3892
Sök

Hur lång tid tar det innan värmen i era bilar kommer?

Forummoderator
18 004 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#21
twin_cam skrev:
Efter start tar det kanske 2 minuter innan man känner värmen i 940:in, efter 7-10 minuter är det bastuvärme i bilen. Stolsvärmen kommer nästan direkt och efter några minuter är det skållhett.

Men kanske väl gammalt/vanligt/tråkigt för dig med gammelvolvo?

Tips: Sikta på bilar utan ACC, vad jag märkt brukar det vara bättre värme utan.

Varför inte en mercedes W124 igen?

Ja precis... Varför inte. Man är väl idiot kanske. Men jag vill ju ha diesel och det är dyrare än bensin just nu. Dessutom en 300D med 6 kannor och en soppaförbrukning på ca 0.7 l/mil. Idiotiskt! men trevligt..

Ska gå ut och starta Hyndan nu. Ska ta tid på innan det kommer "värme" ur utblåsen.

Va fan: Jag tar BMW:n också. Återkommer....
Senast redigerat av Dieselsmurfen (27 november 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 944 Inlägg
27 november 2011
#22
Chevan börjar kräma ut värme bra nå fort, 5 minuter kanske, jag är då riktigt imponerad! och man har ju testat den så kallade "Volvo-värmen" i gamla volvos, men de blir fan varmare i chevan big_smile

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

Forummoderator
18 004 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#23
BMW 730 -91: Värme börjar kännas efter 120 sekunder.
Elantra 1.8 -99: Värme börjar kännas efter 90 sekunder.

Bägge bilar på tomgång. Full fläkt. Hyundai har AC, dvs manuell reglering. BMW Har ACC.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 november 2011
#24
Dieselvärmare är grejer det... (eller bensinvärmare om nu bilen drivs av sånt bränsle) Bäst effekt om man har liten bil med liten motor. Startar man den en liten stund innan avfärd så är det rejält varmt i kupén och även motorn har fått driftstemperatur, plus att bilens eget värmesystem redan är uppvärmt och kommer fortsätta blåsa varmt när man åker iväg. Vilket ju inte är fallet om man har en elektrisk kupévärmare eftersom den slutar avge värme så fort man rycker ur sladden, plus där oxå att man slipper sladden och inte behöver parkera bredvid ett vägguttag... Man kan ju även komma ut i en varm go bil när man varit på ica (eller var man nu vill göra det) o handlat.

En eftermonterad dieselvärmare kostar visserligen en hel del, men kan kalla delen av året är den underbar att ha.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 november 2011
#25
Dieselsmurfen skrev:
BMW 730 -91: Värme börjar kännas efter 120 sekunder.
Elantra 1.8 -99: Värme börjar kännas efter 90 sekunder.

Bägge bilar på tomgång. Full fläkt. Hyundai har AC, dvs manuell reglering. BMW Har ACC.

Men det är väl nu när det är uppåt 10 plusgrader?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
18 004 Inlägg
27 november 2011
Trådstartare
#26
henke_99 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
BMW 730 -91: Värme börjar kännas efter 120 sekunder.
Elantra 1.8 -99: Värme börjar kännas efter 90 sekunder.

Bägge bilar på tomgång. Full fläkt. Hyundai har AC, dvs manuell reglering. BMW Har ACC.

Men det är väl nu när det är uppåt 10 plusgrader?

Japp. 7.8 grader plus.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 november 2011
#27
Bilar jag haft där värmen varit snabb är nog framförallt BMW E23 och Jeep Cherokee. Nackdelen med Jeepen var att värmen var usel, full effekt uppnåddes fort, men full effekt var typ inget.
Varmaste bilar jag vet är gamla Volvo, t.ex min amazon -62.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 277 Inlägg
28 november 2011
#28
eberspächer finns att köpa till diesel samt bensin, på bensinmoellen drar minstingmodeller ca 0,2-0,4 liter i timmen och värmer bra. www.eberspacher.se bensinmotoerer får ju upp värmen snabbare då dieseln är mer effektiv å inte ger ifrån sig lika mycket värme, så fortast värme är ju oftast volvo av nån anledning, har en v40 (visserligen en 1,6 så det är ju mitsubishi motorn) samt 745 och båda börjar köra varmare luft runt minuten efter start vid nollgradit, fullvärme pumpas efter 2 km så det är väldans trevligt tycker jag smile vi har även en kia ceed men den får fart på värmen efter ca 8 km för det är ju en miljödiesel så den ligger ju på sina 0.4-0.5

537 Inlägg
28 november 2011
#29
I min 9000 kommer värmen i riktigt fort, jag känner att det börjar komma värme redan när jag har kört ca 600 meter, sen tar det väl 3-4 min innan värmen går för fullt smile


811 Inlägg
28 november 2011
#30
Subaru legacy 1,8 bliir sjukt go värmi i efter bara 2-3 kilometers körning

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

418 Inlägg
28 november 2011
#31
Den kommer nästan direkt i chevan min 5,7 liters bensin spisen kan ju inte vara för effektiv big_smile


33 Inlägg
28 november 2011
#32
Tar sjukligt lång tid i min vinterkälke (740 -88) tar väll kanske 15 minuter innan jag börjar ens känna någon form av värme och går icke upp i arbetstemperatur, tror det är dags och byta termostat och kolla igenom värme systemet faktiskt...

