Kan varmt rekommendera Instängd 1, och även 2:an trots att den tyvärr inte kändes lika gedigen och kuslig som den första filmen.
1:an var enligt mitt tycke överaskande bra, och man lever verkligen in i den obehagliga miljön och de motbjudande situationerna som huvudkaraktärerna utsätts för under handlingens förlopp.
2:an känns bitvis aningen ologisk och lite väl förutsägbar, men i överlag en välgjord film kryddad med en hel del obehagliga scener.
Här är ett par andra filmer som för min del ligger varmt om hjärtat:
Requiem for a dream - En oerhört mörk, fascinerande och solid film. Här anser jag att man på ett alldeles ypperligt vis har lyckats förmedla karaktärernas känslor och agerande utan att det går till överdrift. Givetvis kan man inte heller förbigå det fängslande soundtracket som förstärker filmens atmosfär på ett otroligt effektivt sätt.
Bullit - Någorlunda polerad handling, men höjdpunkten är givetvis att filmen innehåller biljakternas biljakt. Steve McQueen samt en läcker Ford Mustang GT i kombination med San Fransiscos vackra miljö i sann 60-tals anda är svår att inte förtrollas av.
The Ring (amerikanska versionen) - Känns påkostad och genomarbetad. De dunkla miljöerna, bisarra ljudeffekterna och den spänningsfyllda handlingen som flyter i ett trögt tempo och därmed bidrar till att man "sitter på nålar" genom hela filmen bidrar till att jag listar upp The Ring här