3270
Sök

Köpråd: För/Nackdelar. M,m

231 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#1
Hej alla glada. Nu när jag snart har körkortet i min hand behöver jag bara hitta en rolig bil. Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag vill ha. Så ni som har lite erfarenhet skulle kanske kunna hjälpa mig lite med mitt val.

Bilarna jag tänkt på är följande.

Opel Kadett Gsi
Saab 900/9000 Turbo
Toyota Starlet (Mest som vinterbil)
Audi med femman. (Morrar gott)

INGEN VOLVO. 7/2/40 modell. Alldeles för tråkiga enligt mig.

Prisklass max 20,000

Och så fick man hjärnsläpp.
Listan ska va större men inget jag kommer på nu. Ni kan gärna ge mig lite förslag själva också.

Saker bilen bör vara, Liten och rolig hyfsat pigg, behöver inte vara turbo och gå att tryckar ut 400 hk ur den.

Om det är storleksmässigt som Saabarna ska de gärna vara lite mer trimmvänliga.

Tack på förhand //
Senast redigerat av BoB__ (14 november 2011)

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
14 november 2011
#2
850 t5? smile

+ Går bra
+ Mycket reservdelar
+ "snygg"

- dyr i försäkring/bränsle

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

231 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#3
figge_stunter skrev:
850 t5? smile

+ Går bra
+ Mycket reservdelar
+ "snygg"

- dyr i försäkring/bränsle

Tack för tipset men jag vet inte det är nått jag inte gillar med just 850. Kan inte sätta fingret på just vad men det är ändå en av dom ända volvo bilarna jag skulle kunna tänka mig. För 7/2/40  är alldeles för vanliga och tråkiga,

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
14 november 2011
#4
Förstår vad du menar, kände lika dant själv innan jag skaffade min 850... Men man kan ju sätta på X70 fronten osv... dom kan bli riktigt fräscha! smile

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

84 Inlägg
14 november 2011
#5
Jag går i samma tankar som dig, och jag är inne på att köpa en peg. 206 eller Honda civic smile

231 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#6
Stajl skrev:
Jag går i samma tankar som dig, och jag är inne på att köpa en peg. 206 eller Honda civic smile

Ja jag är lite sugen på en Civic men V-Tec tongue Mest för att de låter fränt. Har inte koll på skillnaderna.

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

231 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#7
figge_stunter skrev:
Förstår vad du menar, kände lika dant själv innan jag skaffade min 850... Men man kan ju sätta på X70 fronten osv... dom kan bli riktigt fräscha! smile

Jo men jag har kört en Vanlig 850 och de va inte så tillfredsställande. men de kan ju ända att det skillnad effter som de skiljer 50 hk.

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
14 november 2011
#8
BoB__ skrev:
figge_stunter skrev:
Förstår vad du menar, kände lika dant själv innan jag skaffade min 850... Men man kan ju sätta på X70 fronten osv... dom kan bli riktigt fräscha! smile

Jo men jag har kört en Vanlig 850 och de va inte så tillfredsställande. men de kan ju ända att det skillnad effter som de skiljer 50 hk.

Ja jag tror nog att det skiljer, och turbodraget blir man beroende av! wink

Ang peugeot 206/civic så röstar jag för civic...

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

231 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#9
figge_stunter skrev:
BoB__ skrev:
figge_stunter skrev:
Förstår vad du menar, kände lika dant själv innan jag skaffade min 850... Men man kan ju sätta på X70 fronten osv... dom kan bli riktigt fräscha! smile

Jo men jag har kört en Vanlig 850 och de va inte så tillfredsställande. men de kan ju ända att det skillnad effter som de skiljer 50 hk.

Ja jag tror nog att det skiljer, och turbodraget blir man beroende av! wink

Ang peugeot 206/civic så röstar jag för civic...

Fast du får ju rätt bra drag i en 9000 turbo också tongue

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 november 2011
#10
BoB__ skrev:
Hej alla glada. Nu när jag snart har körkortet i min hand behöver jag bara hitta en rolig bil. Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag vill ha. Så ni som har lite erfarenhet skulle kanske kunna hjälpa mig lite med mitt val.

Bilarna jag tänkt på är följande.

Opel Kadett Gsi
Saab 900/9000 Turbo
Toyota Starlet (Mest som vinterbil)
Audi med femman. (Morrar gott)

INGEN VOLVO. 7/2/40 modell. Alldeles för tråkiga enligt mig.

Prisklass max 20,000

Och så fick man hjärnsläpp.
Listan ska va större men inget jag kommer på nu. Ni kan gärna ge mig lite förslag själva också.

Saker bilen bör vara, Liten och rolig hyfsat pigg, behöver inte vara turbo och gå att tryckar ut 400 hk ur den.

Om det är storleksmässigt som Saabarna ska de gärna vara lite mer trimmvänliga.

Tack på förhand //

Av dem bilarna du nämner bör 9000 vara mest bil för pengarna? Säker, billig i inköp och lätt att plocka mer effekt ur. 900 är kanske "mer" SAAB än 9000, men med dess hemska framvagn och dåliga väghållning ser jag ingen anledning till att välja en sådan över sin storebror.

