2519
Sök

Toppackning saab 9000 turbo

217 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#1
tjena

Undra om man ska ha någon special toppacking när man börjar sikta mott 400-450 hk i såfall vilken har höret att man använder t7 packning men vad skiller den sig jämt en vanlig t5 packning

mvh fredde


SRD
20 november 2011
#2
T7 packningen är en stålpackning. det ända du måste göra är att ta upp ett par vatten hål i T7 packningen.  Men det ser du vilka det är genom att lägga T5 packning på T7 packningen.
Så bara köra på en T7  och EXD toppbultar

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 november 2011
#3
SRD skrev:
T7 packningen är en stålpackning. det ända du måste göra är att ta upp ett par vatten hål i T7 packningen.  Men det ser du vilka det är genom att lägga T5 packning på T7 packningen.
Så bara köra på en T7  och EXD toppbultar

Och sen är packningarna olika tjocka så man håller koll på kolvarna och ventilerna. Kommer dock inte ihåg vilken som är vilken men tror att T7-packningen är smalare så att T5-kolvar får svarvas ner ??

Aja, det står mycket om packningsbyten mellan T5 och T7 på nätet så du får nog inga problem om du bara läser på..
Senast redigerat av TBOC_Razor (20 november 2011)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

78 Inlägg
20 november 2011
#4
Stämmer 1.1mm måste du svara ner T5 kolvarna om du ska på med en T7 stålpackning.


217 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#5
Chaoticc skrev:
Stämmer 1.1mm måste du svara ner T5 kolvarna om du ska på med en T7 stålpackning.

men om man kör med smidda kolvar måste man ändå svarva ner 1,1mm?


217 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#6
SRD skrev:
T7 packningen är en stålpackning. det ända du måste göra är att ta upp ett par vatten hål i T7 packningen.  Men det ser du vilka det är genom att lägga T5 packning på T7 packningen.
Så bara köra på en T7  och EXD toppbultar

.

har fundera på att använda ARP topplocksbultar o t7 packning för maximal hållbarhet


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
20 november 2011
#7
Freddesaab_92 skrev:
SRD skrev:
T7 packningen är en stålpackning. det ända du måste göra är att ta upp ett par vatten hål i T7 packningen.  Men det ser du vilka det är genom att lägga T5 packning på T7 packningen.
Så bara köra på en T7  och EXD toppbultar

.

har fundera på att använda ARP topplocksbultar o t7 packning för maximal hållbarhet

maximal hållbarhet får du med pyramidringar big_smile

och smidda kolvar måste oxå svarvas om dem är anpassade för b234

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

78 Inlägg
20 november 2011
#8
Freddesaab_92 skrev:
Chaoticc skrev:
Stämmer 1.1mm måste du svara ner T5 kolvarna om du ska på med en T7 stålpackning.

men om man kör med smidda kolvar måste man ändå svarva ner 1,1mm?

Förslagsvis beställer du smidda kolvar som redan är nertagna till önskad längd.
Iaf JE har dom dimensionerna.

Man vill väll helst inte svara i ett par sprillans je ? smile


217 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#9
Chaoticc skrev:
Freddesaab_92 skrev:
Chaoticc skrev:
Stämmer 1.1mm måste du svara ner T5 kolvarna om du ska på med en T7 stålpackning.

men om man kör med smidda kolvar måste man ändå svarva ner 1,1mm?

Förslagsvis beställer du smidda kolvar som redan är nertagna till önskad längd.
Iaf JE har dom dimensionerna.

Man vill väll helst inte svara i ett par sprillans je ? smile

hehe nä precis klart man inte var kan man beställa je kolvar som är ner svarade ?


217 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#10
Freddesaab_92 skrev:
Chaoticc skrev:
Freddesaab_92 skrev:

men om man kör med smidda kolvar måste man ändå svarva ner 1,1mm?

Förslagsvis beställer du smidda kolvar som redan är nertagna till önskad längd.
Iaf JE har dom dimensionerna.

Man vill väll helst inte svara i ett par sprillans je ? smile

hehe nä precis klart man inte var kan man beställa je kolvar som är ner svarade ?

men hur mkt hk klara en vanlig t5 packning med arp bultar? mitt mål är 400-450hk


78 Inlägg
20 november 2011
#11
Freddesaab_92 skrev:
Chaoticc skrev:
Freddesaab_92 skrev:

men om man kör med smidda kolvar måste man ändå svarva ner 1,1mm?

Förslagsvis beställer du smidda kolvar som redan är nertagna till önskad längd.
Iaf JE har dom dimensionerna.

Man vill väll helst inte svara i ett par sprillans je ? smile

hehe nä precis klart man inte var kan man beställa je kolvar som är ner svarade ?

