Detta projektet handlar om min Saab 9000 Aero -97 som jag har gjort i ordning i huvudsak under vintern 2011-2012, men håller konstant på med nya modifieringar. Min vision är att hålla bilen så nära original som möjligt, men med... Visa mer
Januari 7/1: Då mina US blinkers har börjat få många små sprickor lyckade jag få tag i en till uppsättning helt nya.
April
14/4: Bilen plockades fram ur vinterförvaring.
Maj 27/5: Då min 9000 stod nere hos mina föräldrar i södra sverige o jag bara hade min Impreza o köra så blir Saab abstinensen för stor….så va bara tvungen att köpa mig en till Saab. Blev en 05 9-5 Aero i behov av lite kärlek, men skulle duga fint som brukis.
Juni 14/6: Har haft problem med att tempmätarn har helt plötsligt sjunk i bott ibland samt att en slang mellan tomgångsregularn och insuget hoppar loss hela tiden (vilket ledde till att man inte hade nå ladd...) så blev o åka upp till Hattman för lite mek. Hans fina OG900 Cab bredvid.
Plockat loss tempsensorn för att se så det inte var några uppenbara fel, men såg okej ut.
Blev o limma tillbaka nippeln till slangen så att den inte skulle skjutas ut så fort bilen börjar bygga ladd.
15/6: Nytvättad tillsammans med NGn inför Kinnekulle med STCS.
Akut strålkastarbyte då reflektorn lossade.
Då va en som inte va trasig på plats.
16/6: Skyddskåporna under fronten gillade inte höga hastigheter på flygrakorna på väg till Kinnekulle. Hattman's OG900 Cab i bakgrunden.
Vart bara o plocka loss.
På plats på Kinnekulle med STCS. Hattman's Cab bredvid. Blev dock inte så mycket köra för min del.
Obligatoriska kortet vid rastplats Viggen. Höger till vänster på bild: TurboCD, Robin (som ej har garaget), Mig, Turbo_holm. Tyvärr kunde Hattman ej medverka med sin Cab.
Oktober 27/10: Då jag blev klar med jobbet o fick jobb i söder så blev det att sälja Imprezan o flytta söderut i min 9-5a. Blev inte så mycket gjort med 9000 under sommarn då jag skulle flytta ner från Luleå samt hade fullt upp med att göra iordning 9-5an. På min sida under gamla bilder finns ett par bilder på hur den såg ut när jag köpte den....blev lite skillnad efter man lagt ner lite kärlek i den.
December 2/12: Köpte ett armstöd o en träknopp av en kompis jag tänkt o renovera.
21/12: Blev lite skillnad med färg o skinnspackel. Ser ju som ny ut. Har inte gjort nått med knoppen än.
Va egentligen tänk o monteras i farsans 9000 men så hans inredning ej va Sand beige utan Pamir så va den för ljus o såg kostig ut, så blir nog o slänga in den i min istället för den jag redan har.
2018 klart, inte så jätte mycket dramatiskt som hände där. Nu kommer 2019, o där hände det allt lite grejer kan jag lova!
Då köttar vi vidare med 2019! Denna kommer bli lång som fan, nästan 100 bilder tror jag.....
Mars 24/3: Då bilen präglats av växellådsproblem länge (är redan inne på min 3e låda och bilens 4e…) så tyckte jag det va dax för nått ordentligt. Hade kvar min växellåda med dåliga synkar som jag tänkte renovera. Då jag ville att det skulle göras ordentligt hörde jag av mig till en kunnig bekant. Han hade dock nått som va snäppet bättre. En helt “ny” låda som har vart fabriksrenoverad av Saab och aldrig monterad i bil.
Den i sin tur skulle klyvas, uppdateras med alla senaste uppdateringar och uppgraderingar invändigt samt få en ATB diff. Går inte bli mycket bättre än det här!
I samma veva passade jag även på att köpa ny koppling då jag va redigt trött på min sinterhybrid från Spec. Blev Sachs uppgraderade lamell samt tryckplatta som ska vara bra för samma effekt som min tidigare setup. Lamellen va helt ny och tryckplattan hade inte gått många mil. Då svänghjulet va lite trött byttes även den till en renoverad, har tyvärr ingen bild på den.
