2391
Sök

Inför den mörka årstiden: Extraljus VS konvertera till xenon. vilket hade du valt?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Nu när vintern närmar sig så känner jag att jag skulle vilja uppgradera lyset på bilen. Kör mycket mellan småland och blekinge i ganska så älgtäta trakter så det hade vart skönt med mer ljus.

valet jag står emellan är att xenon-konvertera strålkastarna. blir nog bara helljuset i såfall.
eller att införskaffa 2 extraljus. har kollat lite på 50watts xenon-extraljus från xenonkungen.

att göra båda delar hade ju varit det ultimata men tycker det blir lite väl kostsamt.

det jag är ute efter är största möjliga ljusmängd per krona smile

har aldrig ägt en bil med varken xenon eller extraljus så vet inte vad man kan förvänta sig.

tack på förhand smile
MVH Fredrik


198 Inlägg
2 november 2011
#2
Jag körde på extraljus med xenon, kanonbra ljus till förhållandevis lågt pris. Gav om jag minns rätt 2500kr för 3st hella 3000-kopior (Sim) med 35w xenon och alla monteringsdetaljer som behövdes. Tillräckligt mycket ljus för att skrämma såväl fyrbenta mottrafikanter som vilsna trafikanter som inte hade koll på bakomvarande trafik. Så snyggt vet jag inte om det blev dock, men jag klarade mig från viltolyckor under förra vintern i alla fall.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#3
OSkar000 skrev:
Jag körde på extraljus med xenon, kanonbra ljus till förhållandevis lågt pris. Gav om jag minns rätt 2500kr för 3st hella 3000-kopior (Sim) med 35w xenon och alla monteringsdetaljer som behövdes. Tillräckligt mycket ljus för att skrämma såväl fyrbenta mottrafikanter som vilsna trafikanter som inte hade koll på bakomvarande trafik. Så snyggt vet jag inte om det blev dock, men jag klarade mig från viltolyckor under förra vintern i alla fall.

okej! vart köpte du dem? låter som ett bra pris smile jag har inga krav på att det ska vara så särskilt snyggt, det är funktionen som är det viktiga i det här fallet. dom kommer plockas av efter vintern i vilket fall som smile

MVH


198 Inlägg
2 november 2011
#4

730 Inlägg
2 november 2011
#5
Jag hade satsat på att slänga dit xenon i både helljus samt extraljus. Sim är väl ett relativt budget alternativ. Men jag hade satsat på 55w xenon i helljus eller extraljus istället för 35w. Jag har köpt det mesta av mitt xenon på ebay, där kostar ett kit ca 370:- med frakt.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#6
Sjodahl skrev:
Jag hade satsat på att slänga dit xenon i både helljus samt extraljus. Sim är väl ett relativt budget alternativ. Men jag hade satsat på 55w xenon i helljus eller extraljus istället för 35w. Jag har köpt det mesta av mitt xenon på ebay, där kostar ett kit ca 370:- med frakt.

okejokej, men som sagt, både xenon i helljus och extraljus blir tyvärr lite väl dyrt. jag har kikat på ett xenonkit på 75w till helljus.

hur står sig ett sådant kit till helljus om man jämför med extraljus med samma effekt?
läste någonstans att xenon på 75watt motsvarar hela 450w halogenlampa. isåfall skulle det ju vara ett fruktansvärt sken i helljuset om man monterade 75watts xenon? smile

MVH


730 Inlägg
2 november 2011
#7
FreddeLi skrev:
Sjodahl skrev:
Jag hade satsat på att slänga dit xenon i både helljus samt extraljus. Sim är väl ett relativt budget alternativ. Men jag hade satsat på 55w xenon i helljus eller extraljus istället för 35w. Jag har köpt det mesta av mitt xenon på ebay, där kostar ett kit ca 370:- med frakt.

okejokej, men som sagt, både xenon i helljus och extraljus blir tyvärr lite väl dyrt. jag har kikat på ett xenonkit på 75w till helljus.

hur står sig ett sådant kit till helljus om man jämför med extraljus med samma effekt?
läste någonstans att xenon på 75watt motsvarar hela 450w halogenlampa. isåfall skulle det ju vara ett fruktansvärt sken i helljuset om man monterade 75watts xenon? smile

