3035
Sök

Val av bränslepump: Saab vs Volvo ET-pump

driver with style
800 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
#1
Hej, jag börjar fundera lite på att byta ut pumpen mot en lite vassare, nu vill jag inte lägga en hel förmögenhet på en pump ¨så jag ha rotat fram 2 st.

pump 1 kommer från Saab turbo (94-)

och pump 2 kommer från Volvo ET-maskinen

vilken pump skulle ni säga är bättre att använda, jag ska åka ca 300hk med e85 i min kadett, så den ska klara pumpa fram brsänslet från en catchtank samt klara av etanolen.

mvh

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

Xenoholic
2 559 Inlägg
1 december 2011
#2
Vet inte hur det är med Volvopumpen, men SAABpumpen ska klara det i alla fall smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 december 2011
#3
du skriver bara "volvo et" maskinen.
på dom sitter de 2 pumpar en Förpump i tanken, den klara de verkligen inte, å de sitter en matarpump under bilen som ajg tror skulle klara uppgiften men tvivlar på att de är en sådan du har?
är de däremot en FK pump från 940 så är de en intak pump å den borde klara de.


driver with style
800 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
#4
Aerocombi skrev:
Vet inte hur det är med Volvopumpen, men SAABpumpen ska klara det i alla fall smile

okej, jo jag funderade nästan på den, den va lite mindre än volvopumpen med (sparar vikt roll)

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

driver with style
800 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
#5
Xuri skrev:
du skriver bara "volvo et" maskinen.
på dom sitter de 2 pumpar en Förpump i tanken, den klara de verkligen inte, å de sitter en matarpump under bilen som ajg tror skulle klara uppgiften men tvivlar på att de är en sådan du har?
är de däremot en FK pump från 940 så är de en intak pump å den borde klara de.

nej de är matarpumpen jag menade, en kompis kör med en sådan och han säger att den klara sitt jobb te hans övermatade b23, ha iaf gjort sitt jobb till 2.1bar ladd nu

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

Xenoholic
2 559 Inlägg
1 december 2011
#6
Opel16V skrev:
Aerocombi skrev:
Vet inte hur det är med Volvopumpen, men SAABpumpen ska klara det i alla fall smile

okej, jo jag funderade nästan på den, den va lite mindre än volvopumpen med (sparar vikt roll)

Får man fråga vad du har för snurra i den?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

227 Inlägg
1 december 2011
#7
Har du pumparna nu eller ska du skaffa?
Beggade grejjer?
Hur tight budget?

PÅ ett riktigt budgetåk hade jag satt dit bägge 2, under förutsättning att båda tål spriten.

Annars åk på skroten och hämta en till Opelpump och montera.

driver with style
800 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
#8
Aerocombi skrev:
Opel16V skrev:
Aerocombi skrev:
Vet inte hur det är med Volvopumpen, men SAABpumpen ska klara det i alla fall smile

okej, jo jag funderade nästan på den, den va lite mindre än volvopumpen med (sparar vikt roll)

Får man fråga vad du har för snurra i den?

sitter original t25a. men behöver byta ut pumpen då min som sitter nu inte orka leverera såsen hmm

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 december 2011
#9
de går åt mer sås än man tror, å med 300hk e85 , hur stora spridare kör du ? de går ju att räkna på vad man behöver ha. tror jag kan få fram spec på vad en sån pump orkar l/min


driver with style
800 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
#10
Driftar_N skrev:
Har du pumparna nu eller ska du skaffa?
Beggade grejjer?
Hur tight budget?

PÅ ett riktigt budgetåk hade jag satt dit bägge 2, under förutsättning att båda tål spriten.

Annars åk på skroten och hämta en till Opelpump och montera.

opel pumpen ska fungera som förpump till en catchtank och den nya pumpen matarpumpen fram.

jag kollade på bägge pumpar på feltema å båda kostar 499:- så de är väl de jag hade tänkt mig.

en saab pump kan jag visserligen hämtar från skroten då de står flera stycken här.

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

driver with style
800 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
#11
Xuri skrev:
de går åt mer sås än man tror, å med 300hk e85 , hur stora spridare kör du ? de går ju att räkna på vad man behöver ha. tror jag kan få fram spec på vad en sån pump orkar l/min

kommer köra med 408cc spridare som är 58cc större än original som klara sig på vanlig soppa till den effekten.

varken saab eller volvo pumpen vet jag vad dem leverera men min original pump e en bosch 014 så kan googla

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

227 Inlägg
1 december 2011
#12
Ska du handla pumpar på biltema så är det 52-202 du ska ha, är till volvo k-jet motorer.
Den flödar bäst av biltemas pumpar vid tryck upp mot 5 bar.

Finns mycket att läsa på sävarturbo.

Som förpump bär du nästan ha en förgasarpump, dpm klarar sig bättre om dom suger torrt och ger ett betydligt lägre tryck.

227 Inlägg
1 december 2011
#13
I dian kläder skulle jag skaffa en till originalpump som garanterat tål E85 och en facet redtop som förpump istället.

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 december 2011
#14
tycker de låter väldigt nära gränsen med så små spridare  och e85 ??


driver with style
800 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
#15
Xuri skrev:
tycker de låter väldigt nära gränsen med så små spridare  och e85 ??

de är spridare från bsr som är till steg 3 e85, visst ett lägre laddtryck än vad jag har men min programvara är anpassad till att ger de som krävs, enda hinder är pumpen som inte orka ger mer

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

driver with style
800 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
#16
Driftar_N skrev:
Ska du handla pumpar på biltema så är det 52-202 du ska ha, är till volvo k-jet motorer.
Den flödar bäst av biltemas pumpar vid tryck upp mot 5 bar.

Finns mycket att läsa på sävarturbo.

Som förpump bär du nästan ha en förgasarpump, dpm klarar sig bättre om dom suger torrt och ger ett betydligt lägre tryck.

bägge pumpar är från bosch och tåler e85 men ska kolla lite mer på detta :9

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 december 2011
#17
Opel16V skrev:
Xuri skrev:
tycker de låter väldigt nära gränsen med så små spridare  och e85 ??

de är spridare från bsr som är till steg 3 e85, visst ett lägre laddtryck än vad jag har men min programvara är anpassad till att ger de som krävs, enda hinder är pumpen som inte orka ger mer

har du högre laddtryck än spec och dessutom tryckstyrd bränsletrycksregulator så höjjer du ju soppa trycket me lika mycke mer tryck som du höjt laddet. du kanske går utanför pumpens effektivitet då och tappar istället.

OM du leker utanför vad chippet är specat för hade inte jag lekt eller snålat på soppapumpar i alla fall.
är lätt hänt å köra haverier om den får för lite sås.

tex en walbropump kostar inte många kronor å dom orkar


227 Inlägg
1 december 2011
#18
Opel16V skrev:
Driftar_N skrev:
Ska du handla pumpar på biltema så är det 52-202 du ska ha, är till volvo k-jet motorer.
Den flödar bäst av biltemas pumpar vid tryck upp mot 5 bar.

Finns mycket att läsa på sävarturbo.

Som förpump bär du nästan ha en förgasarpump, dpm klarar sig bättre om dom suger torrt och ger ett betydligt lägre tryck.

bägge pumpar är från bosch och tåler e85 men ska kolla lite mer på detta :9

Men nu är ju biltemas pumpar INTE bosch wink

Då är det bättre satsa på en begagnad original bosch pump till så du kör dubbla huvudpumpar.
Walbron gillar inte E85

Köp en BB-lambda istället för nya biltemapumpar om du inte har det.

driver with style
800 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
#19
Driftar_N skrev:
Opel16V skrev:
Driftar_N skrev:
Ska du handla pumpar på biltema så är det 52-202 du ska ha, är till volvo k-jet motorer.
Den flödar bäst av biltemas pumpar vid tryck upp mot 5 bar.

Finns mycket att läsa på sävarturbo.

Som förpump bär du nästan ha en förgasarpump, dpm klarar sig bättre om dom suger torrt och ger ett betydligt lägre tryck.

bägge pumpar är från bosch och tåler e85 men ska kolla lite mer på detta :9

Men nu är ju biltemas pumpar INTE bosch wink

Då är det bättre satsa på en begagnad original bosch pump till så du kör dubbla huvudpumpar.
Walbron gillar inte E85

Köp en BB-lambda istället för nya biltemapumpar om du inte har det.

jo borde nog köra på begangnade pumpar wink

nej ha bara en smalbandslambda nu.

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

227 Inlägg
1 december 2011
#20
Opel16V skrev:
Driftar_N skrev:
Opel16V skrev:

bägge pumpar är från bosch och tåler e85 men ska kolla lite mer på detta :9

Men nu är ju biltemas pumpar INTE bosch wink

Då är det bättre satsa på en begagnad original bosch pump till så du kör dubbla huvudpumpar.
Walbron gillar inte E85

Köp en BB-lambda istället för nya biltemapumpar om du inte har det.

jo borde nog köra på begangnade pumpar wink

nej ha bara en smalbandslambda nu.

Då råder jag dig att titta på en BB-lambda, det är bland det viktigaste man har när man ska trimma.
Har du inte så du kan mappa i realtid så kan komplettera med en oljetrycksmätare som du sätter i fuelrailen för att hålla koll på trycket från cupén så har du bra koll på soppan.


Sök