3420
Sök

Hur mycket kan man varva med dessa lagerspel B230 8v.

Industritekniker
433 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej. Jag har en liten fråga ang. mina lagerspel. Jag har mätt upp det med plastigauge och har fått det till 0,05mm på alla ramlager och 0,05mm på tre av 4 vevlager där det sista vevlagret är på 0,045mm. Har ni några tankar om hur mycket varv det räcker till? Jag har haft en vild diskussion med en vän till mig och han påstår att det i princip kommer rasa om jag varvar mer än 7500rpm. Jag har en ny oljepump, bör man shimsa den eller räcker std trycket?

Min motor består f.öv. av SPMs stakar och kolvar, 2,3L, E85, Turbo, tänkt att plocka ut ca 500whp.

Tack på förhand.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

937 Inlägg
27 oktober 2011
#2
Magistern skrev:
Hej. Jag har en liten fråga ang. mina lagerspel. Jag har mätt upp det med plastigauge och har fått det till 0,05mm på alla ramlager och 0,05mm på tre av 4 vevlager där det sista vevlagret är på 0,045mm. Har ni några tankar om hur mycket varv det räcker till? Jag har haft en vild diskussion med en vän till mig och han påstår att det i princip kommer rasa om jag varvar mer än 7500rpm. Jag har en ny oljepump, bör man shimsa den eller räcker std trycket?

Min motor består f.öv. av SPMs stakar och kolvar, 2,3L, E85, Turbo, tänkt att plocka ut ca 500whp.

Tack på förhand.

är det gammla lager du håller på att mäte på? i så fall så är det nog lämpligast att köpa nya om du ska ha 500 på hjulen wink.. nya kosta ju bara en pisssumma mot vad du måste göra i övrig med motorn för att upp nå denna effekt smile


Industritekniker
433 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#3
Kalasgasarn skrev:
Magistern skrev:
Hej. Jag har en liten fråga ang. mina lagerspel. Jag har mätt upp det med plastigauge och har fått det till 0,05mm på alla ramlager och 0,05mm på tre av 4 vevlager där det sista vevlagret är på 0,045mm. Har ni några tankar om hur mycket varv det räcker till? Jag har haft en vild diskussion med en vän till mig och han påstår att det i princip kommer rasa om jag varvar mer än 7500rpm. Jag har en ny oljepump, bör man shimsa den eller räcker std trycket?

Min motor består f.öv. av SPMs stakar och kolvar, 2,3L, E85, Turbo, tänkt att plocka ut ca 500whp.

Tack på förhand.

är det gammla lager du håller på att mäte på? i så fall så är det nog lämpligast att köpa nya om du ska ha 500 på hjulen wink.. nya kosta ju bara en pisssumma mot vad du måste göra i övrig med motorn för att upp nå denna effekt smile

SJÄLVKLART är det nya lager. Jag trodde folk förutsatte det.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

937 Inlägg
27 oktober 2011
#4
Magistern skrev:
Kalasgasarn skrev:
Magistern skrev:
Hej. Jag har en liten fråga ang. mina lagerspel. Jag har mätt upp det med plastigauge och har fått det till 0,05mm på alla ramlager och 0,05mm på tre av 4 vevlager där det sista vevlagret är på 0,045mm. Har ni några tankar om hur mycket varv det räcker till? Jag har haft en vild diskussion med en vän till mig och han påstår att det i princip kommer rasa om jag varvar mer än 7500rpm. Jag har en ny oljepump, bör man shimsa den eller räcker std trycket?

Min motor består f.öv. av SPMs stakar och kolvar, 2,3L, E85, Turbo, tänkt att plocka ut ca 500whp.

Tack på förhand.

är det gammla lager du håller på att mäte på? i så fall så är det nog lämpligast att köpa nya om du ska ha 500 på hjulen wink.. nya kosta ju bara en pisssumma mot vad du måste göra i övrig med motorn för att upp nå denna effekt smile

SJÄLVKLART är det nya lager. Jag trodde folk förutsatte det.

Då så det är vel inga problem, sen att det du mäter det, borde ju i rimlighetens namn vara samma mått på alla annas är det vel något vid tillvärkningen som har skitit sig kanske.. finns folk som varvar en bitt över 7500 och jag vet inte vad dom har för lager men borde ju vara samma mera eller mindre men det är nog inte nyttit för allt i motorn, varför varva så mycket?