29/3: Då jag fortfarande inte fått ordning på tempmätarn så ville jag montera en extern, Speeparts hade utförsäljning på sina stegmotormätare så fick bli en köpa en för vattentemp.
April 13/4: Kan man ha för många US blinkers? Fick tag ytterligare en till uppsättning, ej nya men i väldigt bra skick.
Blev ytterligare en träknopp oxå….
Sen blev det lite nyta delar från Orio. Sedan topplockspackningen gick 2012 så har min nivågivare för kylvätskenivån vart trasig. Så passade på köpa en ny tillsammans med ett nytt expansionskärl. Blev även ny innertempsensor.
14/4: Då va det äntligen dax o plocka fram den!
På bild syns farsans 9000 CSE (med ca 8500mil på mätarn) samt min nuvarande brukis. Finns det inte nya Saabar längre får man väl tyvärr vända sig till den mörka sidan……9-5an såldes några veckor tidigare och blev istället en Volvo V60 T5, kändes synd o köra 9-5an på vintern, dock va den en väldigt bra vinterbil! Nu får Volvon smaka salt istället då 9-5an hamnade hon en entusiast som bara skulle sommarköra den.
Måste säga att jag gillar nuvarande stuket efter montering av org fjädrar bak, lite 80-tals kilstuk.
17/4: Köpte några fräcka dekaler på ebay.
18/4: Blev en tur förbi gamla fabriken o gamla Saab skyllten som numer står NEVS på.
Maj 3/5: Uppdatering kring lådbygget.
Är på g nu!
4/5: Besiktning! Har ej besiktat bilen sedan den va upp i Luleå 2017. Blev tyvärr två 2or. Glapp hjullager höger fram (vilket va konstigt då jag bytte båda sidor 2014). Blev även två på bromsslang höger bak som hade torkat o börjat spricka. Bromsslangen har besikningen påpekat sedan många år tillbaka så va väl bara en tidsfråga innan de ger mig en två. Hjullagret va dock ett mysterium. Hade dock en teori om vad det kunde vara…..
5/5: Hjullagret va ett lätt fix….va bara o skruva åt drivaxelmuttern.
Nya lådan blev oxå klar, så den hämtades.
10/5: Den spruckna bromsslangen gav mig en bra ursäkt att uppgradera.....
....så blev stålomspunnet runt om istället!
Blev även ny bromsvätska.
Då nya kopplingen är tyngre än gamla fick jag även rekommendation att byta kopplingsslangen till en stålomspunnen.
Som tidigare nämnt sålde speedparts ut sina stegmotormätare billigt så köpte mig en lambdamätare för skojs skull.
29/5: Ombes efter byte av alla delar. Det roligaste va kommentaren jag fick om hjullagret. “Jo här ser jag att du bytt den, ser fint ut.” Va bara nicka o le……Blev i alla fall redig skillnad med ny låda o koppling monterat. Jag kan äntligen njuta av bilen när jag kör den! Den har körbarhet igen!! Och diffen, herre jösses va skillnad!
Här syns även stålomspunna bromslagen....
....även lådan plus kopplingsslagen på plats.
31/5: När man fixat en grej händer nästa.... På vägen hem till en kompis som bor ute på landet hände nått jobbigt. Ett rådjur spring ut framför biljäveln...
...skadorna blev som tur är bara en knäckt grill, bucklad huv samt intryckt lyckta. Typiskt, precis när man fått ordning på bilen…
Juni 6/6: Bilen är helförsäkrad men kändes onödigt blanda in försäkringsbolaget så blev o laga själv.
Här syns det det vart huven är nedtryckt.
Loss med lampa o grill, blev o rikta fästet till lampan.
Tyvärr va enda extra grillen jag hade liggandes från en V6….så blev lite “dekaltrim” på bilen haha. Aero med V6, det måste va ovanligt?
Blev som nytt! Man får lite spännande frågor när folk ser V6 emblemet....
7/6: Tvätt inför Saab festivalen tillsammans med Hattman.
8/6: Blev även en milstolpe passerad, 23k mil. 21k mil passerade den på vägen hem när jag köpte den 2011, 22k mil passerade den sommarn 2013. Så som ni ner, så har det inte blivit många mil med denna fantastiska bil på senare tid.
Tidigt på plats på festivalen tillsammans med farsan!