Jadu ja beställde mina genom en motorrenoveringsfirma.
Men jag vet att Göran&Andersson motor här i Linköping tar hem rätt du skickar bara en kolv o sen säger att du ska ha dom 1.1mm lägre så ordnar dom de smile


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
20 november 2011
#12
Chaoticc skrev:
Freddesaab_92 skrev:
Chaoticc skrev:

Förslagsvis beställer du smidda kolvar som redan är nertagna till önskad längd.
Iaf JE har dom dimensionerna.

Man vill väll helst inte svara i ett par sprillans je ? smile

hehe nä precis klart man inte var kan man beställa je kolvar som är ner svarade ?

Jadu ja beställde mina genom en motorrenoveringsfirma.
Men jag vet att Göran&Andersson motor här i Linköping tar hem rätt du skickar bara en kolv o sen säger att du ska ha dom 1.1mm lägre så ordnar dom de smile

låter nästan smidigare och ta stakar från b235 samt beställa smidda kolvar till samma motor...så funkar det med t7-topplockspackning smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

217 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#13
kwansa skrev:
Chaoticc skrev:
Freddesaab_92 skrev:

hehe nä precis klart man inte var kan man beställa je kolvar som är ner svarade ?

Jadu ja beställde mina genom en motorrenoveringsfirma.
Men jag vet att Göran&Andersson motor här i Linköping tar hem rätt du skickar bara en kolv o sen säger att du ska ha dom 1.1mm lägre så ordnar dom de smile

låter nästan smidigare och ta stakar från b235 samt beställa smidda kolvar till samma motor...så funkar det med t7-topplockspackning smile

lät inte så dumt tongue någon som har provat de?


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
20 november 2011
#14
Freddesaab_92 skrev:
kwansa skrev:
Chaoticc skrev:
Jadu ja beställde mina genom en motorrenoveringsfirma.
Men jag vet att Göran&Andersson motor här i Linköping tar hem rätt du skickar bara en kolv o sen säger att du ska ha dom 1.1mm lägre så ordnar dom de smile

låter nästan smidigare och ta stakar från b235 samt beställa smidda kolvar till samma motor...så funkar det med t7-topplockspackning smile

lät inte så dumt tongue någon som har provat de?

provat? det blir samma sak som att stoppa i smidda kolvar i tex en 9-5 aero smile
med lite fördel att du får längre stakar=mindre brytvinkel vid toppvändningen och mindre sidobelastningar!
Senast redigerat av kwansa (20 november 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

217 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#15
kwansa skrev:
Freddesaab_92 skrev:
kwansa skrev:

låter nästan smidigare och ta stakar från b235 samt beställa smidda kolvar till samma motor...så funkar det med t7-topplockspackning smile

lät inte så dumt tongue någon som har provat de?

provat? det blir samma sak som att stoppa i smidda kolvar i tex en 9-5 aero smile
med lite fördel att du får längre stakar=mindre brytvinkel vid toppvändningen och mindre sidobelastningar!

okey:p HAHA får se vilket som är lättast o smidigast=)


78 Inlägg
20 november 2011
#16
Freddesaab_92 skrev:
kwansa skrev:
Freddesaab_92 skrev:

lät inte så dumt tongue någon som har provat de?

provat? det blir samma sak som att stoppa i smidda kolvar i tex en 9-5 aero smile
med lite fördel att du får längre stakar=mindre brytvinkel vid toppvändningen och mindre sidobelastningar!

okey:p HAHA får se vilket som är lättast o smidigast=)

Vi säger som så smile Båda alternativen fungerar ^^


217 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#17
Chaoticc skrev:
Freddesaab_92 skrev:
kwansa skrev:

provat? det blir samma sak som att stoppa i smidda kolvar i tex en 9-5 aero smile
med lite fördel att du får längre stakar=mindre brytvinkel vid toppvändningen och mindre sidobelastningar!

okey:p HAHA får se vilket som är lättast o smidigast=)

Vi säger som så smile Båda alternativen fungerar ^^

. gött är det 153mm på vev stake på en 9-5a aero?


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
20 november 2011
#18
annars finns det ett 3:e alternativ finns kopparpackning och köpa har jag sett...frågan vilka som säljes den! smile

typ den här?
http://www.abbottracing.net/product.php?id_product=196


japp, 153mm i b235! smile
Senast redigerat av kwansa (20 november 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

217 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
#19
kwansa skrev:
annars finns det ett 3:e alternativ finns kopparpackning och köpa har jag sett...frågan vilka som säljes den! smile

typ den här?
http://www.abbottracing.net/product.php?id_product=196

okok men tro det lutar åt att köpa smida b235 kolvar o stakar=)


1 062 Inlägg
21 november 2011
#20
För 400-500hk fungerar original T5 packning hur bra som helst. Med plan topp, ny packning + "ARP" eller liknande pinskruvade förband så ska du inte behöva oroa dig.

M.V.H.



Sök