tdi eller något... smile

Pumpen går väl sönder för att den får för lite olja att pumpa pga att oljesilen i tråget blir igensatt.
Rensar man silen vid ett oljebyte så går motorn många tusen mil till.

336 Inlägg
27 oktober 2011
#13
Rspeter skrev:
DrenneR skrev:
de e klart miltalet säger inte allt ju, men just på 1,8t motorn så börjar oljepumpen strula på dom så är det efter dom passerat 20k mil oftast! hade jag varit dig så hade jag bara kört på en utan 1,8t, typ tdi eller något... smile

Pumpen går väl sönder för att den får för lite olja att pumpa pga att oljesilen i tråget blir igensatt.
Rensar man silen vid ett oljebyte så går motorn många tusen mil till.

,

jodå, men att plocka av silen och rengöra var gång man bytar olja känns inte riktigt värt...



Sök