Rquired skrev:
Det finns olika versioner av 318, 318is är en lite speciell variant som endast finns som coupé och har en annan motor än vanliga 318i kallad M42 om du inte visste det. M42 är en bra maskin, den är mycket stryktålig och den är väldigt pigg. Vad som är desto mer intressant är att den ger mer effekt än vad som står i papperna, vissa länder (Bland annat Italien) har skatteregler som gör en bil med mer motor eller mer motorvolym än en viss siffra markant dyrare i skatt: 318is har av detta skäl under 2L volym och 140hk på pappret, i praktiken levererar den mer och en del talar om upp emot 160hk.
När det gäller förbrukning är 0.6L/mil för lågt räknat för blandad körning, men 0.7L/mil kan du klara dig på om du kör vettigt. Att 6cyl. dricker mycket kan jag dock inte hålla med om, min 328i dricker 0.89L/mil och då är jag dels relativt gasglad och dels rullar den i form av andrabil sällan några riktigt långa sträckor. Framför allt har BMW´s sexa en helt annan karaktär och gångkultur än en fyra!
Vanliga fel på E36 sätter du dig bäst in i genom att läsa "Begagnatguiden för E36" på
www.autopower.se!
Service sker efter vad BMW´s servicestege (Som räknar ner från grönt till rött) under mätaren säger, men om jag inte minns fel utgår den från 1500mil. En bils skick beror självklart på hur den skötts, men rent generellt håller BMW hög kvalité och har den vårdats väl är 22.000mil ingenting som sliter ut en sådan. 20.000:- är ett ok pris om bilen är i bra skick, det finns billigare bilar men när det gäller BMW är billiga exemplar oftast slitna (Hårt körda) och man brukar få ägna en del tid åt att försöka hitta en bil som körts vettigt och fått det underhåll en bil behöver...
Men hittar man ett frisk exemplar har man en väldigt trevlig bil i BMW E36.