3190
Sök

Dåligt med ström Volvo 145 -74

226 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#1
Tja!

Har ett mycket underligt problem på min Volvo 145 -74.

AMP lampan, Brake Failure lampan och handbromslampan lyser och bilen verkar inte få någon ström.
Bilen går igång om man puttar igång den och den går hyfsat ok. Men! om jag sätter igång framlamporna börjar bilen blöddra när det går för tungt samt dör nästan.

Har testat att byta batteriet idag men lamporna lyser fortfarande i panelen.

Tycker det är konstigt att bilen går att köra och starta och så men om jag sätter på någon elektronik så orkar den inte.

Har heller inte hittat några kablar som är kassa, men skall kolla över det lite mer noggrant.

Ytterst tacksam för svar smile

Mvh
Robin

145 744 782 965 V50

21 761 Inlägg
13 november 2011
#2
Det verkar som att generatorn inte laddar, kolla upp att kablarna sitter som de ska på generatorn och kika även hur kolen ser ut. smile

226 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Det verkar som att generatorn inte laddar, kolla upp att kablarna sitter som de ska på generatorn och kika även hur kolen ser ut. smile

Jo skall kolla kablarna imorgon. okej okej.

Kan även tillägga att varningslamporna i instrumentpanelen började lysa efter ett gupp.

145 744 782 965 V50

21 761 Inlägg
13 november 2011
#4
Då kan man förstås misstänka kabelglapp någonstans omkring generatorn eller vid den externa laddregulatorn som gissningsvis sitter på höger innerskärm. smile

226 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Då kan man förstås misstänka kabelglapp någonstans omkring generatorn eller vid den externa laddregulatorn som gissningsvis sitter på höger innerskärm. smile

Antagligen smile

Bara liite konstigt att bilen fortfarande gick fast batteriet var i stort sätt dött..

145 744 782 965 V50

21 761 Inlägg
13 november 2011
#6
Tändsystemet till en sån bil tar inte så ruskigt mycket ström, sedan finns det ju ingen övrig elektronik som behöver kräm. Batteriet hinner bli väldigt urladdat innan bilen stannar pga strömbrist. smile

226 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Tändsystemet till en sån bil tar inte så ruskigt mycket ström, sedan finns det ju ingen övrig elektronik som behöver kräm. Batteriet hinner bli väldigt urladdat innan bilen stannar pga strömbrist. smile

ok ok! Då är det säkerligen generatorn smile Tar ut kolen i den imorgon och ser ifall de ser bra ut, (hur ska de se ut?) och ev. fixar nya, (var?). smile

145 744 782 965 V50

21 761 Inlägg
13 november 2011
#8
De bör vara ungefär lika mycket nötta och minst 1 cm långa, kika även hur släpringarna inuti generatorn ser ut så att de inte är väldigt repiga eller smutsiga. Eventuellt nya kol/kolhållare bör finnas tex på Mekonomen, men det är ju bara att knappa in regnumret och se på nätet innan du åker dit i så fall. smile

226 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
De bör vara ungefär lika mycket nötta och minst 1 cm långa, kika även hur släpringarna inuti generatorn ser ut så att de inte är väldigt repiga eller smutsiga. Eventuellt nya kol/kolhållare bör finnas tex på Mekonomen, men det är ju bara att knappa in regnumret och se på nätet innan du åker dit i så fall. smile

Ja okaj, man tackar för all hjälp smile

Men du har ingen aning om varför "Break Failure" och Handbromslampan lyser? sad

145 744 782 965 V50

21 761 Inlägg
13 november 2011
#10
Om jag inte har helt fel så är de lamporna ihopkopplade med AMP-lampan via jordledningen, därför lyser även de lamporna när generatorn inte laddar någonting alls. Men där är jag inte helt säker, har bara snabbkikat i ett elschema. smile

226 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#11
Har nu börjat klydda lite med det hela och så här ser det ut smile

Är en Lucas generator tror jag.. smile

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=60316&image=1471075

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=60316&image=1471076

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=60316&image=1471077

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=60316&image=1471078

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=60316&image=1471080

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=60316&image=1471079

Dock verkar det som att generatorn inte laddar.. Om jag mäter med bilen avstängd blir det 12,3 volt både från batteri och generator.
När bilen är igång är det ungefär samma spänning fast sjunker sakta..

Är generatorn kass? Varför finns det två utgångar märkta B+ på generatorn. (Används endast en, den andra har ett gummi/plast-skydd över sig)

sad

145 744 782 965 V50

226 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#12
Nibbor2 skrev:
Har nu börjat klydda lite med det hela och så här ser det ut smile

Är en Lucas generator tror jag.. smile

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1471075

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1471076

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1471077

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1471078

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1471080

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1471079

Dock verkar det som att generatorn inte laddar.. Om jag mäter med bilen avstängd blir det 12,3 volt både från batteri och generator.
När bilen är igång är det ungefär samma spänning fast sjunker sakta..