MVH

75w xenon lyser, det lyser jävligt bra.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#8
Sjodahl skrev:
FreddeLi skrev:
Sjodahl skrev:
Jag hade satsat på att slänga dit xenon i både helljus samt extraljus. Sim är väl ett relativt budget alternativ. Men jag hade satsat på 55w xenon i helljus eller extraljus istället för 35w. Jag har köpt det mesta av mitt xenon på ebay, där kostar ett kit ca 370:- med frakt.

okejokej, men som sagt, både xenon i helljus och extraljus blir tyvärr lite väl dyrt. jag har kikat på ett xenonkit på 75w till helljus.

hur står sig ett sådant kit till helljus om man jämför med extraljus med samma effekt?
läste någonstans att xenon på 75watt motsvarar hela 450w halogenlampa. isåfall skulle det ju vara ett fruktansvärt sken i helljuset om man monterade 75watts xenon? smile

MVH

75w xenon lyser, det lyser jävligt bra.

finns det några nackdelar med 75w xenon i helljus jämfört med extraljus? känns som en smidigare lösning att skaffa det ifall det nu lyser nästan lika bra smile

MVH


730 Inlägg
2 november 2011
#9
FreddeLi skrev:
Sjodahl skrev:
FreddeLi skrev:

okejokej, men som sagt, både xenon i helljus och extraljus blir tyvärr lite väl dyrt. jag har kikat på ett xenonkit på 75w till helljus.

hur står sig ett sådant kit till helljus om man jämför med extraljus med samma effekt?
läste någonstans att xenon på 75watt motsvarar hela 450w halogenlampa. isåfall skulle det ju vara ett fruktansvärt sken i helljuset om man monterade 75watts xenon? smile

MVH

75w xenon lyser, det lyser jävligt bra.

finns det några nackdelar med 75w xenon i helljus jämfört med extraljus? känns som en smidigare lösning att skaffa det ifall det nu lyser nästan lika bra smile

MVH

Största nackdelen är att det kan anstränga reflektorn, samt att bilen kanske inte uppskattar om du har can-bus övervakning.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#10
Sjodahl skrev:
FreddeLi skrev:
Sjodahl skrev:

75w xenon lyser, det lyser jävligt bra.

finns det några nackdelar med 75w xenon i helljus jämfört med extraljus? känns som en smidigare lösning att skaffa det ifall det nu lyser nästan lika bra smile

MVH

Största nackdelen är att det kan anstränga reflektorn, samt att bilen kanske inte uppskattar om du har can-bus övervakning.

vill minnas att saaben inte säger något om framlyktorna. hade en trasig lampa för något halvår sedan och systemet så aldrig ifrån utan ja fick upptäcka det själv tongue så de ska nog inte vara någon fara smile

men hur kan reflektorn ta stryk? är inte en xenonlampa mycket kallare än halogen?

MVH


4 299 Inlägg
2 november 2011
#11
Har testat båda varianterna och måste säga att jag kör hellre extraljus med halogen än att xenonkonvertera helljuset på bilen.

Är det på din 9-5a du ska ha de till?
Detta test är nämligen utfört på min 9-5a!


730 Inlägg
2 november 2011
#12
FreddeLi skrev:
Sjodahl skrev:
FreddeLi skrev:

finns det några nackdelar med 75w xenon i helljus jämfört med extraljus? känns som en smidigare lösning att skaffa det ifall det nu lyser nästan lika bra smile

MVH

Största nackdelen är att det kan anstränga reflektorn, samt att bilen kanske inte uppskattar om du har can-bus övervakning.

vill minnas att saaben inte säger något om framlyktorna. hade en trasig lampa för något halvår sedan och systemet så aldrig ifrån utan ja fick upptäcka det själv tongue så de ska nog inte vara någon fara smile

men hur kan reflektorn ta stryk? är inte en xenonlampa mycket kallare än halogen?

MVH

Tror att en 75w xenon blir något varmare än en 55w halogen. Men det är nog ingen större fara. Finns dom som åker med 100w halogen i org reflektorer

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
2 november 2011
#13
Har du testat söka? Finns nog 10st trådar om Extraljus redan.

Audis in Scandinavia Crew

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#14
Rallyhalle skrev:
Har testat båda varianterna och måste säga att jag kör hellre extraljus med halogen än att xenonkonvertera helljuset på bilen.

