3076
Sök

Köpråd: Volvo 244 GL -87

20 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#1
Hej! Har fått ett erbjudande på en 244 som sagt.
En -87:a som fick följande fel på besiktning:
*Positionsblinkers
*Ej tillräcklig bromsverkan
*1:a på rost i balkar

Behövs bytas tryckplatta o lameller och se över rost och bromsarna såklart.
I övrigt i fint skick smile

3000 är priset på bilen, tycker ni det är ett bra pris? Om inte, vad tycker ni kan vara ett bra pris för bilen enligt beskrivningen ovan?

Tack på förhand för svar! smile

MVH DenZ


Forummoderator
18 102 Inlägg
22 november 2011
#2
500:- vore väl mer rimligt? Är du säker du vill lägga ner så mycket jobb på en gammal 240?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 november 2011
#3
Jag tycker 3000:- låter dyrt, bara en koll på Blocket ger att man kan hitta en Volvo som kanske inte är besiktigade och godkända men i alla fall inte har en massa rost i golvet för samma pengar. Och rosten tror jag är problemet, börjar man riva är det ofta mycket värre än vad det ser ut att vara.

Har bilen dessutom gått såpass långt att bromsar är helt nerslitna kan jag förstås inte rekommendera dig att göra ett halvdant jobb utan det är lika bra att byta allt och få det helt fräscht när du ändå river. Om du gör jobbet själv så räkna med 5000:- i bara delar (Kompletta bromsar runt om, koppling och lite oförutsedda utgifter som ofta kommer när man minst väntar sig det). Om du då köper bilen för 2500:- är vi endast där uppe i samma pengar som en drygt 10år nyare japansk bil som är körklar. Och då har jag varken räknat med 240´s höga förbrukning eller att du behöver lägga X antal timmar med svetsen.

Och med tanke på att Volvo 240 är en gammal kvarleva från 70-talet så hade jag aldrig tvekat om vilket som är det bästa valet... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

6 639 Inlägg
22 november 2011
#4
En lampa till blinkers kostar inte mycket, bromsarna bör det räcka med att byta bromsvätska och smörja upp allt som rör sig

Men när man får 1a i rost så är 3000 liiiite väl att ta i..Säger också 500

Sånt fall kan du klara sig med att du får en en 240 för 3000 som går igenom besiktningen + ny koppling
Senast redigerat av Malheus (22 november 2011)

De/Dem


Sök