Industritekniker
433 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#5
Kalasgasarn skrev:
Magistern skrev:
Kalasgasarn skrev:
är det gammla lager du håller på att mäte på? i så fall så är det nog lämpligast att köpa nya om du ska ha 500 på hjulen wink.. nya kosta ju bara en pisssumma mot vad du måste göra i övrig med motorn för att upp nå denna effekt smile

SJÄLVKLART är det nya lager. Jag trodde folk förutsatte det.

Då så det är vel inga problem, sen att det du mäter det, borde ju i rimlighetens namn vara samma mått på alla annas är det vel något vid tillvärkningen som har skitit sig kanske.. finns folk som varvar en bitt över 7500 och jag vet inte vad dom har för lager men borde ju vara samma mera eller mindre men det är nog inte nyttit för allt i motorn, varför varva så mycket?

Du kan ju öka lagerspelet antingen genom att köpa special lager eller att slipa veven. Man bör väl ha ca 6-7 hundradelar för 700hk motorer. Jag kommer väl hamna nånstans runt 600hk så det är därför jag undrar. Motorn är föv. Nollballanserad med alla remhjul, svänghjul, koppling och allt.

Varför jag ska varva så mkt beror på att jag vill utnyttja min topp till max. Den flödar ju 231,5 cfm och har en riktigt vass kam så jag vill varva en massa för att få all topp effekt.

Sen kan man ju undra varför du svarar på en tråd i avancerad motorteknik när du själv säger att du inte ens vet om det är nån skillnad på lager i maskinerna. (inte för att vara spydig eller så men)
Senast redigerat av Magistern (27 oktober 2011)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

937 Inlägg
27 oktober 2011
#6
Magistern skrev:
Kalasgasarn skrev:
Magistern skrev:

SJÄLVKLART är det nya lager. Jag trodde folk förutsatte det.

Då så det är vel inga problem, sen att det du mäter det, borde ju i rimlighetens namn vara samma mått på alla annas är det vel något vid tillvärkningen som har skitit sig kanske.. finns folk som varvar en bitt över 7500 och jag vet inte vad dom har för lager men borde ju vara samma mera eller mindre men det är nog inte nyttit för allt i motorn, varför varva så mycket?

Du kan ju öka lagerspelet antingen genom att köpa special lager eller att slipa veven. Man bör väl ha ca 6-7 hundradelar för 700hk motorer. Jag kommer väl hamna nånstans runt 600hk så det är därför jag undrar. Motorn är föv. Nollballanserad med alla remhjul, svänghjul, koppling och allt.

Varför jag ska varva så mkt beror på att jag vill utnyttja min topp till max. Den flödar ju 231,5 cfm och har en riktigt vass kam så jag vill varva en massa för att få all topp effekt.

okej ja då förstå jag, men en vanlig sketen gl varva runt 6000-6500, men om du har balancerat är sånt så ska det vel inte vara några problem det få ju inte vara någon större friktion,  7500 det kan du varva om du fråga mig om du har en bearbetad topp å kam och viseversa jag tror inte det är lagrena som ge sig först utan något i toppen i såna fall smile


040 RedLine
1 219 Inlägg
27 oktober 2011
#7
Undrar faktiskt samma sak, funderar på om ja ska dra i helt nya original eller några med mer spel...

Hade varit kul o veta vad som ger sig först, antagligen ventilfjädrarna och sen svänghjul eller nått.

Har redan dubbla fjädrar och lättat hjul, men är de lönt o skaffa laget eller är de något som går innan de?

Samt vart går de o köpa?


Förlåt för jag lånade tråden lite tongue
Senast redigerat av BrajjAxx (27 oktober 2011)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 oktober 2011
#8
Magistern: Inte för o va sån men det verkar som om "Kalasgasarn" har en annan syn på vad hållbarhet innebär än vad du (och jag!) har. Jag har personligen inte den blekaste om vilket lagerspel du bör ha, men däremot så vet jag att man brukar ha större lagerspel på trimmade motorer. Mitt råd är att höra med grabbarna på http://pure-pf.com/wordpress/ , förvisso mest BMW där men de kan säkert ge dig tips/råd.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Industritekniker
433 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#9
dawwe skrev:
Magistern: Inte för o va sån men det verkar som om "Kalasgasarn" har en annan syn på vad hållbarhet innebär än vad du (och jag!) har. Jag har personligen inte den blekaste om vilket lagerspel du bör ha, men däremot så vet jag att man brukar ha större lagerspel på trimmade motorer. Mitt råd är att höra med grabbarna på http://pure-pf.com/wordpress/ , förvisso mest BMW där men de kan säkert ge dig tips/råd.

