Har ett mycket underligt problem på min Volvo 145 -74.
AMP lampan, Brake Failure lampan och handbromslampan lyser och bilen verkar inte få någon ström. Bilen går igång om man puttar igång den och den går hyfsat ok. Men! om jag sätter igång framlamporna börjar bilen blöddra när det går för tungt samt dör nästan.
Har testat att byta batteriet idag men lamporna lyser fortfarande i panelen.
Tycker det är konstigt att bilen går att köra och starta och så men om jag sätter på någon elektronik så orkar den inte.
Har heller inte hittat några kablar som är kassa, men skall kolla över det lite mer noggrant.
Då kan man förstås misstänka kabelglapp någonstans omkring generatorn eller vid den externa laddregulatorn som gissningsvis sitter på höger innerskärm.
Då kan man förstås misstänka kabelglapp någonstans omkring generatorn eller vid den externa laddregulatorn som gissningsvis sitter på höger innerskärm.
Antagligen
Bara liite konstigt att bilen fortfarande gick fast batteriet var i stort sätt dött..
Tändsystemet till en sån bil tar inte så ruskigt mycket ström, sedan finns det ju ingen övrig elektronik som behöver kräm. Batteriet hinner bli väldigt urladdat innan bilen stannar pga strömbrist.
Tändsystemet till en sån bil tar inte så ruskigt mycket ström, sedan finns det ju ingen övrig elektronik som behöver kräm. Batteriet hinner bli väldigt urladdat innan bilen stannar pga strömbrist.
ok ok! Då är det säkerligen generatorn Tar ut kolen i den imorgon och ser ifall de ser bra ut, (hur ska de se ut?) och ev. fixar nya, (var?).
De bör vara ungefär lika mycket nötta och minst 1 cm långa, kika även hur släpringarna inuti generatorn ser ut så att de inte är väldigt repiga eller smutsiga. Eventuellt nya kol/kolhållare bör finnas tex på Mekonomen, men det är ju bara att knappa in regnumret och se på nätet innan du åker dit i så fall.
De bör vara ungefär lika mycket nötta och minst 1 cm långa, kika även hur släpringarna inuti generatorn ser ut så att de inte är väldigt repiga eller smutsiga. Eventuellt nya kol/kolhållare bör finnas tex på Mekonomen, men det är ju bara att knappa in regnumret och se på nätet innan du åker dit i så fall.
Ja okaj, man tackar för all hjälp
Men du har ingen aning om varför "Break Failure" och Handbromslampan lyser?
Om jag inte har helt fel så är de lamporna ihopkopplade med AMP-lampan via jordledningen, därför lyser även de lamporna när generatorn inte laddar någonting alls. Men där är jag inte helt säker, har bara snabbkikat i ett elschema.
Har nu börjat klydda lite med det hela och så här ser det ut
Är en Lucas generator tror jag..
Dock verkar det som att generatorn inte laddar.. Om jag mäter med bilen avstängd blir det 12,3 volt både från batteri och generator. När bilen är igång är det ungefär samma spänning fast sjunker sakta..
Är generatorn kass? Varför finns det två utgångar märkta B+ på generatorn. (Används endast en, den andra har ett gummi/plast-skydd över sig)
Dock verkar det som att generatorn inte laddar.. Om jag mäter med bilen avstängd blir det 12,3 volt både från batteri och generator. När bilen är igång är det ungefär samma spänning fast sjunker sakta..
Är generatorn kass? Varför finns det två utgångar märkta B+ på generatorn. (Används endast en, den andra har ett gummi/plast-skydd över sig)
Bilderna verkar inte fungera men här är album länken iaf
Är generatorn kass? Varför finns det två utgångar märkta B+ på generatorn. (Används endast en, den andra har ett gummi/plast-skydd över sig)
Generatorn kan vara kass, men det är kanske troligare att laddrelät har pajjat. Har tyvärr inte pysslat med såna generatorer. Varför det finns dubbla B+ vet jag inte, men de ska ju rimligtvis vara ihopkopplade på något sätt inuti tycker jag.
Nibbor2 skrev:
Och kan köra cirka minst 7 mil med så dött batteri att lamporna knappt ens lyser..
Fast om du gör på det sättet ett flertal gånger så tar batteriet väldigt mycket stryk och ett nytt blir aktuellt.
Senast redigerat av Drönirettab (15 november 2011)
Är generatorn kass? Varför finns det två utgångar märkta B+ på generatorn. (Används endast en, den andra har ett gummi/plast-skydd över sig)
Generatorn kan vara kass, men det är kanske troligare att laddrelät har pajjat. Har tyvärr inte pysslat med såna generatorer. Varför det finns dubbla B+ vet jag inte, men de ska ju rimligtvis vara ihopkopplade på något sätt inuti tycker jag.
Nibbor2 skrev:
Och kan köra cirka minst 7 mil med så dött batteri att lamporna knappt ens lyser..
Fast om du gör på det sättet ett flertal gånger så tar batteriet väldigt mycket stryk och ett nytt blir aktuellt.
Jo, tror det är reläet, tycker generatorn ser bra ut.
Har plockat med mig reläet upp nu och skall fixa ett nytt Fast det finns bara 2 utgångar på det.. Ett som heter 61+ på Laddreläet som går till 61 / D+ på generatorn. Och en som heter EXO DF som går till kolet på generatorn..
Har även testat idag att sätta en startkabel på motorn som gick till batteriets minus pol. Men inget hände. Prövade också att sätta en startkabel direkt på generatorns hölje till minus på batteri men ingen skillnad..
Mätade även generatorn, då gjorde jag så att jag satte en på B+ och den andra direkt på generatorns hölje men fick bara 12,26 då. Och bilen var igång när jag mätade.. Mysko!