Är det på din 9-5a du ska ha de till?
Detta test är nämligen utfört på min 9-5a!

kan du motivera varför du föredrar extraljus? smile

i mitt fall så är det extraljus med xenon om det blir några. ser inte poängen med att ha halogen när det finns xenon. men det kanske du kan förklara? smile
stämmer bra det, ska vara på 9-5an smile

MVH


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#15
NIKKELICIOUS skrev:
Har du testat söka? Finns nog 10st trådar om Extraljus redan.

Nej det har jag inte gjort. Men testade efter att jag läst ditt inlägg. Hittade dock ingen som besvarade min frågeställning om vad som passar bäst i mitt fall.


MVH


4 299 Inlägg
2 november 2011
#16
FreddeLi skrev:
Rallyhalle skrev:
Har testat båda varianterna och måste säga att jag kör hellre extraljus med halogen än att xenonkonvertera helljuset på bilen.

Är det på din 9-5a du ska ha de till?
Detta test är nämligen utfört på min 9-5a!

kan du motivera varför du föredrar extraljus? smile

i mitt fall så är det extraljus med xenon om det blir några. ser inte poängen med att ha halogen när det finns xenon. men det kanske du kan förklara? smile
stämmer bra det, ska vara på 9-5an smile

MVH

Jasså, missade delen med att de va extraljus med xenon och då är det inget snack! smile

MEN, extraljus med halogen kan vara att föredra om man ligger på landsvägar där man ofta får möte. Xenon behöver ju sin lilla startsträcka, får du ofta möte så att xenonet inte hinner värma upp är det bättre med 100w halogen istället så att du har full styrka direkt smile

Men ligger du där du har helljus på länge är det helt klart xenon du ska ha!

Hoppas jag lyckats förklara förståeligt smile


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#17
Rallyhalle skrev:
FreddeLi skrev:
Rallyhalle skrev:
Har testat båda varianterna och måste säga att jag kör hellre extraljus med halogen än att xenonkonvertera helljuset på bilen.

Är det på din 9-5a du ska ha de till?
Detta test är nämligen utfört på min 9-5a!

kan du motivera varför du föredrar extraljus? smile

i mitt fall så är det extraljus med xenon om det blir några. ser inte poängen med att ha halogen när det finns xenon. men det kanske du kan förklara? smile
stämmer bra det, ska vara på 9-5an smile

MVH

Jasså, missade delen med att de va extraljus med xenon och då är det inget snack! smile

MEN, extraljus med halogen kan vara att föredra om man ligger på landsvägar där man ofta får möte. Xenon behöver ju sin lilla startsträcka, får du ofta möte så att xenonet inte hinner värma upp är det bättre med 100w halogen istället så att du har full styrka direkt smile

Men ligger du där du har helljus på länge är det helt klart xenon du ska ha!

Hoppas jag lyckats förklara förståeligt smile

kan va så att jag missat skriva det också tongue

ofta och ofta. ligger väl någon minut i taget på helljus där jag brukar köra, ibland lite längre tongue men det tar väl knappt 2sek för xenonet att värma upp? smile

jag förstår precis hur du menar! smile

men jag är fortfarande lite kluven, har kollat runt på nätet men inte hittat något exempel på nån som har 75watt xenon i helljus. i min hjärna så låter det smidigare att ha så starka lampor i helljuset istället för att montera extraljus. eller skulle det lysa sämre än tex 2st 55w extraljus? xenon det också då förstås. Du får ursäkta om jag är tjatig men snöade inte lite på just 75w xenon till helljus när jag fick syn på det. Men skulle som sagt vilja höra från någon som testat det eller till och med jämfört med extraljus smile

MVH


4 299 Inlägg
2 november 2011
#18
FreddeLi skrev:
Rallyhalle skrev:
FreddeLi skrev:

kan du motivera varför du föredrar extraljus? smile

i mitt fall så är det extraljus med xenon om det blir några. ser inte poängen med att ha halogen när det finns xenon. men det kanske du kan förklara? smile
stämmer bra det, ska vara på 9-5an smile

MVH

Jasså, missade delen med att de va extraljus med xenon och då är det inget snack! smile

MEN, extraljus med halogen kan vara att föredra om man ligger på landsvägar där man ofta får möte. Xenon behöver ju sin lilla startsträcka, får du ofta möte så att xenonet inte hinner värma upp är det bättre med 100w halogen istället så att du har full styrka direkt smile

Men ligger du där du har helljus på länge är det helt klart xenon du ska ha!

