ser ut som et lite omfattende prosjekt. selv bygger jeg en b20 med b21et stempler, s kam og med 2x gassere og med steg 3 topp. hvor mye effekt håper du på ut av motoren din?
okej ja de blir nog bra krut i den med tänkt köra med turbo eller bara sug? Planerna var först att turbokonvertera B20 motorn jag hade i från början men så fick jag fatt i en billig nyrenoverad motor så då blev de den istället Jag jag satsar på blyga 170hk nu i början men har planerat att få ut 250hk iaf
Idag blev de en tur till Näsum och hämtade hem en ny sportratt, fick en av chefen men navet stämde tyvärr inte =/ men vet ni nån som behöver ratt till volvo 140,240 osv så kan nu ju skicka ett pm (lägger upp bilder på dom imorrn) Sen på vägen hem ringde en bekant och undrade om jag kanske va intresserad av fälgar till bilen så jag fick ju köra iväg och köpa dom med, med kromad snobbring och allt
Men jaja, lägger upp lite bilder på de imorrn, ska ändå hämta min nya donatorbil då med så de kommer upp lite bilder på den med.
God afton, Tänkte jag får lägga upp bilder på donatorbilen med. Ska försöka plocka ut motorn på den i helgen om jag hinner (måste laga brukisen igen).
Lite svårt att tro att jag körde den hem va
där i bakgrunden ser man min vackra brukis som inte gör annat än går sönder
Det jag ska plocka från den blir, svänghjul och koppling, växellåda, kardan och lite annat från motorn. Ska bygga ihopa en amazon-kardan och 240's så att de passar med orginal-upphängning och bakaxeln.
Kul projekt. Amazon axeln håller väl sådär men upphängningen är katastrof på dom äldre. Sista Amazonen jag hade ryckte jag loss axeln på flera ggr. Även åkt folkrace med Amazoner för länge sedan och då blev det typ 4 link. Nedre bärarmarna i plåt är ingen höjdare.
Kul projekt. Amazon axeln håller väl sådär men upphängningen är katastrof på dom äldre. Sista Amazonen jag hade ryckte jag loss axeln på flera ggr. Även åkt folkrace med Amazoner för länge sedan och då blev det typ 4 link. Nedre bärarmarna i plåt är ingen höjdare.
Blir nog bra ifall jag aga-diffar den jo jag har börjat fundera på att bygga egna länkarmar så de blir lite mer hållbart. men tips är alltid välkomna
kul projekt, kommer följas! vad är den där lastkännande ventilen för nåt? hur funkar den?
tackar för de jo den lastkännande ventilen sitter på många bilar och justerar mängden bromsvätska som släpps igenom med hjälp av en fjäder mot bakaxeln.
jag har tänkt använda mig av en spak på den istället för en fjäder så att jag mekaniskt kan ställa in hur mkt den ska bromsa bak (bra när man vill stå stilla och burna )
kul projekt, kommer följas! vad är den där lastkännande ventilen för nåt? hur funkar den?
tackar för de jo den lastkännande ventilen sitter på många bilar och justerar mängden bromsvätska som släpps igenom med hjälp av en fjäder mot bakaxeln.
jag har tänkt använda mig av en spak på den istället för en fjäder så att jag mekaniskt kan ställa in hur mkt den ska bromsa bak (bra när man vill stå stilla och burna )
Line lock system . er ikke helt etter traffikforskriftene det der. men det finnes hydraulisk håndbrekk med justerbart bremsetrykksregulering på. kan kobles direkte på bremserørene om du har slikt inni bilen.
leste om en annen metode som er enkelt. du behøver en kulekranventil med håndtak, bremserør med overganger. kobler du bare opp ventilen inni bilen å trekker rør inn til hver ende. pump opp trykket for bremsene. holt trykket inne, steng da ventilen. sett bilen i gear å så ser du om den står der å lager spor.
det sto bedre beskrevet i et engelsk ford blad classicford eller noe.
Line lock system . er ikke helt etter traffikforskriftene det der. men det finnes hydraulisk håndbrekk med justerbart bremsetrykksregulering på. kan kobles direkte på bremserørene om du har slikt inni bilen.
leste om en annen metode som er enkelt. du behøver en kulekranventil med håndtak, bremserør med overganger. kobler du bare opp ventilen inni bilen å trekker rør inn til hver ende. pump opp trykket for bremsene. holt trykket inne, steng da ventilen. sett bilen i gear å så ser du om den står der å lager spor.
det sto bedre beskrevet i et engelsk ford blad classicford eller noe.
hehe kanske inte helt lagligt men ska bara använda den på träffar och så
okej så du menar att den "låser" bromstrycket i framaxeln? jag tänkte mer ha så att de enbart låser så att det inte kommer nån bromsvätska till bakaxeln, blir lättare att justera hastigheten då om man vill glida lite långsamt
Dock har jag en kompis som ska köra med kulventil så som du förklarar så man får ju testa och se vad man föredrar
Tror inte du kan få bort trycket helt från bakaxeln med lastkännande ventil Vitsen med den är ju att den går från "normalt" tryck och vid nedlastning öppnar upp bakåt mer
Tror inte du kan få bort trycket helt från bakaxeln med lastkännande ventil Vitsen med den är ju att den går från "normalt" tryck och vid nedlastning öppnar upp bakåt mer
huvudsaken är att den minskar trycket :)så att de inte sliter så mkt på bromsarna