15/6: Har nu kört ca 25 mil med nya lådan o diffen. Så ATB diffar fäller en del när de är nya är det bra med ett par täta oljebyten i början.
Har länge haft en svag punkt för ASA Imola/Revolution på just 9000….så premiär på kullen blev det för en uppsättning tillsammans med R-Däck! Köpte dom av AChr här på garaget. Dom satt på hans TwinTurbo 9000.
Blev ju riktigt bra! Hattman igen bakom.
Action bild tagen av Mr_Lööf
Ytterligare en action bild. Denna tagen av Mioh på STCS forum.
Juli 23/7: Nästa oljebyte i lådan hos Turbo_holm. Har kört ytterligare 25 mil sedan förra oljebytet, samt även kört hårt på kullen. Va inte lika mycket metallpartiklar i den som sist, så det är bra. Har tyvärr ingen bild från jobbet, men fångade Turbo_holm på bild samt 7 Saabar....
Augusti 4/8: Nu va det dax o göra nått som jag har dragit på sedan 2013. Montera ihop mina ställbara framdämpare från Koni.
Blir o såga loss gamla insatsen.
Då passar nya dämparen o gamla fjäderbenet.
Dämparen hålls på plats genom en skruv i underkant.
Ena dämparen klar.
Båda klara.
6/8: Hälsade på Mr_Lööf i hans garage o passade på hämta en mätarhållare, Saab org tillbehör.
8/8: Tyvärr hade turbomätarn ur speedparts stegmotorserie utgått som ny, så fick tag i en beggad.
18/8: Dax för nästa träff med STCS, denna gång på Anderstorp! Bild tagen av Turbo_holm
Bild tagen av Turbo_holm
Tyvärr ville min ena stänklapp inte vara med längre....så fick bli o plocka bort den.
Actionbild tagen av Turbo_holm
Actionbild tagen av Mr_Lööf
26/8: Turbo_holm va sugen på fota lite. Bild tagen av Turbo_holm
Då det lite av en spontan fotosession så hade jag tyvärr inte hunnit tvätta bilen. Bild tagen av Turbo_holm.
Bild tagen av Turbo_holm
Bild tagen av Turbo_holm
Bild tagen av Turbo_holm
Bild tagen av Turbo_holm
September Dax för montering av Koni dämparna. Börjar med o plocka bort de gamla.
Konidämparn till vänster....är inte så jätte tydlig skillnad.
Första på plats.
Andra sidan kvar.
Båda sidor på.
15/9: Slangjäveln till tomgångsregulatorn lossa igen.
Får bli o använda bättre lim än sist.
17/9: Då jag bytte fjäderben fram o även märkt under sommarn att mina framdäck slitits snett sedan lådbytet så fick det bli hjulinställning.
Blev stor skillnad efter hjulinställning, bilen kändes stabilare på vägen.
23/9: Limmade dit slangen igen med sikaflex. Tyvärr höll inte det, så blev 2k epoxi istället (ej på bild).
29/9: Årets sista banträff med STCS, Gelleråsen! Tyvärr rätt blött...
Dax för nya däck.
Fick även höra av race crew efter ett par varv att det slog gnistor ur framhjulen...tror bromsarna börjar tacka för sig. Körde in i depå för att kyla av bromsarna.
Efter passet fick jag höra i komradion att den dära blåa 9000 slår både gnistor och lågor ur framhjulen igen....kan bara vara mig de talar om haha! In i depån igen, men denna gången va det färdigkört o ville inte riskera nått. Dock märktes det inte att bromsarna brann, hade bra bromsverkan fortfarande. Bromsvätskan och de stålomspunna slangarna kan jag nog tacka för det. Är dock inte förvånad att bromsarna inte pallade bankörning. Köpte dom våren 2013 när jag va pank gymnasiestudent så både skivorna och beläggen va budget grejer från ProParts.
Då jag visste att däcken skulle tacka för sig så tog jag med mig en uppsättning Aero92 fälgar o köra hem på. Jösses vilken komfort helt plötsligt! Och tyst blev den med.....R-däcken gjort att det lät som jag hade kassa hjullager när jag körde över 100 typ haha.
Oktober Hade börjat få en konstig oxidation på fälgkanten. Antagligen gillar dom inte bromsdamm o värme......