Hoppas jag lyckats förklara förståeligt smile

kan va så att jag missat skriva det också tongue

ofta och ofta. ligger väl någon minut i taget på helljus där jag brukar köra, ibland lite längre tongue men det tar väl knappt 2sek för xenonet att värma upp? smile

jag förstår precis hur du menar! smile

men jag är fortfarande lite kluven, har kollat runt på nätet men inte hittat något exempel på nån som har 75watt xenon i helljus. i min hjärna så låter det smidigare att ha så starka lampor i helljuset istället för att montera extraljus. eller skulle det lysa sämre än tex 2st 55w extraljus? xenon det också då förstås. Du får ursäkta om jag är tjatig men snöade inte lite på just 75w xenon till helljus när jag fick syn på det. Men skulle som sagt vilja höra från någon som testat det eller till och med jämfört med extraljus smile

MVH

Nu är jag ingen expert som gjort vetenskapliga tester. Men de jag upplevt är att strålkastaren på bilen begränsar ljuset väldigt mycket! Väljer du 2 runda extraljus av lite större modell får du mycket bättre ljusbild, bredare och längre. Konverterar du helljuset blir ljuset knappt nämnvärt längre, i stort sett bara starkare men på samma yta som halogenet.

Så därför säger jag extraljus, och 55w xenon duger gott! Vågar nog säga att du kommer bli mer nöjd med ljuset då eftersom du vill upptäcka älgar och annat vilt så tidigt som möjligt smile


312 Inlägg
2 november 2011
#19
Jag kör med 75w + 55w (sammanlagt 260w xenon) i helljuset på min 940 och det lyser mer än tillräckligt kan jag säga smile Så börja med att konvertera original helljus till 75w och se om du blir nöjd.


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#20
Rallyhalle skrev:
FreddeLi skrev:
Rallyhalle skrev:

Jasså, missade delen med att de va extraljus med xenon och då är det inget snack! smile

MEN, extraljus med halogen kan vara att föredra om man ligger på landsvägar där man ofta får möte. Xenon behöver ju sin lilla startsträcka, får du ofta möte så att xenonet inte hinner värma upp är det bättre med 100w halogen istället så att du har full styrka direkt smile

Men ligger du där du har helljus på länge är det helt klart xenon du ska ha!

Hoppas jag lyckats förklara förståeligt smile

kan va så att jag missat skriva det också tongue

ofta och ofta. ligger väl någon minut i taget på helljus där jag brukar köra, ibland lite längre tongue men det tar väl knappt 2sek för xenonet att värma upp? smile

jag förstår precis hur du menar! smile

men jag är fortfarande lite kluven, har kollat runt på nätet men inte hittat något exempel på nån som har 75watt xenon i helljus. i min hjärna så låter det smidigare att ha så starka lampor i helljuset istället för att montera extraljus. eller skulle det lysa sämre än tex 2st 55w extraljus? xenon det också då förstås. Du får ursäkta om jag är tjatig men snöade inte lite på just 75w xenon till helljus när jag fick syn på det. Men skulle som sagt vilja höra från någon som testat det eller till och med jämfört med extraljus smile

MVH

Nu är jag ingen expert som gjort vetenskapliga tester. Men de jag upplevt är att strålkastaren på bilen begränsar ljuset väldigt mycket! Väljer du 2 runda extraljus av lite större modell får du mycket bättre ljusbild, bredare och längre. Konverterar du helljuset blir ljuset knappt nämnvärt längre, i stort sett bara starkare men på samma yta som halogenet.

Så därför säger jag extraljus, och 55w xenon duger gott! Vågar nog säga att du kommer bli mer nöjd med ljuset då eftersom du vill upptäcka älgar och annat vilt så tidigt som möjligt smile

tack! var ett sådant svar jag ville höra smile som rent konkret förklarar skillnaden smile
lutar nog åt att det blir extraljus då. köpa några billiga lycktor och stoppa i xenonkit verkar vara rätt vedertaget när man läser här på forumet? smile

MVH



Sök