2644
Sök

280Hk + V40 Fas1 Tips/tankar/ideér

38 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#1
Tjo tjo. Har en V40 Fas1a 2.0T ,

Som många andra börjar man med ett chip och sportluftfilter för lite mer effekt.  Men känner att det inte räcker till för mig. Så jag läser runt lite på forum och internet.

Har en del funderingar.

Vilken storlek på Turbo passar bäst till strax över 280hk. 16T eller större?

Mappning,
Större spridare
Lmm 3"
Större avgassystem ?
Sport-Katalysator.

Vad kan det ungefär hamna på att byta upp sig till 280-300hk? Vad hamnar Nm på ? Vid vilket varvtal slår effekten in på ?.

Hur mycket mer sliter det på motorn ?. Växellådan och motorn samt kopplingen är i bra skick. 

Alla pratar om Steg 4-5 men jag hittar enbart till Steg3 på autotech.

Vart finns det billigaste delarna att få ?

Jag hoppas man kan få diskutera detta utan att få bli kallad idiot. Jag har hjälp att få vid utbyten och trimning med bilen.


Ni som har eran v/s40 med effekt över 220hk. Skriv gärna hur ni tycker det går.


Mvh
Senast redigerat av v40-sarkom (2 december 2011)

3 292 Inlägg
2 december 2011
#2
v40-sarkom skrev:
Tjo tjo. Har en V40 Fas1a 2.0T ,

Som många andra börjar man med ett chip och sportluftfilter för lite mer effekt.  Men känner att det inte räcker till för mig. Så jag läser runt lite på forum och internet.

Har en del funderingar.

Vilken storlek på Turbo passar bäst till strax över 280hk. 16T eller större?

Mappning,
Större spridare
Lmm 3"
Större avgassystem ?
Sport-Katalysator.

Vad kan det ungefär hamna på att byta upp sig till 280-300hk? Vad hamnar Nm på ? Vid vilket varvtal slår effekten in på ?.

Hur mycket mer sliter det på motorn ?. Växellådan och motorn samt kopplingen är i bra skick. 

Alla pratar om Steg 4-5 men jag hittar enbart till Steg3 på autotech.

Vart finns det billigaste delarna att få ?

Jag hoppas man kan få diskutera detta utan att få bli kallad idiot. Jag har hjälp att få vid utbyten och trimning med bilen.


Ni som har eran v/s40 med effekt över 220hk. Skriv gärna hur ni tycker det går.


Mvh

Inget är ju omöjligt.. men jag skulle nog fundera på att göra en total makeover/renovering av motor innan man plockar ur närmare 300 hästar ur en simpel 2.0T motor..

Byta och renovera allt som går i motorn.. till det bättre och starkare grejer, kanske lämna in toppen till nån kunnig firma som vet hur man bäst plockar ut massa massa hästar osv osv.. så blir ju resultatet åxå bra för 280+ hästar som du tänkt plocka ut.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 860 Inlägg
3 december 2011
#3
Frågan jag ställer mig är om det är värt pengarna?!
2,0t är inte den "rätta" s/v40 motorn att trimma.. autotech har steg upp till 220 hk 355 Nm, sen har dom haft specade mjukvaror för 2,0t motorn med T4 turbo (Mitsu 14t) också iof.
Kan vara värt att kontakta dom då inte de spec programmen alltid legat uta på hemsidan. Men, finns väl en anledning att man inte gjort högre steg till just 2,0t motorn också, den är ju inte jätte tålig.......
Senast redigerat av spokenratt (3 december 2011)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

14 Inlägg
3 december 2011
#4
problemet med 2,0t fas1 motorn är att cylinder fodrerna i blocket är så pass tunna så de spricker när man börjar närma sig 250hk
jag körde autotech steg 4 med 2,0t och turbon från t4:an gick hyfsat bra tycker jag,

mvh mathias

3 292 Inlägg
3 december 2011
#5
Dana skrev:
problemet med 2,0t fas1 motorn är att cylinder fodrerna i blocket är så pass tunna så de spricker när man börjar närma sig 250hk
jag körde autotech steg 4 med 2,0t och turbon från t4:an gick hyfsat bra tycker jag,

mvh mathias

Jag anser att denna typen av motor inte alls är avsedd för att trimmas och är således inte heller anpassad för det, enkelt trim som ett chip och aningen mer ladd och kanske slänga på annan turbo.. ja visst det kanske funkar, men när det handlar om en total rebuild och mer än maximalt antal hästar ska plockas ut.. ja då anser jag inte att det är värt det på en sån motor.. men kom ihåg.. inget är omöjligt.. det är bara olika svårt big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Rejsa ?
2 959 Inlägg
3 december 2011
#6
Jädra massa skitsnack här från folk som inte har en aning om hur det ligger till, rätt synd att lura trådskaparen som frågar. Bättre att hålla igen än att gissa och vilseleda folk.

