3473
Sök

Köpråd! Budget-vässa en Saab 93 coupé 2.0T 199hk -99

10 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Precis köpt bilen så efter alla pengar som slängts bort på det yttre med att ta bort diverse rost och bättra  på det yttersta så har jag en smal budget på det inre.
har en budget  på 3500 fram till nyår som kan läggas på bilen.
Är det någon som kan tipsa om något billigt och enkelt att börja med då jag inte har så mycket freetime  just nu.

2 337 Inlägg
30 oktober 2011
För 3000 kr får du en Steg 1-utbytesbox från Speedparts. 235 pållar, lär hålla dig nöjd ett tag i alla fall smile

10 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Är det inklusive montering, jag vet att nordic har för 2900 med montering men deras steg 1 pressar inte ut lika många hästar

2 337 Inlägg
30 oktober 2011
Nä, du får boxen i posten, sätter i den och skickar den gamla i retur. Tar 5 minuter.

10 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
Skulle ju va trevligt att ha kvar originalboxen också.

1 036 Inlägg
31 oktober 2011
då får du betala mera smile

10 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
Haha jo men detta är som sagt bara en budget fram till nyår.

10 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
Är ute efter  ny turbo då Garret TB2569 som sitter original inte klarar av de  påfrestningar som kommer med steg2 uppgradering från speedparts  och sedan vidare uppgradering som kommer sedan så tänkte  kolla  upp ny turbo och då undrar jag  om det finns  någon som har ett tips på något som funkar men inte  är för en bra billig peng?

1 019 Inlägg
6 december 2011
Knaspuckad skrev:
Är ute efter  ny turbo då Garret TB2569 som sitter original inte klarar av de  påfrestningar som kommer med steg2 uppgradering från speedparts

Varför tror du det?

10 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
Nu snackar jag inte bara steg 2 utan lite andra förändringar också.
Farsan snackade om det  o han har  jobbat som mekaniker i 26 år varav 15 på Saab. ( frågade farsan om en bra turbo men han kunde inte sånt han var ju bara mekaniker sa han haha).

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 december 2011
Knaspuckad skrev:
Nu snackar jag inte bara steg 2 utan lite andra förändringar också.
Farsan snackade om det  o han har  jobbat som mekaniker i 26 år varav 15 på Saab. ( frågade farsan om en bra turbo men han kunde inte sånt han var ju bara mekaniker sa han haha).

Det är inte många som byter turbo på en Saab T5 innan de ska passera 300 hästar. Nu är ju säkert inte alla dessa hemmapulare Saab-mekaniker, men det kanske fungerar enbart för att de inte vet bättre då...

Sedan kan man inte komma undan att trimning medför ett större slitage på turbo och andra komponenter i bilen, men  du åker ju inte runt och laddar max laddtryck hela tiden?
Senast redigerat av Andromeda (7 december 2011)

10 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
Nej jag gör ju inte det, tänkte mest att jag  måste nog  ändå byta turbon för att vara  på den säkra sidan ( den som sitter i har suttit o 28 000 mil) så då tänkte jag  varför inte  byta upp mig  lite o uppgradera vevhusventilationen  på en gång.

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 december 2011
Knaspuckad skrev:
Nej jag gör ju inte det, tänkte mest att jag  måste nog  ändå byta turbon för att vara  på den säkra sidan ( den som sitter i har suttit o 28 000 mil) så då tänkte jag  varför inte  byta upp mig  lite o uppgradera vevhusventilationen  på en gång.

Har bilen gått så långt är det väl aldrig fel att byta turbo. Men om den orkar ladda fullt laddtryck nu är det ju egentligen inget fel på den. Lika bra att lägga in ett steg 1 först, och när/om turbon ger upp byter du. Det blir varken enklare eller billigare att byta turbo samtidigt som du byter styrbox, så det är ingenting du egentligen tjänar på att göra i förtid. Så länge du slår av bilen om den börjar blåryka tar den ingen större skada.

Antagligen kommer ditt turboaggregat att gå många mil till med ett Steg 1.
Senast redigerat av Andromeda (7 december 2011)

10 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
jo sant men  jag tänkte mest för att jag hade lite pengar över efter köpet av steg2 från speedparts.

1 019 Inlägg
8 december 2011
Knaspuckad skrev:
jo sant men  jag tänkte mest för att jag hade lite pengar över efter köpet av steg2 från speedparts.

Varför kasta ut pengar på ett steg två om du ändå tänker trimma mer?

Köp hårdvaran du vill ha, montera och skaffa samtidigt programvara anpassad efter hårdvaran du har. Tuta o kör.

Sök