3976
Sök

Hertz SX 300 D SPL vs Autostudio ref12D2 SPL

7 Inlägg
1 december 2011
Trådstartare
Har fastnat mellan Hertz SX 300 D SPL och Autostudio ref12D2 SPL basar. Har någon erfarenhet av dessa?
Och om någon vet vilka lådor man ska helst bygga åt dom.

Basen ska in i Bmw e38 och spela genom skidluckan och lådan är separerad från resten av trunken med vägg.
Steg Spl dynamics dig-1450
Musikstilen är mer mot djupbas.
Så vilken är att föredra och hur stor portad låda ska den ha?

Mvh
Senast redigerat av krstjn (1 december 2011)

7 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
Någon? hmm

Gladen Audio
2 388 Inlägg
4 december 2011
Har inte hört Autostudio då det inte funnits i sverige på många år men Hertz SX har jag haft 2st 15" och om du tänkt spela mkt djupbas. använd annan bas.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

29 Inlägg
4 december 2011
Autostudios reference serie pumpar på riktigt bra ! Om du vill prova något nytt så ta autostudio. Klart också värt sina pengar som hertz

7 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
aa Men jag tänkte just om hänger med där runt 40hz eller är det ingen ide då?

29 Inlägg
6 december 2011
Hänger på riktigt bra! Häger på runt under 35hz riktigt bra också. Se till bara att låda är bra avstämd till runt 40 och fast 6 tums rör så flöder det på riktigt bra smile

Köp den nu när den är på special pris http://www.autostudio.fi/joulukalenteri … oofer.html ! smile

1 523 Inlägg
9 december 2011
jag har använt en hertz sx300D bas och jag kan säga att jag inte var nöjd med den.... spela musikaliskt men ingen djupbas så bra... den bästa 12an jag haft hittils var helix spxl12... den spela som fan... 141 db i min gamla bmw helt odämpad bil... ska se hur min re audio sx12 spelar jämfört med helix basen smile

7 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
Så nu en ny fråga. Om jag har en 43 l låda (-3l för basen) så 40l,  4" Aeroport 260mm lång (kommer att sticka ut ur lådan ca 60mm och - 22mm för material) så grovt 180mm i lådan, vad hamnar frekvensen på? Någon som sku kunna vara snäll och räkna?
edit: Element Hertz Sx300d
Senast redigerat av krstjn (6 mars 2012)

302 Inlägg
6 mars 2012
Autostudio basen kan jag inte kommentera och Hertz basen rekommenderar jag faktiskt inte om du vill spela mycket djupbas.

Nu är jag kanske partisk i ämnet, men jag hade tittat närmare på en DD1500 serien..
Ungefär samma prislapp som Hertz basen.
Senast redigerat av xciso (6 mars 2012)

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

7 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
Janå fick basen till bra pris så nu är det lådan som det handlar om.

21 761 Inlägg
6 mars 2012
krstjn skrev:
Så nu en ny fråga. Om jag har en 43 l låda (-3l för basen) så 40l,  4" Aeroport 260mm lång (kommer att sticka ut ur lådan ca 60mm och - 22mm för material) så grovt 180mm i lådan, vad hamnar frekvensen på? Någon som sku kunna vara snäll och räkna?
edit: Element Hertz Sx300d

Är hela porten inklusive trattar 260 mm lång?
I så fall, hur långt är själva röret?

Jag skulle tro närmare 45 Hz avstämning, då har jag dessutom räknat bort ytterligare 1,7 liter för porten inuti lådan. smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
6 mars 2012
xciso skrev:
Autostudio basen kan jag inte kommentera och Hertz basen rekommenderar jag faktiskt inte om du vill spela mycket djupbas.

Nu är jag kanske partisk i ämnet, men jag hade tittat närmare på en DD1500 serien..
Ungefär samma prislapp som Hertz basen.

Har samma åsikt om Hert SX. hade två såna 15", de spelade rätt högt från 50hz och uppåt. spelade man däremot  nåt med lite tunggung började det lukta skunk efter en kort stund, vilket gjorde att de satt i bilen typ en vecka innan de åkte på annons.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

7 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
Hmm ja man får testa å se smile Längden var bara röret. Men är det möjligt att få den lite lägre avstämd? Eller måste man bygga ny låda?

21 761 Inlägg
6 mars 2012
Eftersom det bara var röret som var 260 mm så ser avstämningen ut att ligga närmare 40-41 Hz. smile

7 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
Tack! Men det borde väl vara rätt så godkänt... om man ska lyssna på "dunka-dunka" musik smile Eller vill man ha det ännu lägre?

21 761 Inlägg
6 mars 2012
I ett beräkningsprogram ser det ut att "dunka" iaf. smile

60 Inlägg
7 mars 2012
40hz till "dunka dunka" räcker gott och väl.

1 162 Inlägg
7 mars 2012
Har byggt med 2st SX300D förut som kompisen har nu och vi är förvånad hur mycket stryk dom tål.
Jag tycker dom spelar rätt så tungt och han har fått upp dom i 149,2dB med en peak på 43hz.
Spela runt 40hz med dom är inga problem enligt mig. smile

6 851 Inlägg
7 mars 2012
En sak kanske man kan ha i bakhuvudet, är en bas döpt till blabla SPL, så är dem oftast inte direkt gjorda för musik. Några kan funka ok till musik, men man kan nog glöma riktigt djup musik. Även om man kan köpa den billigt av någon, så bör man då fundera på några saker. Vad ska man ha basen till, musik eller höga dB med ton? Och sedan, varför får man basen så billigt? Jo, kanske för att han som sälje den va inte nöjd med den till musik.

302 Inlägg
8 mars 2012
TT-Avant skrev:
En sak kanske man kan ha i bakhuvudet, är en bas döpt till blabla SPL, så är dem oftast inte direkt gjorda för musik. Några kan funka ok till musik, men man kan nog glöma riktigt djup musik. Även om man kan köpa den billigt av någon, så bör man då fundera på några saker. Vad ska man ha basen till, musik eller höga dB med ton? Och sedan, varför får man basen så billigt? Jo, kanske för att han som sälje den va inte nöjd med den till musik.

Jag förstår vad du menar med namnet men håller nog inte riktigt med dig.
SPL Dynamics, kan man inte ha några av deras grejer för att spela bra musik?
Är samtliga produkter från dem gjorda för SPL dB Drag? wink

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Sök