3245
Sök

Volvo B18 - Kamaxeln står ett halvt varv fel i förhållande till vevaxeln!

345 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#1
God afton!

I'll keep it short. Jag har tagit ner bröstkåpan på min Amazon och enligt kam- och vevaxelns "kugghjul" så står de ett halvt varv fel i förhållande till varandra när motorn är nollad! Jag vill egentligen bara veta, är det ens möjligt? Eller kan ett av hjulen vara felmärkt?

Thanks!


926 Inlägg
8 november 2011
#2
Vrid motorn ETT varv till så blir det bra :-)

Mats

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 november 2011
#3
Förtydligar mats757: Vrid VEVAXELN ett varv till...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 710 Inlägg
10 november 2011
#4
O anledningen till att det blir så är att kamaxeln snurrar ett varv under tiden vevaxeln snurrar två wink

MVH Jonas
..............

345 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#5
Men am I missing something here? När motorn står i noll (1:ans kolv i topp, båda ventiler stängda, tändning på ettan) står kamaxeln, enligt kamaxeldrevet ett halvt varv fel. Är det så enkelt att jag ska vrida vevaxeln ett varv till?


2 849 Inlägg
14 november 2011
#6
Tynnerstroem skrev:
Men am I missing something here? När motorn står i noll (1:ans kolv i topp, båda ventiler stängda, tändning på ettan) står kamaxeln, enligt kamaxeldrevet ett halvt varv fel. Är det så enkelt att jag ska vrida vevaxeln ett varv till?

Prova big_smile

54 Inlägg
14 november 2011
#7
Tynnerstroem skrev:
Är det så enkelt att jag ska vrida vevaxeln ett varv till?

Ja.

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...


Sök