1984
Sök

Diffspärr nissan terrano -88

6 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#1
Tjena, har en nissan terrano -88 som går ganska fint, men häromdan när ja fastna i ett dike så la ja i 4x4 låg men till min förvåning så snurrade bara ett hjul i fram och ett i bak. Hur får man i spärren? Eller kan den vara trasig på nåt sätt.  Provade att diffa med bromsen, gick sådär, kom inte upp men fick alla hjulen att snurra lite iaf tror ja. Vore bra om nån kunde ge mig lite klarhet i de här, kommer ju snart snö. Google hade inget att bjuda på heller.

1 163 Inlägg
20 november 2011
#2
Sitter där diff på dom gamla Terrano bilarna som man kan sätta på och av?
Om den har diff så är det någon form av lamell eller diffbroms skulle jag tro och om den inte diffar är den dåligt skött eller kass.
Haft ett par king cabs, ingen av dom har varit diffade...

Annars kan du kolla www.4x4sweden.se/forum för mer hjälp...

Mvh


6 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#3
aa jag vet inte om de e diff, blev osäker nu, men tänkte att 4x4 med låg brukar väl va diffade, men kanske är långt ifrån alla som är de.  Körde i lera för några veckor sen och då upplevde jag den som att alla hjul snurrade men kanske bara va tillfällighet.

6 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#4
Efter mer googlande så ska de vara diff i bak iaf på dom där.

1 163 Inlägg
20 november 2011
#5
Njae, nästan rätt, dom flesta 4x4 bilar med lågväxel låser mitt differentialen (fördelnigslådan) till en "låst diff" d.v.s att du 50/50 drivning fram vs. bak...

När du korsar ett dike lägger du allt tryck på vissa hjul vilket gör att ett hjul frihjular och då skickar den drivningen dit, när du kör i lera så brukar samtliga hjul ha dåligt grepp vilket gör att samtliga hjul spinner loss...
Skulle ett hjul ha grepp i leran t.ex om du ska köra upp ur ett lerhål och har ett hjul på fast mark och övriga i leran kan jag nästan garantera att det hjulet som har fast mark under sig står still och alla andra spinner.

mvh


1 163 Inlägg
20 november 2011
#6
Fel av mig. Vissa Terrano, eller ja, dom flesta ska ha en lamelldiff i bakaxeln ja men det är sällan dom fungerar då folk ofta häller på fel olja...

Har man haft olja utan slipp medel i brinner lamellerna fast och du får en diff som antingen verkar hela tiden eller inte alls...
Troligen detta som hänt dig, du kan ju plocka ur diffen, ta isär, rengöra och sätta ihop igen men funktion är inte säker ändå.
Eller gör bonnamek metoden, tappa ur oljan, öppna axeln, knacka lite på delarna så allt som ska kunna röra sig rör sig, sätt dit kåpan igen och häll på riktig olja så får man se om det funkar.


6 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#7
Ok, tack så mkt för hjälpen. Ska kolla upp dedär. Exakt vad ska den rätta oljan heta?


Sök