Har lite krångel med B20n. Har renoverat och trimmat lite precis men får inte bukt på stötstängerna. Jag har justerat ventilerna på varje cylinder var för sig, när kolven är i topp och båda ventilerna är stängda. När jag gjort de startade jag spisen lite men hörde att de inte ännu var bra, tog bort ventilkåpan och såg att tre av stötstängerna inte låg mot justerskruven som de skulle. Visst lite glapp blir det ju beroende på hur kolvarna är, men när de är så mycket så att kulan på justerskruven lämnar skålen på stången så är de väl något som är tokigt..
Alltså, när ex. 4ans kolv är i toppläge (bilden till vänster), båda ventilerna är stängda, så är gapet mellan ventil och vipparm perfekt. Men när samma kolv är i bottenläge så är det riktigt stort mellanrum mellan kulan på justerskruven och skålen på stötstången, (bild till höger).
Någon som förstår och vet vad problemet kan vara?
OBS! DE TRE FÖRSTA SVAREN I TRÅDEN ÄR GAMLA SVAR.
Senast redigerat av S_Henjer (9 november 2011)
I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Du får skaffa kortade stötstänger eller lägga brickor under ventilbryggan. Det senare rekomenderas inte men funkar.
Har provat med ed senare alternativet. Handlar det om många millimeter tror du? Skrev inte de ovan för jag trodde att risken att bli idiotförklarad var stor, men då kanske de finns fler som gjort så
Ja, tanken har väl varit att skaffa kortare, har för mig att B30-stötstänger är kortare, någon som vet?
I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..