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
28 november 2011
#33
känner att  värmen börjar komma när jag är vid macken här hemma kanske är 700meter dit
men då känner man bara värmen

efter 2km är det så pass varmt att man ofta slutar frysa

en gammal äklig 740 men är väldigt nöjd med värmen i bilen

Kör fort så hinner inget hända...

529 Inlägg
28 november 2011
#34
Danne_1977 skrev:
Volvo V70 D5 med dieselvärmare (som går igång ofrivilligt när bilen är kall på höst vinter vår)... värmen kommer nästan direkt.. jag är grymt impad alltså.. hahaha  Dieselvärmaren som går igång för att hjälpa till att uppnå önskad temperatur så snabbt som möjligt gör nog sitt åxå.. big_smile

Det går ju ladda in annan mjukvara så den inte startar ofrivilligt, men då är det ju en fördel om du har tidur på din värmare. Har gjort så på min V70.
Senast redigerat av JimpeBoy (28 november 2011)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

1 353 Inlägg
28 november 2011
#35
åker volvo 740 nu, och den börjar flåsa värme efter ca 2-3 minuter så är det ljummet och börjar defrosta rutan.
efter ca 8 min / 6 km så är det fullvärme i den enligt mätaren och blåser rejält varmt då.


den bilen med absolut bäst värme jag haft är en gammal cheva van ifrån 89, startade den när det var -25 så gick den på tomgång 1 minut så var det redan såpass varmt att halva rutan var ren ifrån is, och när den var
uppe i full temp så var det så varm luft ut ifrån utblåsen att man brände sig om man höll handen precis vid dom,
men det var en canada import också så värmepaketet i den var lika stort som en normal bilkylare typ. ^^

There's no replacement for displacement

Osponsrad
1 631 Inlägg
28 november 2011
#36
Ingen aning, startar bilen vid frost ute och sen går jag in igen, går ut efter ca: 20 minuter, då är det bara att köra med vindrutetorkaren så har jag sikt.... Aldrig skrapat en ruta och kommer aldrig att göra det heller (FÖR ATT DET ÄR SÅ TRÅKIGT!)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

91 Inlägg
28 november 2011
#37
BudgetDunkaren skrev:
Ingen aning, startar bilen vid frost ute och sen går jag in igen, går ut efter ca: 20 minuter, då är det bara att köra med vindrutetorkaren så har jag sikt.... Aldrig skrapat en ruta och kommer aldrig att göra det heller (FÖR ATT DET ÄR SÅ TRÅKIGT!)

Good to know. Bara att ta reda på adressen och grabba bilen vid första bästa frost då. tongue

Tar väl strax över 5 minuter när jag väl är ute och kör bilen. Några minuter mer om den står på tomgång.


Osponsrad
1 631 Inlägg
28 november 2011
#38
a7x skrev:
BudgetDunkaren skrev:
Ingen aning, startar bilen vid frost ute och sen går jag in igen, går ut efter ca: 20 minuter, då är det bara att köra med vindrutetorkaren så har jag sikt.... Aldrig skrapat en ruta och kommer aldrig att göra det heller (FÖR ATT DET ÄR SÅ TRÅKIGT!)

Good to know. Bara att ta reda på adressen och grabba bilen vid första bästa frost då. tongue

Tar väl strax över 5 minuter när jag väl är ute och kör bilen. Några minuter mer om den står på tomgång.

Jag låser ju bilen med huvudnyckeln och larmar , har ju reservnyckeln i tändningslåset..daaa ! hehe
Senast redigerat av BudgetDunkaren (28 november 2011)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
28 november 2011
#39
om ingen redan nämnt det så finns ju dessa "eberspächer" då har du en varm och skön bil när du kommer ut!

går att eftermontera i alla bilar sålänge det inte är aldeles för trångt under huven...


Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 november 2011
#40
cykelpump skrev:
eberspächer finns att köpa till diesel samt bensin, på bensinmoellen drar minstingmodeller ca 0,2-0,4 liter i timmen och värmer bra. www.eberspacher.se bensinmotoerer får ju upp värmen snabbare då dieseln är mer effektiv å inte ger ifrån sig lika mycket värme, så fortast värme är ju oftast volvo av nån anledning, har en v40 (visserligen en 1,6 så det är ju mitsubishi motorn) samt 745 och båda börjar köra varmare luft runt minuten efter start vid nollgradit, fullvärme pumpas efter 2 km så det är väldans trevligt tycker jag smile vi har även en kia ceed men den får fart på värmen efter ca 8 km för det är ju en miljödiesel så den ligger ju på sina 0.4-0.5

1,6:an är Volvomotor. 1.8i är Mitsu...
Senast redigerat av Busgrabb (1 december 2011)

Autotech


Sök