3322
Sök

Däckbytaren sa att jag inte får köra på mina M+S däck

192 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#1
Var nyss och bytte däck på bilen inför vintern till bilens originalfälgar (20") med Yokohama Parada Spec-X däck som är M+S godkända. När däckgubben ser däcken så frågar han om jag verkligen ska köra med dom. "Eh ja" svarar jag undrande vad han syftar på. "Hamnar du i en olycka så kommer du inte få nåt av försäkringsbolaget och tar dig polisen får du böter" menar han. Jag blir så ställd att jag glömmer ställa motfrågan varför utan åkte bara därifrån irriterad. Mönstret är klart godkänd då däcken inte är speciellt gamla.
Så varför skulle dessa däck inte vara vintergodkända eller vad menade han egentligen? Många SUV:ar använder dessa allväders däck och är de M+S-märkta så förstår jag inte varför de inte skulle få användas då det ju står för "Mud and snow" som väl är krav för godkända dubbfria vinterdäck - eller?

1 697 Inlägg
27 oktober 2011
#2
Vad transportstyrelsen skriver måste vara det som gäller.

http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack


537 Inlägg
27 oktober 2011
#3
M+S kan även stå för "mud and sand" och betyder inte att dom är vintergodkända. det ska vara en snöflinga på däcket om det är vinterdäck.


37 Inlägg
27 oktober 2011
#4
M+S är godkända.. han ville väl bara sälja på dig dubbdäck


1 697 Inlägg
27 oktober 2011
#5
Dessutom finns dem inte med i listan som vägverket säger att alla vintergodkända däck skall vara med i.

http://www.stro.se/winter/vinter111001_new.pdf

Citat från transportstyrelsen:

OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.

Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning, har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare.


192 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#6
http://www.yokohamatire.com/assets/docs … spec_x.pdf

Där är broschyren på dom, står ju iaf "mud and snow" där. Väldigt förvirrande det här.

Performance meck
342 Inlägg
27 oktober 2011
#7
som sagt snöflinga om det är godkända *vinter däck*
även om jag själv tycker att odubbade är sommar däck och har inget i modd,snö och is att göra
men med en stor tung bil så går det säkert kanon endå!

lycka till och kör lungt i vinter!
Mvh

192 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#8
Så dom är alltså godkända för vinter i Alaska och liknande delstater men inte Sverige. Varför är jag inte förvånad, samma skit som med regler för drag. Alltid ska vi krångla till det här.

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
27 oktober 2011
#9
C_Ek skrev:
Så dom är alltså godkända för vinter i Alaska och liknande delstater men inte Sverige. Varför är jag inte förvånad, samma skit som med regler för drag. Alltid ska vi krångla till det här.

Stämmer bra tyvärr sad Men som vissa ovan har skrivit så MÅSTE det finnas en snöflinga bredvid M+S annars så är de inte godkända för våra vägar. Bara att byta däck o bita i det sura äpplet.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

8 883 Inlägg
27 oktober 2011
#10
Vinterdäck ska vara särskilt framtagna för vinterkörning något krav på snöflinga existerar inte.
Importerade jeepar, skåpbilar, 4+4-fordon etc, har vanligen originalmonterade däck som är grovmönstrade och M+S-märkta, men varken framtagna eller lämpliga för vinterkörning.
Dessa däck har ett mönster som är anpassat till terrängkörning men har inte en gummiblandning som är lämplig att köra med på svenska vintervägar.
Dessa däck är enligt Transportstyrelsen inte tillåtna att använda på personbilar, lätta lastbilar och bussar med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid vinterväglag, under perioden 1 december till 31 mars.

Här finns en lista från 2011-10-01 på godkända vinterdäck
http://www.stro.se/winter/vinter111001_new.pdf


Källa: Däckbranschens Informationsråd
http://www.dackinfo.nu/


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

440 Inlägg
28 oktober 2011
#11
Väldigt lätt att känna igen vinterdäck som är godkända här i SVERIGE big_smile

Sicksack-spår gäller smile

Som på bilden (lånad bild):

http://www.bertilssonsdackservice.se/wp-content/uploads/2010/09/NokianNordmanRS.png
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

5 198 Inlägg
28 oktober 2011
#12
chryslerstratus skrev:
Väldigt lätt att känna igen vinterdäck som är godkända här i SVERIGE big_smile

Sicksack-spår gäller smile

Som på bilden:

http://www.bertilssonsdackservice.se/wp … dmanRS.png

Var hittar du den infon ?