Som tur va så fick det att polera bort med hjälp av autosol.
Tog en stund, men alla fälgkanter polerades för hand och nu ser de fina ut igen.
Blev en sista tvätt innan den ställdes undan för säsongen.
27/10: Hade tråkigt så bestämde mig för att göra en CAD modell av mätarhållaren till min 9000.
Skippade hålen för mätarna så jag tänkte att man kanske kan montera nått annat kul där istället, typ strömbrytare eller nått.
Skickade sen modellen till min kompis för utskrift.
Blev ju faktiskt bra! Har dock inte hunnit provmontera den i bil än....
November 28/11: Nya skivor runt om från Brembo! Efter många diskussioner fram o tillbaka mellan olika personer som kom jag fram till att släta skivor kommer funka fint för mitt ändamål, och det kommer dessuttom hjälpa mig att hålla kvar lite av en sleeper look. Pratade även med leverantörern för bromsarna som hade släta, hålborrade o slitsade skivor från Brembo o sa att alla 3 är samma material, enda som skiljer är bearbetningen efter (hålborra eller slitsa).
December 6/12: Funderade länge och hårt över belägg. Kör bilen lite både på bana och gata, men mest gata. Så ville ha belägg som kommer funka rätt bra på båda. Problemet med renodlade race-belägg är att de behöver värme för att funka, så det är inte så bra på gata. Problemet med gatubelägg är att de inte gillar värme så är inge bra på bana. Dessa från TAR-OX kommer förhoppningsvis vara en bra kompromiss o funka rätt bra på båda.
Nu är ni ikapp över vad som hänt med bilen sedan 2015. Finns fortfarande massa kvar o göra så förhoppningsvis dröjer det inte 5 år till nästa uppdatering.....
Snygga bilar, både din och din farsas! Alltid gillat 9000, har dock bara haft en snikvariant själv. Men de är väldigt trevliga bilar, gillar denna skarpt. Föredrar själv en mer "jämn" sänkning än kil-formatet, men det funkade faktiskt oväntat bra på denna.
Snygga bilar, både din och din farsas! Alltid gillat 9000, har dock bara haft en snikvariant själv. Men de är väldigt trevliga bilar, gillar denna skarpt. Föredrar själv en mer "jämn" sänkning än kil-formatet, men det funkade faktiskt oväntat bra på denna.
Tackar tackar! Jo egentligen jag jag hoppats på att den skulle lite mer jämnhög runt om, men blev som det blev och det har växt på mig Innan såg det alltid ut som jag hade nått lik i skuffen, vilket inte va lika snyggt.... Försöker hitta en tydligt bild, men trots att jag har över 1200 bilder uppladdade på bilen va det svårt o hitta nått vettigt som visar att den va lite säckig bak. Blev värre några år efter jag köpte den, för när jag kollar på mina tidiga bilder så satt den jämnt o fint.
Som vanlig är jag dålig på uppdatera, så här kommer vad som hänt än så länge under våren 2020.
Mars: 28/3: Nya Brembo skivorna.
Blir o spraya dom med zink för att ha lite skydd mot rost iaf. Förövrigt samma burk jag använde siste jag satte på nya skivor 2012 haha!
Bilen plockads fram ur vintervilan!
Vad är det 9000 och hjulbultar som sätter sig?
Bilen såg ju lite gubbig ut med Aero 92or, så 18"arna åkte på igen.
Diffen funkade fortfarande, givetvis testad på en avstängd väg i Mexico
April: 5/4: Har visst några uppsättningar USA blinkers....bra o ha grejer lixom!
Hade kommit över en extra ratt o airbag från en A50 förra året.
Har aldrig tyckt om täckkåporna för rattknapparna, så blev o montera en uppsättning man hade liggands.
Detta är varför A50 med träratt hade annan airbag, blir rätt go glipa annars.
Visst de har ingen funktion, men nu slipper jag stora glipan mellan gamla airbagen o ratten. Lustigt nog funkar "Volym Ner" knappen även som tuta...
Hade även haft ett litet servoläckage under vintern, så blev o skruva åt alla slangar o fylla på igen.
Tydligen fick Saab för sig att byta servoolja mitt under årsmodell -97, så denna är det som min ska ha. Tack Mr_Lööf för infon om servooljan så jag inte hade i fel.
