3753
Sök

Generator/batteri problem; porsche 924 -77

Studerande
7 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
#1
Min älskling har helt tappat kraften, och jag vet inte vart jag ska börja i mitt felsökande. Så jag vänder mig till er och hoppas att någon av er lite mer kunniga eller någon med erfarenhet vet vad jag bör göra.
När jag körde såg jag hur voltmetern tappade från 12.3 till strax över 8. När jag nästa morgon försökte starta bilen så var det helt tyst, inte ett ljud från startmotorn. Jag sprang igång bilen och allt fungerade utmärkt förutom det faktum att batteriet inte laddades någe vidare, minsta lilla blinkers eller vindrutetorkare fick voltmetern att hoppa. Ibland för några sekunder så fick jag lite mer ström, kanske runt 10.5- 11 men sekunden senare va allt tappat igen. Försökte sen med startkablar men även med startkablar så gavs det inget utslag i volt. 
Vart börjar jag i min felsökning, kan generatorn pajat och samtidigt slagit ut batteriet?
Kan det vara nått elfel i den nydragna stereon, eller den nyinstalerade tändningsbrytaren/startknappen?

Om ni har tipps eller tankar så e jag mycket tacksam
// David


Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
30 augusti 2006
#2
Har du mätt laddningen med voltmeter?
Bor du i Östra delen av Östergöttland eller södra Sörmland så hojta till om du vill ha hjälp..


Studerande
7 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
#3
Men om det nu är generatorn som e plågan i röven så borde bilen endå vara startvillig med startkablar(kan dock va dåliga/rostiga kablar). Och som svar på frågan, nej jag har inte kollat något, sitter inne med hosta och feber.
Dessutom bor jag mellan gnesta och södertälje smile


Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
5 710 Inlägg
30 augusti 2006
#5
Tycker själv du är inne på rätt spår.

Börja med att kontrollera hela +kedjan, kablar kabelskor och förskruvningar i generator och startmotor.
Gör likadant med - kedjan.
Få igång bilen och mät på batteripolerna, du bör ha 13.8V någonting om generatorn laddar.
Att mäta volt på en generator ger inte hela sanningen om om den är frisk eller inte, skall man kolla den på riktigt måste den belastas, samma gäller för ett batteri.
Indikation kan det dock ge.

För att kolla om bilen "äter" ström lossar du pluspolen och ansluter en amperemätare och mäter mellan batteriets pol och kabelskon.
Får du större utslag >0,2A käkar det ström någonstans.....enklast att hitta vad är att demontera en säkring i taget i säkringsdosan och hela tiden hålla ett getöga på amperen på mätaren.

Lycka till!

MVH Jonas
..............

21 761 Inlägg
30 augusti 2006
#6
Ett ganska bra sätt att testa batteriet om man inte har tillgång till en belastningsprovare är att mäta syravikten, då kan man oftast se om det har blivit någon kortslutning i en eller flera celler. Se till att ladda upp batteriet först innan mätningen.

Jag tycker att du kan kontrollera batteriet först av allt, om det verkar fungera så går du vidare till generator och kablar. Eftersom det inte gick att starta motorn trots startkablar så låter det lite grann som att en jordkabel/fläta krånglar, men jag tycker ändå att batteriet bör kollas upp för säkerhets skull. Då vet du ju sedan i vilket skick det är i.
Senast redigerat av Drönirettab (30 augusti 2006)

Studerande
7 Inlägg
31 augusti 2006
Trådstartare
#7
Idag spännde jag gen/kyl-remmen men detta vart klart å tydligt inte lösningen på mina problem, antingen är det fel på kalaget så att ingen ström kommer från generatorn eller så är generatorn TRASIG! Jag drog bilen i 5 minuter bakom våran hårt arbetande nissan micra wink
Några förslag på vad jag ska ta mig till? Någon som vill ge en hjälpande hand?


21 761 Inlägg
31 augusti 2006
#8
Det spelar ingen roll om generatorn är trasig eller inte, om bilen inte ens går att bogsera igång så är det ett annat fel. Gör som jonTe och jag har skrivit.

Studerande
7 Inlägg
31 augusti 2006
Trådstartare
#9
Du menar syranivån? Jag har ju testat med startkablar.. idag från min kompis bmw det fick startmotorn att slå runt ett varv sen smälte startkablarna smile


21 761 Inlägg
31 augusti 2006
#10
Då har du antingen kortslutning i batteriet eller kortslutning någon annanstans. Man smälter inte ett par startkablar så där utan vidare, det vet jag själv eftersom jag för en hel del år sedan försökte använda 10mm2 startkablar och kabla igång en gammal Mercedes 300 diesel och inte smälte kablarna av det.

Ta bort batterikablarna från ditt batteri och kolla batteriet ordentligt, mät med en multimeter på batteriets plus och jordkabeln så att det inte är kortis mellan dem.

personbilstekniker
147 Inlägg
31 augusti 2006
#11
Du bör nog byta batteri för om batteriet är riktigt dåligt "drar" batteriet också ström vid start med start kablar vilket gör att  din polares bmw batteri fick kräma på så in i för att orka ladda upp batteriet ock sedan dra runt startmotorn. och då händer det att man överbelastar kablarna.

246 Inlägg
31 augusti 2006
#12
1 kolla syravikten i batteriet
skall vara mellen 1.25-128
är den lågt under detta byt batteri
Altså du måste ladda batteriet över natten innan du mäter detta!!
Är detta ok kolla laddningen direkt vid generator bör ladda minst 13 volt om inte prova o byt
regulatorn i generatorn funkar inte detta byt generator!!!!
MVH
SPEEDSHOP

Studerande
7 Inlägg
31 augusti 2006
Trådstartare
#13
Tack! detta var hjälpande med en snygg step-by-step. Uppskattas, tack.
MVH FACKAO!


38 Inlägg
15 oktober 2007
#14
prova att byta ut kolen

I live my life a quater a mile at the time, during those ten seconds or less, I'm free...


Sök