3204
Sök

9-5 tändningslås fel HJÄLP

34 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Hej nån måste veta vad detta kan va, mycket tacksam för bra svar.

Jag har en saab 9-5 -00 2.0T

Igår så krånglade tändningslåset och gick trögt som f*n, smorde upp det men ingen bättring,
Och idag då jag ska starta den så startar tändningen och allt men startmotorn går inte runt,
Jag har tagit upp tändningslåset och rengjort men utan framgång problemet kvarstår.
På skärmen (med pixelfel såklart) så ser jag att det står KEY nånting så första frågan är
Om kodningen har blive fuckad på nå sätt, men skit samma om jag ska byta tändningslås hur
Mycke måste jag byta? räcker det med att byta bara den man får upp genom att hålla nere spärren vid nyckeln?
då får man ju upp "nyckelhuset" typ stort som en tumme, eller måste fler delar bytas?fick även
upp en svart typ platta? under "tummen" måste den bytas? Mycket tacksam för svar. Mvh peter

2 Inlägg
19 november 2011
Låter som din startnyckel inte blir accepterad i din bil. Kan vara fel på din nyckel eller mottagardelen, som sitter runt tändningslåset. Har du provat båda startnycklarna? Du skrev att du har smort låset. Man får bara smörja med specialfett i tändningslås. Åk till din lokala Opelhandlare, finns låssmörja och köpa till opelbilar. Ta den låset och spruta i bromsrengöring, blås rent med tryckluft. Smörj sen med Opels smörja och låset blir som nytt.

1 020 Inlägg
19 november 2011
står i instruktionsboken hur du ska göra för o starta ..
har för mig att det var nyckel i körläge tryck på låsa upp på fjärren o vrid o starten går igång

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

34 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
andreas1 Det där lät intressant? vad är det för nått? tyvär så funkar inte fjärrlåset, har inte gjort det sen jag köpte bilen tyvär,
Ja har provat båda startnycklarna, har även tagit upp hela låset och rengjort utan nån framgång,tacksam för fler svar

1 020 Inlägg
21 november 2011
är ett sätt att komma förbi startspärren som sitter i ringen ovan tändlåset ..står i din instruktionsbok hur exakt man gör..
hmm kan inte svara på om det funkar för dig isåfall .. är batterierna friska i nyckelen ?
Blås med tryckluft ner i kontaktstycket när låset e demonterat,kolla så kablar kontakter mm är helt o rent till startspärren.
bryt batterikabel en liten stund så inte datan hängt sig...
Utgår dock från att du satt ihop allt ink gummit ovanför låset?
det är nog vad förslag jag har...
ang vad du måste byta är bara låscylinder .Koden sitter i det svarta gummit=mottagaren ovanför låset

34 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
Okey ska prova en gång till att blåsa ur det,
Okey så om jag byter tändningslåset bara så kan jag andvända mina gammla nycklar?

1 020 Inlägg
22 november 2011
japp, du behöver nyckelkod har du inte det vill saab ha chassinr så tar dom fram rätt .

Sök