Dagen avslutades med en fulltank.
Va länge sedan man tankade 98 så billigt....
11/4: Lite allmänt häng med Hattman här på garaget. Fick för mig o slänga på USA blinkers igen. Givetvis byttes skärmblinkers till orange för att matcha.
25/4: Provmonterade min 3D utskrivna mätarhållare, behöver lite småjusteringar men annars inte så illa.
Har haft problem med att bilen ofta bara blåser kallt om jag inte ställer tempen på max. Så gissade på att inertempsensorn spökade så blev en ny.
Nu var det även dax att ge skivorna lite färg.
26/4: Blev starkare backljus i form av LED istället för de vanliga 21w glödisarna.
Ser dock mer vita ut i verkligheten.
27/4: Hade vart på längre resa med bilen och började få lite missljud vid inbromsning, och det blev bara värre o värre. Visst att bromsarna behövde bytas med trodde det inte va såhär akut haha!
Tror det va dax.....metall mot metall är då inge bra!
Nytt vs gammalt...
Ursäkta potatisbild. Gamla skivan va dock inte allt för farlig, zinket jag målade på när jag monterade dom 2012 gjorde nog ändå lite nytta.
Fram klart! Får dock bli ny färg på bromsoket snart känner jag....ändå helt okej för att ha suttit sedan 2012.
Gamla skivorna fram, inte helt åt helvete ändå,
Om vi sätter denna i en LP-spelare får man säkert lite fin saabmusik från den skivan Blev lite skador....
Bak satt rätt gött, så blev kopparpasta för att underlätta nästa byte. Bakskivorna var aldrig bytta i min ägo.
Vart mindre nöjd med vad det stod på nya belägget....tydligen hade Volvo 850 samma belägg bak som 9000.
Bättre!
Bak klart.
Bytet gjorde jag hos Hattman, tack för hjälpen!
Maj 3/5: Efter att ha haft turbomätarn löst länge så monterade jag äntligen in den ordentligt med orginalmätarhållare. Vattentempmätarn åkte på plats oxå. Dock ej ikopplad, har inte bestämt mig om vart jag ska koppla givarn, så tips mottages gärna!
Va väldigt lätt att koppla in flera mätare, fick med en kabel så att man kunde bygla ström från ena mätarn till den andra.
19/5: Vart en rätt trevlig kväll o va ute o glida i vårsolen!
22/5: Haft problem med att mina USA blinkers har spökat, lyser lite när dom känner. Så tog o drog om mer stabil strömmatning till dom.
Blev att EU glasen åkte på igen, men jag moddade USA sockeln så att den passade även EU blinkers, o på så sätt även ha kvar glödet.
Satte i kromade lampor, dels för att bli av med orangea reflekteringen av glödlampan samt för att jag hade ingen tvåtrådig orange lampa nära till hands. Org va ju en vit tvåtrådig lampa med orange lins, så hade gått o köra med, men då kommer både den lysa o blinka vitt.
Är dock inte helt nöjd med färgen på dessa kromade glödlampor....så kanske får bli o jaga rätt på vanliga orangea tvåtrådiga o köra med.
Det var all för denna gång och nu taggar vi sommar! Kanske dax o fixa den där jävla ACn.....
Då va det dax o uppdatera med vart som hänt under sommarn 2020! Kort o gott har det vart en turbulent sommar. Fylld med både roligheter och tråkigheter.
Juni: 10/6: Som ni säkert såg på tidigare bilder så va en lampa trasig i min ACC panel, ny beställdes o monterade.
26/6: Blev inbjuden till att delta på en nerskalad version Båstad Carshow, så fick bli o piffa upp bilen lite. Körde Sonax flytande hårdvax.
Körde Autoglym bumper shine på listerna.
Går å få lite glans ändå
27/6: 30°C o ingen AC, en svettig Båstad Carshow!
Ca 30-35 bilar totalt.
Juli: 1/7: Ute på vift med min far i hans -97a 9000 CSE som bara gått 8600 mil.
12/7: En mycket tung dag. Får besked om att en nära vän till mig har gått bort i följd av en längre tids sjukdom som tog en plötslig negativ vändning. Hattman har vart med i hela min resa med denna bil (och ännu längre i mitt liv utanför bilkretsarna) och har varit en del av många mina uppdateringar här. Vila i frid min vän, du är enormt saknad. Bilden är från en träff på Kinnekulle med STCS 2019.
