2289
Sök

740 kokar hela tiden.

34 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#21
Alright, låter sjukt men ska testa wink


188 Inlägg
5 november 2011
#22
luxxiz skrev:
Alright, låter sjukt men ska testa wink

vet att det låter sjukt tongue
men vet ett par bilar som det varit så på och en nödlösning är att köra med locket löst, alltså på gängat men inte åtdraget. återkom gärna med resultat så vi kan hjälpa dig om det inte är det som är felet.

322 Inlägg
6 november 2011
#23
de är bara byta packningen till toppen:)

498 Inlägg
6 november 2011
#24
Om du nu utesluter att packningen till toppen är kass och du inte ser något fel på packningen så släng toppen isf åt helvete och skaffa dig en ny topp. För det KAN hända att det är spricka i toppen som gör att kompressionen går ut i dom/den.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

322 Inlägg
6 november 2011
#25
530 toppen spricker nästan aldrig vill ja påstå..
de som är att packningen förmodligen rostat sönder så kompressionen går ut i vatten kanalerna o trycker undan vattnet..
hänt på alla volvos ja vet som kokat=)

188 Inlägg
6 november 2011
#26
driftking199 skrev:
530 toppen spricker nästan aldrig vill ja påstå..
de som är att packningen förmodligen rostat sönder så kompressionen går ut i vatten kanalerna o trycker undan vattnet..
hänt på alla volvos ja vet som kokat=)

går ju att testa om detta hänt genom att starta bilen utan lock på expansionskärlet, och om inte jag tänker helt fel såhär på natten så borde det bli en en fontän när termostaten öppnar. rätta mig om jag har fel.

Så till TS, testa starta bilen och låt den stå utan "kylarlock" tills den nått arbetstemp och se vad som händer tongue

322 Inlägg
6 november 2011
#27
Andreas34 skrev:
driftking199 skrev:
530 toppen spricker nästan aldrig vill ja påstå..
de som är att packningen förmodligen rostat sönder så kompressionen går ut i vatten kanalerna o trycker undan vattnet..
hänt på alla volvos ja vet som kokat=)

går ju att testa om detta hänt genom att starta bilen utan lock på expansionskärlet, och om inte jag tänker helt fel såhär på natten så borde det bli en en fontän när termostaten öppnar. rätta mig om jag har fel.

Så till TS, testa starta bilen och låt den stå utan "kylarlock" tills den nått arbetstemp och se vad som händer tongue

inte så säkert att termostaten öppnar som den ska efter som vattnet trycks undan så är antagligen övre kylarslangen tom men när man öppnar locket sjunker vattnet ner o de fattas i burken=)

188 Inlägg
6 november 2011
#28
men det borde väll bli som man gör när man luftar, iallafall jag brukar ha locket av sen köra varm och toppa upp när det behövs. detta kommer inte fungera i detta fall eller?

322 Inlägg
6 november 2011
#29
Andreas34 skrev:
men det borde väll bli som man gör när man luftar, iallafall jag brukar ha locket av sen köra varm och toppa upp när det behövs. detta kommer inte fungera i detta fall eller?

går kompet ut i kylvattnet är de ju omöjligt o lufta? de tar ju liksom aldrig stopp?? finns inga genvägar

188 Inlägg
6 november 2011
#30
driftking199 skrev:
Andreas34 skrev:
men det borde väll bli som man gör när man luftar, iallafall jag brukar ha locket av sen köra varm och toppa upp när det behövs. detta kommer inte fungera i detta fall eller?

går kompet ut i kylvattnet är de ju omöjligt o lufta? de tar ju liksom aldrig stopp?? finns inga genvägar

ursäktar om jag var dålig på att förklara, menar att om kompet går ut där har han en fontän.
menar ju inte att han ska lufta utan kolla om det kommer komp ur expansionskärlet då tongue

322 Inlägg
6 november 2011
#31
Andreas34 skrev:
driftking199 skrev:
Andreas34 skrev:
men det borde väll bli som man gör när man luftar, iallafall jag brukar ha locket av sen köra varm och toppa upp när det behövs. detta kommer inte fungera i detta fall eller?

