3165
Sök

Startproblem/elfel VW Transporter -2001

4 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Hej!

Min transporter har ett mystiskt problem.... Jag har haft glapp i mitt tändningslås/startkontakt vilket resulterat i att jag har fått jucka på nyckeln för att starta. Bilen startar perfekt på morgonen idag och jag kör ca 5mil. Sedan stannar jag bilen och den går inte att starta igen 10minute senare. Inga lampor på instrumentpanelen fungerar, cetrallås,varningsblinkers dvs ingen el alls.
Jag bytte startkontakten i tändningslåset men felet kvarstår.

Nytt batteri under huven sedan 1 vecka. Generatorlampan har ej varnat för dålig laddning. Mystiken tilltar när bilen startar med startkablar. Det verkar inte vara någon ström i batteriet nu vid lunch efter körning men ström imorse startade den som en klocka.

Startade som sagt bilen med kablar och körde ca 30minuter, stänger av bilen och det verkar var exakt samma fel igen.

Om det nu är ett generatorproblem som gör att inte bilen får laddning skulle inte generatorlampan lysa?

4 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
hallgivaren i fördelardosan kan det spela mig ett spratt?

4 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Bilen "vilande" ett par timmar för att senare starta som en klocka igen. Batteriet var aldrig urladdat men jag fick INGEN ström alls ut i bilen. Om det var hallgivaren som var fel på skulle jag ju haft el i bilen men inte kunnat starta inte sant?

Sitter det någon elektronik i låscylindern som kan vara trasig eller är det endast i startkontakten el förekommer?

m.

Forummoderator
18 169 Inlägg
2 november 2011
Att polerna på batteriet inte får ordentlig kontakt med kablarna kan ibland spela en ordentliga spratt. Bara för att de sitter som berget betyder inte bra kräm till bilen... Ta av dessa och borsta med stålborste rejält. En enkel och billig felsökning att börja med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök