Tjena!
William heter jag och tänkte att det kanske skulle vara en bra idé att skapa en liten projekttråd om min 9000 Aero. Planerna för bilen är att försöka hålla den rätt original men ändå inte, om ni förstår vad jag menar. Finns lite fix med den så det kan bli ett kul litet projekt.
Som bilen står idag så har den rostiga skärmar, inga emblem, ingen effekt, fula fälgar och för lite trä.
Det som jag har planerat att göra med bilen än så länge är:
Funplate med texten AERO S på [FIXAT!]
Byta båda framskärmarna [FIXAT!]
Få tag i nya emblem [FIXAT! BLEV SAAB 9000 AERO S 2.3 TURBO]
Skaffa och montera nya fälgar (Super Aero) [TILLFÄLLIGT FIXAT....FEL TYP AV SUPER AERO!]
Fixa prestanda problemet. [FIXAT! NYTT CHIPP SAMT MAGNETVENTIL]
Fixa turbolagget [ÄNTLIGEN FIXAT, BYTTE IC]
Byta framskärmar. [FIXAT! BLEV HELT NYA FRÅN SAAB]
Montera trä på dörrarna [MONTERAT OCH KLART]
Montera trä i ventilationsutblåset på passagerare sidan [MONTERAT OCH KLART]]
Montera trä askkopp [MONTERAT OCH KLART]
Byta växellänkaget [BYTT MOT SAAB ORIGINAL]
Fixa elhissen höger bak [FIXAT! DÅLIG KONTAKT]
Ta bort "Performance By Nordic" dekal [FIXAT! FICK LACKA OM CORNERFILLERN]
Justera avgassystemet så att ändröret pekar rätt [JUSTERAD!]
Montera 55W Xenon i helljuset [MONTERAT 6000K]
Montera 55W Xenon i dimljusen [MONTERAT 4300K]
Montera riktiga USA-blinkers [MONTERAT O IKOPPLADE]
Byta stötdämpare bak [BYTT]
Byta medbringaren i växellådan på förarsidan [BYTT, HJÄLPTE INTE]
Byta drivaxlar höger och vänster [BYTTA]
Byta tankband på höger sida
Fixa läckande värmepaket
Byta IC [MONTERAT OCH KLART]
Montera Ställbara KONI dämpare runt om
Byta koppling [BYTT MOT SPEC]
Byta Låda [BYTT]
Byta hjullager fram [BYTTA]
Kort sammanfattning!
Så här såg bilen ut när den köptes.
Lite finåk till ANA
Super Aero 98 monterades
Framskärmar byttes mot helt nya från Saab
Hörnplasten fick sig ny lack för att få bort en ful Performance by Nordic dekal
Kontaktenheten för airbagen byttes ut för att släcka SRS lampan, gjordes 2 gånger då nya gav upp efter ett år.
Huvudpanelen byttes ut mot en i ljusare trä
Trä på dörrarna moterades
Träaskopp bak monterterades samt trä runt ventilationsutblåset
Låset på höger bakdörr krånglade så centrallåsmotorn byttes ut
Växellänkaget byttes ut, dock blev det en Saab original då Speedparts var för slapp o passade inte.
Emblem monterades SAAB 9000 Aero S 2.3 Turbo
Topplockspackningen byttes
Reflexramp med dubbla backljus monterades
Sommarträff i Håverud med STCS 2012
Foto under Saab skylten är ju ett måste...
Och Viggen...
Xenon i helljuset monterades
Skivor o belägg byttes
Bromsok höger bak byttes
Besiktad i Trollhättan 2012
Flytt till Luleå
Vinterdäck monteras inför första vinterkörningen sedan 2005.
Riktiga USA-Blinkers monterade
Termostaten byttes
Byte av en strålkastare, ett fäste till reflektorn hade gått sönder så att den pekade i backen.
Får agera som snöplog
Körning på isvägar
55W 4300k Xenon i dimljusen
Flänsen mellan avgassystemet och sista dämparn hade rostat sönder så det fick lagas..
Medbringaren på förarsidan bytt
Wastegate bytt, i hopp om fixa mitt laddtrycksproblem, löste det inte.
Mini Saabträff med lite goa Saabtokiga Norrlänningar
STCN, Iggge och _aero
Mitt lägenhetshus brann ner...
Besiktad i Luleå 2013
Ena tankbandet hade rostat sönder, så det fick bytas.
Aeron kommer inte köras mer än nödvändigt vintern 2013/2014 då denna Opel Frontera 3.2V6 har införskaffats som vinterkärra.
Hade rätt fint läckage i ICn, så den byttes ut. Detta har äntligen löst mitt laddtrycksproblem!
2013's stuk på bilen
Bilen i sin vintervila 2013/2014
Fjäderbensstag
Drivaxel som passar
22 Juli 2014, lådras
Ny låda skaffades
Gamla åkte ur
Ny koppling
Nya lådan åkte in
Hjullager byttes
Vinterdäcken åkte på, säsongen 2014 är nu slut.
William