440 Inlägg
28 oktober 2011
#13
Infon är baserad på att jag inte hittat några vinterdäck (friktion) utan sicksack-mönster smile Jag kanske bara är dålig på att leta, men jag har fått den uppfattningen, kanske är helt fel..

Alla däckfirmor som jag har pratat med har dock sagt liknande, fast å andra sidna kan det gälla "vanliga däck", dvs. ej större terräng-däck(?).

1 Inlägg
1 november 2011
#14
Jag skulle inte köra med Yokohama Parada Spec-X på vintern om jag inte bodde i Portugal eller liknande där det sällan blir ens nollgradigt. Det räcker med att kika på mönstren och ihop med att gummiblandningen med all sannolikhet inte är gjord för minusgrader så är det lika illa som att köra på sommardäck.

192 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#15
Har varit i kontakt med Yokohama och de sa att de är fullt dugliga att använda i minusgrader (då de används i hela nordamerika, oftast på tvunga SUV:ar) och det inte är nån fara med gummiblandningen för våra kalla vintrar här. Jag vet inte men det känns lite typiskt Sverige att speca ut vissa däck. Man kan köra runt på vissa däck i Alaska i typ minus 50 grader men det ska alltså inte vara godkänt här vilket känns märkligt.

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
1 november 2011
#16
C_Ek skrev:
Har varit i kontakt med Yokohama och de sa att de är fullt dugliga att använda i minusgrader (då de används i hela nordamerika, oftast på tvunga SUV:ar) och det inte är nån fara med gummiblandningen för våra kalla vintrar här. Jag vet inte men det känns lite typiskt Sverige att speca ut vissa däck. Man kan köra runt på vissa däck i Alaska i typ minus 50 grader men det ska alltså inte vara godkänt här vilket känns märkligt.

Yokohama kan säga va de vill!! vi/du bor i sverige och bilen ska brukas HÄR och inte i nordamerika.
Det är ingen som har hindrat dig från att köra med de. Men när olyckan är framme så skule jag vilja se Yokohama övertala FB när du får 0:- i ersätting.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

192 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#17
Känns ju som om ett såpass stort företag som Yokohama ändå genomför ganska hårda tester på sina däck, jag tycker fortfarande att Sverige är ganska löjligt på många punkter. Ta t.ex drag monterat på en amerikansk bil. Här har dom bestämt sig för att kulorna minsann inte är godkända så det är bara att montera av ett fullt proffsinstallerat drag som i USA drar tunga trailrar/båtar exempelvis. Varför är en amerikansk dragkula plötsligt så mycket sämre än en här? Det blir lite överdrivet med regler och dylikt ibland i det här landet, känns lite typiskt Sverige.

PITSTOP skrev:
C_Ek skrev:
Har varit i kontakt med Yokohama och de sa att de är fullt dugliga att använda i minusgrader (då de används i hela nordamerika, oftast på tvunga SUV:ar) och det inte är nån fara med gummiblandningen för våra kalla vintrar här. Jag vet inte men det känns lite typiskt Sverige att speca ut vissa däck. Man kan köra runt på vissa däck i Alaska i typ minus 50 grader men det ska alltså inte vara godkänt här vilket känns märkligt.

Yokohama kan säga va de vill!! vi/du bor i sverige och bilen ska brukas HÄR och inte i nordamerika.
Det är ingen som har hindrat dig från att köra med de. Men när olyckan är framme så skule jag vilja se Yokohama övertala FB när du får 0:- i ersätting.

KHRacing
1 november 2011
#18
C_Ek skrev:
Så dom är alltså godkända för vinter i Alaska och liknande delstater men inte Sverige. Varför är jag inte förvånad, samma skit som med regler för drag. Alltid ska vi krångla till det här.

Varför tycka att det är skit för ? Jag fattar inte vad du menar alltså.
är det inte bra att vi har starkare däckslagar/regler än de länder (ex- Kanada/USA) som tillåter nästan vad som helst som vinterdäck då?

KHRacing
1 november 2011
#19
PITSTOP skrev:
Yokohama kan säga va de vill!! vi/du bor i sverige och bilen ska brukas HÄR och inte i nordamerika.
Det är ingen som har hindrat dig från att köra med de. Men när olyckan är framme så skule jag vilja se Yokohama övertala FB när du får 0:- i ersätting.

Mkt bra skrivet.  Äntligen någon som vågar stå ut med vad lagen faktiskt säger ang vinterdäck i SVERIGE.

749 Inlägg
1 november 2011
#20
Alla vinterdäck ska vara märkta med en snöflinga, annars är det inte ett vinterdäck.

MS kan betyda mud and sand eller mud and snow det betyder inte att det är ett vinterdäck..



Sök