Darkies Volvo 740, från Vinterbil i 5år till "finare" bruksbil.
Bilen har slavat som vinterbil i 5år i min ägo. Fått sig endel stryck så som buckliga framskärmar samt rostangrepp. Men nu har jag fått upp ögonen för min bruksbil som faktiskt fungerar alltid trots dåligt med kärlek. Så tycker... Visa mer
tror et kan va lambda sonden eller kanske "choken" så den får för mycket bränsle.. är ju inte vanlig chok utan automatisk och den kan ju ha kärvat kanske den får för lite luft? lmm eller luftfilter? vet ju inte vad du kollat riktigt svartröken är ju troligtvis pga för mycket bränsle iaf och då blir ju inte mätningarna bra. hoppas det är till nån hjälp iaf
tror et kan va lambda sonden eller kanske "choken" så den får för mycket bränsle.. är ju inte vanlig chok utan automatisk och den kan ju ha kärvat kanske den får för lite luft? lmm eller luftfilter? vet ju inte vad du kollat riktigt svartröken är ju troligtvis pga för mycket bränsle iaf och då blir ju inte mätningarna bra. hoppas det är till nån hjälp iaf
Gissar på choken jag med.. Men vilken är det. Är det den som sitter typ under insuget?
hur högt varvtal kommer du upp vid om du gasar till när han är kall? hade liknande symptom på min...
Jag kan maxxa min när den är kall.. men IBLAND känns det som om den bara går på 3 cylindrar och bara bluddrar då är det lite segare men det går fortfarande.. dock så fort den börjar bli lite varm så går den som fan igen..
tror et kan va lambda sonden eller kanske "choken" så den får för mycket bränsle.. är ju inte vanlig chok utan automatisk och den kan ju ha kärvat kanske den får för lite luft? lmm eller luftfilter? vet ju inte vad du kollat riktigt svartröken är ju troligtvis pga för mycket bränsle iaf och då blir ju inte mätningarna bra. hoppas det är till nån hjälp iaf
Gissar på choken jag med.. Men vilken är det. Är det den som sitter typ under insuget?
tror den sitter där eller den kanske heter kallstartsventil men är ju samma sak
tror et kan va lambda sonden eller kanske "choken" så den får för mycket bränsle.. är ju inte vanlig chok utan automatisk och den kan ju ha kärvat kanske den får för lite luft? lmm eller luftfilter? vet ju inte vad du kollat riktigt svartröken är ju troligtvis pga för mycket bränsle iaf och då blir ju inte mätningarna bra. hoppas det är till nån hjälp iaf
Gissar på choken jag med.. Men vilken är det. Är det den som sitter typ under insuget?
tror den sitter där eller den kanske heter kallstartsventil men är ju samma sak
aa.. då är det den jag har bytat förr.. dock tog jag en från en annan bil på skroten då jag ändå hämtade framskärmar så passade jag på.. den kanske också har gått nudå.. får testa med den. Billigaste först.. sen prova lamdasond.. Tack för svar
Hej! Att det känns som att bilen går på 3 cylindrar kan bero på att den gör det ;)det låter som om den blir sur pga dålig lufttillförsel? Kolla luftfilter, kör bilen utan detta o se om det blir nån skillnad.
Dock! Låter det motsägelsefullt att bilen värvar ur om den går sur/ får för mycket soppa?
Jo, jag tror den gör det också faktiskt. Men frågan är varför den hoppar igång på alla såfort vattentemp nålen börjar röra sig över blått streck.
Är inte så bra på motorer.. alltid farsan som fixat det åt mig förut.
Den varvar ut men det går inte lika snabbt som när motorn är varm.. den segar liksom mer.. och avgasröret är totalt svart så för mycket bränsle får den ju helt klart..
Ska göra en service på skiten, var ju över ett år sen sist..
hur högt varvtal kommer du upp vid om du gasar till när han är kall? hade liknande symptom på min...
Jag kan maxxa min när den är kall.. men IBLAND känns det som om den bara går på 3 cylindrar och bara bluddrar då är det lite segare men det går fortfarande.. dock så fort den börjar bli lite varm så går den som fan igen..
jag hade liknande med min bara de att ibland ville han bara upp till 3000varv och ibland kändes det som han bara gick på 3 cylindrar.... den bilen är död nu RIP 1992-2011
Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
hur högt varvtal kommer du upp vid om du gasar till när han är kall? hade liknande symptom på min...
Jag kan maxxa min när den är kall.. men IBLAND känns det som om den bara går på 3 cylindrar och bara bluddrar då är det lite segare men det går fortfarande.. dock så fort den börjar bli lite varm så går den som fan igen..
jag hade liknande med min bara de att ibland ville han bara upp till 3000varv och ibland kändes det som han bara gick på 3 cylindrar.... den bilen är död nu RIP 1992-2011
Har bytat motorn1gång i denna så RIP lär denne inte bli i första taget.. Tror inte det är så farligt såfall skulle den inte gå så fint när den är varm..
Idag har jag bytat Olja, filter, luftfilter, lamdasond utan resultat.. ;(
går fortfarande ryckigt.. och alldeles för fett. Avgaspiporna är kolsvarta..
Jag hade detta problemet med en trasig tempgivare.. Bilen gick riktigt dålig kall men när den väl blev varm gick den som den skulle, om än lite fett.. Ny givare till sprutet så gick den som den skulle. Nu var detta på en Renault, men det kan vara värt att kolla i alla fall.. Kan även vara bra att kolla ventilspel när den är kall för att se om det är något sånt som ligger på gränsen..
Idag har jag bytat Olja, filter, luftfilter, lamdasond utan resultat.. ;(
går fortfarande ryckigt.. och alldeles för fett. Avgaspiporna är kolsvarta..
Jag hade detta problemet med en trasig tempgivare.. Bilen gick riktigt dålig kall men när den väl blev varm gick den som den skulle, om än lite fett.. Ny givare till sprutet så gick den som den skulle. Nu var detta på en Renault, men det kan vara värt att kolla i alla fall.. Kan även vara bra att kolla ventilspel när den är kall för att se om det är något sånt som ligger på gränsen..
Okay. Vart sitter denna givare + kan du länka till någon dom säljer ny så jag ser hur den ser ut vore riktigt shysst