bombare skrev:
Jag limmade in en diodslinga i halvljuslyktan. Körde 1 dag och blev stoppad av polisen för det. Hade även godkända DRL-ljus som kostade 1400 spänn och det får man tydligen inte ha. Kan tillägga att det var dagsljus ute. Polisen sa att bilen var helbilsgodkänd och att man inte får göra göra någon ändring alls, trots att bilen är från 1994.
Jag skulle ifrågasätta det. Diodslingan inne i lyktorna är inte mycket att tjafsa om, den är ju olaglig men det skulle störa sönder mig att bli stoppad med e-godkända DRL-ljus på en icke helbilsgodkänd bil.
Om man söker på nätet hur man ser om en bil är helbilsgodkänd verkar det som att den antingen har kod T14A (eller D) under tilläggsupplysningar eller att det står siffror under tydgodkännandenummer. På din bil finns inget av dem, så jag är tveksam till att den är helbilsgodkänd. Däremot _kan_ det ju finnas andra premisser som inte står på regbevis eller andra papper vi vanliga dödliga kan komma åt... Men jag tror snuten hade fel på den delen om DRL-erna.
"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.