går kompet ut i kylvattnet är de ju omöjligt o lufta? de tar ju liksom aldrig stopp?? finns inga genvägar

ursäktar om jag var dålig på att förklara, menar att om kompet går ut där har han en fontän.
menar ju inte att han ska lufta utan kolla om det kommer komp ur expansionskärlet då tongue

är de fontän är de bara o byta packningen:) en volvo kokar aldrig annars:)

188 Inlägg
6 november 2011
#32
driftking199 skrev:
Andreas34 skrev:
driftking199 skrev:

går kompet ut i kylvattnet är de ju omöjligt o lufta? de tar ju liksom aldrig stopp?? finns inga genvägar

ursäktar om jag var dålig på att förklara, menar att om kompet går ut där har han en fontän.
menar ju inte att han ska lufta utan kolla om det kommer komp ur expansionskärlet då tongue

är de fontän är de bara o byta packningen:) en volvo kokar aldrig annars:)

var det jag menade tongue Dom kan mycket väl koka av andra anledningar oxå, bland annat locket på expansionskärlet kan spöka mycket.

322 Inlägg
6 november 2011
#33
Andreas34 skrev:
driftking199 skrev:
Andreas34 skrev:

ursäktar om jag var dålig på att förklara, menar att om kompet går ut där har han en fontän.
menar ju inte att han ska lufta utan kolla om det kommer komp ur expansionskärlet då tongue

är de fontän är de bara o byta packningen:) en volvo kokar aldrig annars:)

var det jag menade tongue Dom kan mycket väl koka av andra anledningar oxå, bland annat locket på expansionskärlet kan spöka mycket.

knappast dom blir aldrig så varma så de kan spöka..

322 Inlägg
6 november 2011
#34
om de va så att de är locket som skulle fela så skille alla golfar kokar då locket är tät:)

188 Inlägg
6 november 2011
#35
driftking199 skrev:
om de va så att de är locket som skulle fela så skille alla golfar kokar då locket är tät:)

men jag vet det av egen erfarenhet då jag har hållit på med ett par bilar som det har vart dom symptomen som han har och då har det varit locken som det varit fel på.
Säger absolut inte att det är felet på TS bil men ville bara tipsa om det innan han ställer sig och river topp eller gör större jobb på bilen.

322 Inlägg
6 november 2011
#36
tömm ur vattnet så är saken klar:)

34 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
#37
oj här va det ös! tack för svar men ja, jag ska testa det med locket! Värt och prova smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
6 november 2011
#38
Andreas34 skrev:
driftking199 skrev:
om de va så att de är locket som skulle fela så skille alla golfar kokar då locket är tät:)

men jag vet det av egen erfarenhet då jag har hållit på med ett par bilar som det har vart dom symptomen som han har och då har det varit locken som det varit fel på.
Säger absolut inte att det är felet på TS bil men ville bara tipsa om det innan han ställer sig och river topp eller gör större jobb på bilen.

har haft 2bilar själv med det problemet

även haft problem med termostaten på min 855turbo jag hade för några år sen
började koka utan förvarning drog bilen hem och kollade lite provstartade och varmkörde utan kokning börjar köra bilen lungt en stund
fortfarande utan problem

sen ökade jag tempot då började den koka och då var det termostaten som inte öppnade som den skulle


när locket släpper ut trycket för tidigt så kokar bilen direkt när termostaten öppnar
inget konstigt då sytemet är uppbyggt för att jobba under tryck
utan tryck så storm kokar det

Kör fort så hinner inget hända...

188 Inlägg
6 november 2011
#39
locket ska väll öppna vid 1 eller 1,5 bar om jag inte minns fel, är det fel på ventilen i locket så kokar den och det är ju inte svårt att byta locket.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
6 november 2011
#40
Andreas34 skrev:
locket ska väll öppna vid 1 eller 1,5 bar om jag inte minns fel, är det fel på ventilen i locket så kokar den och det är ju inte svårt att byta locket.

det beror på om man vet vilket håll man skruvar av det...högergäng eller vänstergäng hehe

Kör fort så hinner inget hända...


Sök