Är generatorn kass? Varför finns det två utgångar märkta B+ på generatorn. (Används endast en, den andra har ett gummi/plast-skydd över sig)

sad

Bilderna verkar inte fungera men här är album länken iaf

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … &saved

145 744 782 965 V50

9 Inlägg
15 november 2011
#13
Hade samma fel på en Volvo 240, då var det jordkabeln mellan karossen och motorn som hade gått av  hmm

226 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#14
Jaså, får lägga till det i listan på att testa saker smile

Någon som har annat förslag?

145 744 782 965 V50

226 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#15
Ingen alls? sad

145 744 782 965 V50

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
15 november 2011
#16
Har du jorda om mellan batteriets -pol och kaross? Eller försök att ta en startkabel mellan kaross och motor!

Hade samma fel, men då kunde jag inte starta bilen med nyckeln, då tog ja en startkabel mellan motor & kaross!

226 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#17
Masen_Racing skrev:
Har du jorda om mellan batteriets -pol och kaross? Eller försök att ta en startkabel mellan kaross och motor!

Hade samma fel, men då kunde jag inte starta bilen med nyckeln, då tog ja en startkabel mellan motor & kaross!

Har inte provat det nej, men skall montera tillbaka generatorn idag och pröva smile

Men bilen startar utan problem, så länge batteriet är laddat smile

145 744 782 965 V50

226 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#18
Nibbor2 skrev:
Masen_Racing skrev:
Har du jorda om mellan batteriets -pol och kaross? Eller försök att ta en startkabel mellan kaross och motor!

Hade samma fel, men då kunde jag inte starta bilen med nyckeln, då tog ja en startkabel mellan motor & kaross!

Har inte provat det nej, men skall montera tillbaka generatorn idag och pröva smile

Men bilen startar utan problem, så länge batteriet är laddat smile

Och kan köra cirka minst 7 mil med så dött batteri att lamporna knappt ens lyser..

145 744 782 965 V50

21 761 Inlägg
15 november 2011
#19
Nibbor2 skrev:
Är generatorn kass? Varför finns det två utgångar märkta B+ på generatorn. (Används endast en, den andra har ett gummi/plast-skydd över sig)

sad

Generatorn kan vara kass, men det är kanske troligare att laddrelät har pajjat. Har tyvärr inte pysslat med såna generatorer. Varför det finns dubbla B+ vet jag inte, men de ska ju rimligtvis vara ihopkopplade på något sätt inuti tycker jag. smile

Nibbor2 skrev:
Och kan köra cirka minst 7 mil med så dött batteri att lamporna knappt ens lyser..

Fast om du gör på det sättet ett flertal gånger så tar batteriet väldigt mycket stryk och ett nytt blir aktuellt.
Senast redigerat av Drönirettab (15 november 2011)

226 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#20
Drönirettab skrev:
Nibbor2 skrev:
Är generatorn kass? Varför finns det två utgångar märkta B+ på generatorn. (Används endast en, den andra har ett gummi/plast-skydd över sig)

sad

Generatorn kan vara kass, men det är kanske troligare att laddrelät har pajjat. Har tyvärr inte pysslat med såna generatorer. Varför det finns dubbla B+ vet jag inte, men de ska ju rimligtvis vara ihopkopplade på något sätt inuti tycker jag. smile

Nibbor2 skrev:
Och kan köra cirka minst 7 mil med så dött batteri att lamporna knappt ens lyser..

Fast om du gör på det sättet ett flertal gånger så tar batteriet väldigt mycket stryk och ett nytt blir aktuellt.

Jo, tror det är reläet, tycker generatorn ser bra ut.

Har plockat med mig reläet upp nu och skall fixa ett nytt smile Fast det finns bara 2 utgångar på det.. Ett som heter 61+  på Laddreläet som går till 61 / D+ på generatorn. Och en som heter EXO DF som går till kolet på generatorn..

Har även testat idag att sätta en startkabel på motorn som gick till batteriets minus pol. Men inget hände. Prövade också att sätta en startkabel direkt på generatorns hölje till minus på batteri men ingen skillnad..

Mätade även generatorn, då gjorde jag så att jag satte en på B+ och den andra direkt på generatorns hölje men fick bara 12,26 då. Och bilen var igång när jag mätade.. Mysko! sad

145 744 782 965 V50


Sök