RightFront skrev:
Om juridik ändå vore så lätt att det gick att läsa ut allt av en paragraf...
Du måste:
Kolla om paragrafen är tillämplig.
Kolla om det finns några övergående krav.
Kolla rättspraxis
ev. kolla doktriner för stöd
Gör det och
PM:a mig om ett bättre argument till din tolkning sedan.
Men det hör inte till diskussionen, tråden är om helljus och då hoppas jag att du förstår paragrafen i helljus scenariot, men skicka ett meddelande om du vill diskutera bländande halvljus p.g.a. ojämnheter i vägen.
Det har du rätt i, men du verkar inte heller gå så mycket efter annat än paragrafen. Du har sagt att man inte får blända och där med basta. Paragrafen gör dessutom inte skillnad på halv- och helljus, så var du fick det ifrån vet jag inte - eller missförstod jag dig nu (när du pratar om halv-/helljus)?
Jag förbehåller mig rätten att diskutera frågan på diskussionsforumet, jag anser ändå att det juridiska i frågan har viss betydelse - inte bara hänsyn. Hur det sen appliceras mellan förare är en annan sak.
RightFront skrev:
Har du gått till psykolog? No shit? Du av alla människor? Det tillförde ämnet jättemycket... Speciellt eftersom Juridik och Psykologi är så närbesläktade.
Oj, oj, nu kommer de hårda förolämpningarna. Jag tror du får jobba på det där, man måste vara lite mer provocerande om man ska göra någon arg
Tanken med exemplet var att förklara att utbildning inte är samma sak som kunskap. Men det gick inte hem. Du kanske skulle pröva att läsa retorik (på universitetsnivå?).
RightFront skrev:
Som MP läser man Juridik och jobbar med trafiktjänst, vad diskuterar vi? Ett juridiskt trafikproblem... oh
Du får ha din åsikt, men vems tycker du väger tyngst tycker du?
Svåra ord är en definition, jag har inte tid att sitta och förklara alla termer för någon otrevlig okunnig i ämnet.
Man får gratulera. Riktiga poliser läser ju också juridik, gör det att de per definition har rätt?
Det är andra eller tredje gången jag frågar detta nu - du har fortfarande inte besvarat det (alltså att man per definition har rätt för att man på ett eller annat sätt läst facklitteratur i ämnet).
Vilken åsikt som väger tyngst? Ptja, om man måste googla fram terminologin och klistra in det i ett forum så tycker jag att det ger försämrar din trovärdighet, men det kanske bara är jag.
Pro tip: kontradiktorisk behöver inte skrivas med stort "k" i mitten av en mening.
Otrevlig tycker jag inte att jag är, jag har snarare ett provocerande sätt att argumentera, något som jag vet många har svårt att hantera sakligt och istället tar personligt. Just därför det är det absolut bästa sättet att argumentera på, det lockar ju fram folks sämsta sidor.
Sen säger du att jag är okunnig, men vad grundar du det på? Som man brukar säga: "där argumenten tar slut, tar personangreppen vid". Det sa man i alla fall i retoriken. Ja, fast juste...
Jag kom på en annan sak, tillhörande själva huvudämnet:
När du kör mot en väg som ansluter, då behöver du se vägen du kör på - inte vägen du ska ansluta till. Helljusen från de som kör på den vägen du ska ansluta till är knappast så starka att du blir förblindad och inte kan se den väg man själv färdas på.
Det kanske handlar om att prioritera, vissa kanske vill se redan 50 meter innan man kommit till vägen man ska ansluta till, om det är fritt eller inte. Men jag skulle nog koncentrerat mig på den väg jag färdas, innan det är dags. Ser jag dessutom att det åker någon med helljus på vägen, så vet jag ju att jag ändå måste vänta in den bilen.
Ytterligare en anledning till att fokusera på den väg jag färdas på och inte den väg andra färdas på.
Fast, det kanske är jag som prioriterar fel i mitt körsätt. Någon kanske tycker det är viktigare att se var man ska, långt innan man vet hur man ska ta sig dit?