2870
Sök

S40 T4 1999

4 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
Tjenare!
Jag har en S40 T4 1999 som har blivit väldigt konstig på sista tiden. Tomgången har varit ojämn i någon månad, provade med att byta tändstift utan resultat. Nu är tomgången katastrof och fungerar inte alls. Måste hålla gas hela tiden för att inte bilen ska lägga av, vilket skapar lite problem med inbromsning och nedväxling inför korsningar tex. När jag skulle iväg idag så hade batteriet dragit ut helt (aldrig hänt tidigare), jag satte i ett annat batteri och fick igång tomgången så länge motorn var kall, men så fort motorn blev varm la tomgången av igen. Senare samma kväll hade även det andra batteriet dragit ur helt och startade inte ens med starthjälp. Det har även hänt att bilen har lagt av medan jag har kört..

Någon som har ett förslag på vad som kan vara fel??

Tacksam för hjälp:)

Tillägg, så länge bilen är kall funkar tomgången (men jävligt ojämn) men när den blir varm försvinner den igen...

Tillägg, Om varvtalet är under 1500 går den dåligt som fan och blöddrar, men så fort den kommer över går den klockrent. Varningslampan för "fel i motorns elsystem" lyser helt plötsligt. Provade igår med att dra ut sladden till lmm, utan någon skillnad...

//Jessica
Senast redigerat av Mattsson90 (9 november 2011)

337 Inlägg
6 november 2011
skulle gissa på tändspole, tomgångsmotor eller luftmassemätarn.
Senast redigerat av Mitsuhini (6 november 2011)

4 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
Får testa med det och tacka så länge! smile

Sök