Tack för tipset. Jag är redan medlem där men har faktiskt aldrig postat nåt där så det får bli en tråd där också då. Jag hoppas att jag kommer till någon konklusion tillslut men som det ser ut nu är det ingen som kan svara på min fråga. Man kanske ska ringa nåt rallyteam eller så för att höra vad dom kör med för spel? jag återkommer med svar så fort jag vet nåt mer.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

040 RedLine
1 219 Inlägg
28 oktober 2011
#10
Ringde precis Sten Parner och han sa att de var inte lönt att öka spelet om du inte ska varva över 8000 rpm. Han sa även att det är mestadels sugmotorer som behöver de...

Så kör på ett par nya original lager! smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

937 Inlägg
28 oktober 2011
#11
BrajjAxx skrev:
Ringde precis Sten Parner och han sa att de var inte lönt att öka spelet om du inte ska varva över 8000 rpm. Han sa även att det är mestadels sugmotorer som behöver de...

Så kör på ett par nya original lager! smile

bra svar tack för det! smile


Industritekniker
433 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
#12
BrajjAxx skrev:
Ringde precis Sten Parner och han sa att de var inte lönt att öka spelet om du inte ska varva över 8000 rpm. Han sa även att det är mestadels sugmotorer som behöver de...

Så kör på ett par nya original lager! smile

Fan va bra svar. Hoppas bara man kan lita på parner. Det finns ju nämligen lika mkt Ris som ros när det gäller honom här på forumen.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

040 RedLine
1 219 Inlägg
28 oktober 2011
#13
Magistern skrev:
BrajjAxx skrev:
Ringde precis Sten Parner och han sa att de var inte lönt att öka spelet om du inte ska varva över 8000 rpm. Han sa även att det är mestadels sugmotorer som behöver de...

Så kör på ett par nya original lager! smile

Fan va bra svar. Hoppas bara man kan lita på parner. Det finns ju nämligen lika mkt Ris som ros när det gäller honom här på forumen.

Tror inte du behöver oroa dig! Ja har snackat med honom en del och litat på honom och aldrig haft problem! smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

761 Inlägg
5 november 2011
#14
Det är väl snarare kolvarna och kolvringarna som är problemet om man ska varva mycket, det blir ju fruktansvärda kolvaccelerationer på dom varven


42 Inlägg
5 november 2011
#15
Nu kommer jag ju från BMW motorer men det som begränsar varv vad jag vet är Kolvhastighet(borde inte vara någt jätteproblem om du bytt till lättare kolvar och starkare vevstakar) samt ventiler som inte hinner tillbaka(byta fjädrar)

Sen beror det ju även på vad du tänker köra för olja , SAE 40 kan ev bli för tunnt med ett lite större spel hmm


761 Inlägg
5 november 2011
#16
kolvringarna är lika känsliga för hög kolvahastighet lite bättre kvalite klara ju det bättre, men inte extremt.

det finns alltid en gräns var långslagiga motorer klarar.

motorcykelmotorer och annat är ju kortslagigt och gjort för att varvas, tillexempel F1 bilarna har jag för mig har bara 40mm slaglängd.


Industritekniker
433 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#17
Jag kanske har formulerat mig lite otydligt men jag undrar liksom var det är lämplig att lägga varvstoppet? 7500rpm?

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

141 Inlägg
5 november 2011
#18
Jag varvade 7300rpm med min i somras. Orginal b23et bottendel, inga som helst bekymmer.
För att se hela specen så kika på min bil.
Skulle gärna ha varvat mer, för gott om effekt var det där uppe. Men ville vara lite safe.
Senast redigerat av Se88e_K (5 november 2011)


1 758 Inlägg
5 november 2011
#19
Finns ingen mening att varva över 7.500 med en gammal rödblockare. Över det får man bara en jävla massa friktion och problem med att saker inte håller. Funkar kanske i en tävlingsbil där man ändå river ner och renoverar motorn stup i kvarten, men i en motor som man vill ha serviceintervall längre än 50 mil är det inte att rekommendera.

040 RedLine
1 219 Inlägg
6 november 2011
#20
Vet någon va varvstoppet ligger på original?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR


Sök