Jag hade i din sats slängt en blick på BMW med, 525i E34, 325i E36 eller kanske till och med 323i/328i E36 är roliga bilar som inte kostar en förmögenhet i drift. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Man får va medlem
50 Inlägg
15 november 2011
#11
Audi Coupe? ;-)
Snygga bilar med femman i.

231 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#12
brg skrev:
Audi Coupe? ;-)
Snygga bilar med femman i.

Har faktiskt funderat på en sån. det lutar nog åt nån Audi iaf. Köper en Saab sen när jag har lite mer pengar så man kan trimma den. big_smile

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

231 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#13
En ny tanke som kom upp för några dagar sen Bmw e30 320-325

Finns de nått man ska tänka på. och går de plocka ur något extra ur dom ? T,ex Med 2,5" och extraktor gren? effect skillnad ? 5-10 hk eller vad kan de bli tror ni ? Är de värt pengarna ?
Inte intresserad av turbo eller kompressor konvertering då jag inte besitter kunskapen och känner ingen som ör.

Har också läst nån stans att de ska vara 25% diff.
Finns de andra att köpa så de går att leka lite mer med dom ?

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 november 2011
#14
BoB__ skrev:
En ny tanke som kom upp för några dagar sen Bmw e30 320-325

Finns de nått man ska tänka på. och går de plocka ur något extra ur dom ? T,ex Med 2,5" och extraktor gren? effect skillnad ? 5-10 hk eller vad kan de bli tror ni ? Är de värt pengarna ?
Inte intresserad av turbo eller kompressor konvertering då jag inte besitter kunskapen och känner ingen som ör.

Har också läst nån stans att de ska vara 25% diff.
Finns de andra att köpa så de går att leka lite mer med dom ?

Det finns en differentialbroms till 325i E30 men det var inte standard, att öka effekten i M20B25 är dock inte kostnadseffektivt om du inte vill göra några större ingrepp utan gör det i så fall för ljudet och/eller responsens skull: Får du en liten effektökning är det ett plus!

www.autopower.se, under "Begagnatguiden" finns just en sådan för E30. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

231 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#15
Rquired skrev:
BoB__ skrev:
En ny tanke som kom upp för några dagar sen Bmw e30 320-325

Finns de nått man ska tänka på. och går de plocka ur något extra ur dom ? T,ex Med 2,5" och extraktor gren? effect skillnad ? 5-10 hk eller vad kan de bli tror ni ? Är de värt pengarna ?
Inte intresserad av turbo eller kompressor konvertering då jag inte besitter kunskapen och känner ingen som ör.

Har också läst nån stans att de ska vara 25% diff.
Finns de andra att köpa så de går att leka lite mer med dom ?

Det finns en differentialbroms till 325i E30 men det var inte standard, att öka effekten i M20B25 är dock inte kostnadseffektivt om du inte vill göra några större ingrepp utan gör det i så fall för ljudet och/eller responsens skull: Får du en liten effektökning är det ett plus!

www.autopower.se, under "Begagnatguiden" finns just en sådan för E30. smile

Tackar, Nej stora effekter vet jag att jag inte kommer få ut men några extra hk kan man få ut iaf. Och som du sa kanske lite bättre respons och MYCKE goare ljud. big_smile

Men är en E30 nått du kan rekomendera som glidarbil lekbil?
Hur är väghållningen ?

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

711 Inlägg
22 november 2011
#16
BoB__ skrev:
Men är en E30 nått du kan rekomendera som glidarbil lekbil?
Hur är väghållningen ?

På med någon rolig sänkningssats så är det fan en gokart. Ruskigt roliga att köra, M20-motorn är rapp och har ett underbart ljud. Om du bara är ute efter ljudet är det billigaste att bygga om lite i avgassystemet, så kryper sexans vrål fram.

Enkelt ingrepp är att öka volymen till 2,7 liter (från 2,5).
Ta kolvarna från 2-litersmotorn (M20B20) och vevaxeln från 2,4-litersdieseln (vet ej motorkod), bolt on; och du har 2,7 liter volym.

Men då ska man förstås inte ha tummen helt och hållet mitt i handen, man ska ju kunna mecka en del ändå.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 november 2011
#17
BoB__ skrev:
Rquired skrev:
BoB__ skrev:
En ny tanke som kom upp för några dagar sen Bmw e30 320-325

Finns de nått man ska tänka på. och går de plocka ur något extra ur dom ? T,ex Med 2,5" och extraktor gren? effect skillnad ? 5-10 hk eller vad kan de bli tror ni ? Är de värt pengarna ?
Inte intresserad av turbo eller kompressor konvertering då jag inte besitter kunskapen och känner ingen som ör.

Har också läst nån stans att de ska vara 25% diff.
Finns de andra att köpa så de går att leka lite mer med dom ?