Augusti: 7/8: Dax för service! Oljebyte.
Läckage från plastplugget i toppen är rätt vanligt så efter en sväng till mina gamle trakter upp i norr så hälsade jag på _aero en sväng för att droppa av lite delar så fick jag ett metallplugg av honom.
Nye pluggen på plats
När jag ändå had ventilkåpan av för att montera pluggen så kunde jag lika väl suga ut den gamla oljan där uppe oxå.
Fylldes sen på med ny fräsch olja.
Om ni kollar noga så ser ni att det inte är samma ventilkåpa som åkte på igen. Har länge velat lacka om min så slängde på en från en 2.0a tillfälligt.
Turbo_holm approves!
Nu hoppas jag dett ska inte läcka så mycket.
14/8: Gamla ventilkåpan
Efter en tvätt med högtrycken för att få bort all redan lös färg.
Då jag ville bibehålla org struktur på ytan så blev det o använda färgborttagningsmedel istället för att slipa bort färgen.
Om nom nom, geggigt värre!
Efter en stund såg man hur det började göra susen!
Nu jävlar!
Efter en vända med högtryckstvätten så blev jag av med nästan all färg.
Blev en till vända med färgborttagningsmedel.
En till vända med högtrycken så vart allt borta.
Hade även problem med att yttre höljet hade börjat släppa från min reflexramp, så det limmades tillbaka.
15/8: Dax för lack!
Efter ett par lager färg
Klar!
Riktigt nöjd med ytan. Används Biltemas mattsvarta motorlack.
16/8: Blev lite rörigt….hämtade ett stort avloppssrör hos turbo_holm.
Fin utsikt man hade när man körde haha.
30/8: Ytterligare taklast, en stege. Tänkt ta min 9000 till nästa nivå
September: 27/9: Montering av den nya ventilkåpan. Givetvis även med nya packningar.
Slipade då bort lacken från SAAB och 2.3
Riktigt nöjd med resultatet.
Blev o far ut en sväng med Turbo_holm efteråt, hans fina vinterbil på bil. 08 9-3 SC V6 Aero XWD.
Passerat 23500 mil. Lagom
Oktober: 2/10: På grund av påpekande från besikningen i ca 7 år att mina bakre bromsrör borde bytas snart pga rost så blev det byte.
Va lite lat så det fick Stemeck göra. Fick byta alla bromsrör bakom b-stolpen på min gamla Frontera så vart inte så sugen på göra om det.
8/10: Efter att ha haft trasig AC i 4 år och haft svårt o hitta en ny så kom jag över en av en slump. Just min 9000 är en väldigt sen 97a så den har samma kompressor som 98orna, o den verkar inte va så lätt o få tag i. Visade sig att _aero hade en reservdels bil som va en 98a, så han plocka loss kompressorn o skickade ner.
15/10: Bilen tillbaka från Stemeck. Nya bromsrör monterade o yttredrivaxeldammask på höger bytt.
AC kompressor bytt.
Även monterat en extra lambda sensor på min downpipe som ska kopplas till extern mätare.
17/10: Frostig morgon, kanske dax för avställning snart?
Blev iaf byte av hjul då mina 18” som va blankslitna redan efter förra sommarn var nu en trafikfara att köra omkring på. Så Aero92orna fick åka på igen.
I sann 9000 anda så behövdes ett långt rör för att få loss bultarna haha!
Tack Turbo_holm för hjälpen!
18/10: Tvätt av 18”arna står på schema.
Syns det vilka som suttit fram?
Dessutom drivknutsfett i ena...
Va då inte mycket kvar av dom…skulle ha bytt efter 2019, men blev aldrig av haha.
Märkte att mina backljus o regplåtslampor ej lös. Visade sig att jag hade glömt koppla in kontakten när jag monterade tillbaka reflexrampen.
O sen visade sig att mitt flexrör börjat läcka….attans.
Nu väntas avställning inför vinterförvaring.
På grund av pandemin för Covid-19 under året så blev 2020 ett år som saknade banträffar med STCS helt, så får hoppas det blir lite mer fart nästa år när allt lugnat ner sig.