3230
Sök

Oljor och vattentemp på min golf cl 88?

230 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
#1
Hejsan! Har nyss bytt olja plus oljefilter på min golf 2a cl 88. jag hällde i 5w-30 olja. efter att jag gjort det så sa en kompis att 5w-30 bara är till dieselmotorer? sen undrar jag hur långt min tempmätare ska gå på bilen? alltså vilket lägge den ska stå på vid normaltemp? ska man köpa en vattentemp så man ser hur många grader den är? för jag tycker den går lite långt ner. vissa säger att den ska stå i mitten och vissa säger att den ska stå i botten. Så är tacksam för svar så fort som möjligt så ja vet om man ska byta termostat eller man ska köpa en mätare och kolla?


MVH Nils

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 november 2011
#2
Det där med oljan är bull. Viskositeten har inget att göra med bränslet
Tempmätaren ska väll vara runt 90c

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

230 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#3
LeafBox skrev:
Det där med oljan är bull. Viskositeten har inget att göra med bränslet
Tempmätaren ska väll vara runt 90c

Okej så det är ingen fara att köra med den oljan? Jo det vet jag men på min mätare står det inget, så ja undrar u vilket lägge den ska stå

926 Inlägg
16 november 2011
#4
Vilken olja man ska ha beror på vilken typ av kamaxel man har, hur grova oljekanalerna i motorblocket är, hur stora lagerspel osv... På fabriken har dom järnkoll på det där. Därför har dom skrivit i instruktionsboken vilken olja som rekomenderas.
Frångå inte dom rekomendationerna! Diesel eller bensin spelar ingen roll, det är konstruktören som har byggt motorn som bestämmer oljekvaliten.

Mats

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 november 2011
#5
nilserik skrev:
LeafBox skrev:
Det där med oljan är bull. Viskositeten har inget att göra med bränslet
Tempmätaren ska väll vara runt 90c

Okej så det är ingen fara att köra med den oljan? Jo det vet jag men på min mätare står det inget, så ja undrar u vilket lägge den ska stå

Den borde ha ett fält där det står typ "Cold" - "Norm" - "Hot"?

mats757 skrev:
Frångå inte dom rekomendationerna!
Mats

Det är inte liv och död med att det är exakt den olja som står i boken.
Jag kör på samma olja i alla mina bilar, och vad det står i boken har jag ingen aning om.

Värt att notera dock är att nyare bilar har generellt aningen tunnare olja än äldre motorer. Just pga lagerspel osv

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

230 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#6
mats757 skrev:
Vilken olja man ska ha beror på vilken typ av kamaxel man har, hur grova oljekanalerna i motorblocket är, hur stora lagerspel osv... På fabriken har dom järnkoll på det där. Därför har dom skrivit i instruktionsboken vilken olja som rekomenderas.
Frångå inte dom rekomendationerna! Diesel eller bensin spelar ingen roll, det är konstruktören som har byggt motorn som bestämmer oljekvaliten.

Mats

Okej! men har ingen instruktionsbok, är min vinterbil och vill bara veta om det går att köra på denna oljan utan att behöva va orolig för att något ska gå sönder på väg till jobbet!

221 Inlägg
16 november 2011
#7
Tempmätaren ska ligga i mitten


230 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#8
jetta_mannen skrev:
Tempmätaren ska ligga i mitten

Okej! min ligger lite över mitten på den pricken efter mitten, något som behöver återgärdas?

221 Inlägg
16 november 2011
#9
elfläkten startar sent på dom bilarna så dom brukar ligga lite åt höger, gjorde den på båda jettorna jag hade, så de är nog ingen fara smile


230 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#10
jetta_mannen skrev:
elfläkten startar sent på dom bilarna så dom brukar ligga lite åt höger, gjorde den på båda jettorna jag hade, så de är nog ingen fara smile

okej det låter bra ju smile men vet du något om oljan? någon fara att köra på 5w-30 olja?

221 Inlägg
16 november 2011
#11
nja men är ju ingen ny bil... dom motorerna är inte speciellt känsliga, de är nog lugnt smile


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 november 2011
#12
Oljan är aningen tunn, men eftersom det snart är vinter med allt vad det innebär, så är den perfekt.
Den tunnare oljan flyter lättare och blir snabbare varm i kylan. Dvs mindre slitage i maskineriet!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

230 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
#13
LeafBox skrev:
Oljan är aningen tunn, men eftersom det snart är vinter med allt vad det innebär, så är den perfekt.
Den tunnare oljan flyter lättare och blir snabbare varm i kylan. Dvs mindre slitage i maskineriet!

vilken tur man har i bland smile


Sök