Det finns en differentialbroms till 325i E30 men det var inte standard, att öka effekten i M20B25 är dock inte kostnadseffektivt om du inte vill göra några större ingrepp utan gör det i så fall för ljudet och/eller responsens skull: Får du en liten effektökning är det ett plus!

www.autopower.se, under "Begagnatguiden" finns just en sådan för E30. smile

Tackar, Nej stora effekter vet jag att jag inte kommer få ut men några extra hk kan man få ut iaf. Och som du sa kanske lite bättre respons och MYCKE goare ljud. big_smile

Men är en E30 nått du kan rekomendera som glidarbil lekbil?
Hur är väghållningen ?

E30 är en mycket bra bil och en fruktansvärt rolig lekbil. Glidare? Visst den är både rimligt bekväm och är fräck med sitt 80-tals utseende så den duger till uppgiften, men en "riktig" glidarbil skall i mina ögon vara tillbakalutad och avkopplande att köra och det är inte riktigt E30´s karaktär: Den är tvärt om alltid beredd på bus och svår att ta det lugnt i.

Väghållningen är vass, och enkel att få riktigt vass som ovanstående beskrev, men med en liten reservation för att pressar du den över gränsen så kan den bli lätt i bakänden och överstyr. Den behöver lite vana eller respekt helt enkelt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

231 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#18
thelaughingmadman skrev:
BoB__ skrev:
Men är en E30 nått du kan rekomendera som glidarbil lekbil?
Hur är väghållningen ?

På med någon rolig sänkningssats så är det fan en gokart. Ruskigt roliga att köra, M20-motorn är rapp och har ett underbart ljud. Om du bara är ute efter ljudet är det billigaste att bygga om lite i avgassystemet, så kryper sexans vrål fram.

Enkelt ingrepp är att öka volymen till 2,7 liter (från 2,5).
Ta kolvarna från 2-litersmotorn (M20B20) och vevaxeln från 2,4-litersdieseln (vet ej motorkod), bolt on; och du har 2,7 liter volym.

Men då ska man förstås inte ha tummen helt och hållet mitt i handen, man ska ju kunna mecka en del ändå.

Säger man bolton låter de alldeles för lätt. Men har haft de i åtanke när jag läst lite projekt här på forumet. Skulle vara kul att göra de.

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

231 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#19
Rquired skrev:
BoB__ skrev:
Rquired skrev:

Det finns en differentialbroms till 325i E30 men det var inte standard, att öka effekten i M20B25 är dock inte kostnadseffektivt om du inte vill göra några större ingrepp utan gör det i så fall för ljudet och/eller responsens skull: Får du en liten effektökning är det ett plus!

www.autopower.se, under "Begagnatguiden" finns just en sådan för E30. smile

Tackar, Nej stora effekter vet jag att jag inte kommer få ut men några extra hk kan man få ut iaf. Och som du sa kanske lite bättre respons och MYCKE goare ljud. big_smile

Men är en E30 nått du kan rekomendera som glidarbil lekbil?
Hur är väghållningen ?

E30 är en mycket bra bil och en fruktansvärt rolig lekbil. Glidare? Visst den är både rimligt bekväm och är fräck med sitt 80-tals utseende så den duger till uppgiften, men en "riktig" glidarbil skall i mina ögon vara tillbakalutad och avkopplande att köra och det är inte riktigt E30´s karaktär: Den är tvärt om alltid beredd på bus och svår att ta det lugnt i.

Väghållningen är vass, och enkel att få riktigt vass som ovanstående beskrev, men med en liten reservation för att pressar du den över gränsen så kan den bli lätt i bakänden och överstyr. Den behöver lite vana eller respekt helt enkelt. smile

Vem sa att jag inte menade glida på bredden tonguecool 
Men jag tror fan de får bli en sån nu, tongue 320 eller 325 får se vad som finns ute när man har skaffat pengar. Fattig arbetslös som man är sad

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 november 2011
#20
BoB__ skrev:
Rquired skrev:
BoB__ skrev:

Tackar, Nej stora effekter vet jag att jag inte kommer få ut men några extra hk kan man få ut iaf. Och som du sa kanske lite bättre respons och MYCKE goare ljud. big_smile

Men är en E30 nått du kan rekomendera som glidarbil lekbil?
Hur är väghållningen ?

E30 är en mycket bra bil och en fruktansvärt rolig lekbil. Glidare? Visst den är både rimligt bekväm och är fräck med sitt 80-tals utseende så den duger till uppgiften, men en "riktig" glidarbil skall i mina ögon vara tillbakalutad och avkopplande att köra och det är inte riktigt E30´s karaktär: Den är tvärt om alltid beredd på bus och svår att ta det lugnt i.

Väghållningen är vass, och enkel att få riktigt vass som ovanstående beskrev, men med en liten reservation för att pressar du den över gränsen så kan den bli lätt i bakänden och överstyr. Den behöver lite vana eller respekt helt enkelt. smile

Vem sa att jag inte menade glida på bredden tonguecool 
Men jag tror fan de får bli en sån nu, tongue 320 eller 325 får se vad som finns ute när man har skaffat pengar. Fattig arbetslös som man är sad

Så kan man också glida, jag kan dock rekommendera 325i då 320i med 125-129hk mer är en mysig motor än någon direkt pigg maskin. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök