jonTe skrev:
Tycker vi blandar ihop begreppen här....
Oilsludge = oljenedbrytning som får olja att klumpa sig eller bilda en tjock gegga.
En motor som drabbas av oilsludge t.e.x för att man inte bytt olja på föreskriven tid behöver inte ha en ökad oljeförbrukning.
En motorn med hög oljeförbrukning behöver inte vara en "oilsludge-motor".
Dock....är det ofta så verkligheten ser ut.
Hög oljeförbrukning brukar vara:
• Kassa ventilskaftstätningar
• Yttre läckage.
• Fastsatta kolvringar , främst andra kompressionsring och oljeskrapring
• Kass turbo.
På SAAB:arna kan man nästan plocka bort den översta punkten, extremt ovanligt skulle jag säga.
Dock är det väldigt vanligt med kassa turbo (främst de med GT1752) och det är ganska vanligt med fastsatta kolvringar.
Ett sätt att avslöjja turbon är just att kika efter rök vid kallstart samt känna på axiellt glapp.
Har man inga problem där är det högst troligt kolvringarna och då är 5-56 något man kan prova för att slippa riva hela motorn.
Dock hjälper ju den behandligen inte mot oilsludge som sagt.
Men....får man bort sin oljsludge t.e.x genom att rengöra sump-sugsil-ventilkåpa kommer man inte bota den höga oljeförbrukningen.....