Det går fint att köra 280 Hkr ur en 2.0T Fas 1.
En vanlig setup brukar bestå av:
16T eller ibland 18/19T med men 16 brukar räcka för 280 Hkr om grejerna är i bra skick.
3 Tums downpipe med 3 eller 2.5 tums baksystem.
S60R gröna spridare (Volvos 968:or)
LMM från en Fas 2.
Sportluftfilter i orginal luftburk eller ett bra avskärmat öppet filter.
Bygga om bränslesystemet så det får en riktig retur.
En mappning på detta sedan med 98 oktan.

Kopplingen lär behöva bytas på en 2.0T iofs.
Senast redigerat av Busgrabb (3 december 2011)

Autotech

3 292 Inlägg
3 december 2011
#7
Busgrabb skrev:
Jädra massa skitsnack här från folk som inte har en aning om hur det ligger till, rätt synd att lura trådskaparen som frågar. Bättre att hålla igen än att gissa och vilseleda folk.

Det går fint att köra 280 Hkr ur en 2.0T Fas 1.
En vanlig setup brukar bestå av:
16T eller ibland 18/19T med men 16 ska brukar räcka för 280 Hkr om grejerna är i bra skick.
3 Tums downpipe med 3 eller 2.5 tums baksystem.
S60R gröna spridare (Volvos 968:or)
LMM från en Fas 2.
Sportluftfilter i orginal luftburk eller ett bra avskärmat öppet filter.
Bygga om bränslesystemet så det får en riktig retur.
En mappning på detta sedan med 98 oktan.

Kopplingen lär behöva bytas på en 2.0T iofs.

Det här tycker jag var en rätt så bra beskrivning på hur man kan göra, vissa kanske gillar den och andra kanske inte.. allt är relativt och många kanske tycker denna motor är en kanonbra motor, andra kanske inte alls gillar den.. påpekade åxå att inget är omöjligt.. big_smile

Diggar ditt recept endå big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Rejsa ?
2 959 Inlägg
3 december 2011
#8
Danne_1977 skrev:
Busgrabb skrev:
Jädra massa skitsnack här från folk som inte har en aning om hur det ligger till, rätt synd att lura trådskaparen som frågar. Bättre att hålla igen än att gissa och vilseleda folk.

Det går fint att köra 280 Hkr ur en 2.0T Fas 1.
En vanlig setup brukar bestå av:
16T eller ibland 18/19T med men 16 ska brukar räcka för 280 Hkr om grejerna är i bra skick.
3 Tums downpipe med 3 eller 2.5 tums baksystem.
S60R gröna spridare (Volvos 968:or)
LMM från en Fas 2.
Sportluftfilter i orginal luftburk eller ett bra avskärmat öppet filter.
Bygga om bränslesystemet så det får en riktig retur.
En mappning på detta sedan med 98 oktan.

Kopplingen lär behöva bytas på en 2.0T iofs.

Det här tycker jag var en rätt så bra beskrivning på hur man kan göra, vissa kanske gillar den och andra kanske inte.. allt är relativt och många kanske tycker denna motor är en kanonbra motor, andra kanske inte alls gillar den.. påpekade åxå att inget är omöjligt.. big_smile

Diggar ditt recept endå big_smile

Kanonbra motor är att ta i men håller för lite effektökning gör den allt.

Autotech

38 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
#9
Busgrabb skrev:
Jädra massa skitsnack här från folk som inte har en aning om hur det ligger till, rätt synd att lura trådskaparen som frågar. Bättre att hålla igen än att gissa och vilseleda folk.

Det går fint att köra 280 Hkr ur en 2.0T Fas 1.
En vanlig setup brukar bestå av:
16T eller ibland 18/19T med men 16 brukar räcka för 280 Hkr om grejerna är i bra skick.
3 Tums downpipe med 3 eller 2.5 tums baksystem.
S60R gröna spridare (Volvos 968:or)
LMM från en Fas 2.
Sportluftfilter i orginal luftburk eller ett bra avskärmat öppet filter.
Bygga om bränslesystemet så det får en riktig retur.
En mappning på detta sedan med 98 oktan.

Kopplingen lär behöva bytas på en 2.0T iofs.

Kör med 18T ifall man blir sugen på mer senare.

Tackar för svar smile

Kan intercooler större ge mer effekt ? till denna setup

Ingen som har något liknande på sin V/S40 ?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
4 december 2011
#10
v40-sarkom skrev:
Busgrabb skrev:
Jädra massa skitsnack här från folk som inte har en aning om hur det ligger till, rätt synd att lura trådskaparen som frågar. Bättre att hålla igen än att gissa och vilseleda folk.

Det går fint att köra 280 Hkr ur en 2.0T Fas 1.
En vanlig setup brukar bestå av:
16T eller ibland 18/19T med men 16 brukar räcka för 280 Hkr om grejerna är i bra skick.
3 Tums downpipe med 3 eller 2.5 tums baksystem.
S60R gröna spridare (Volvos 968:or)
LMM från en Fas 2.
Sportluftfilter i orginal luftburk eller ett bra avskärmat öppet filter.
Bygga om bränslesystemet så det får en riktig retur.
En mappning på detta sedan med 98 oktan.

Kopplingen lär behöva bytas på en 2.0T iofs.

Kör med 18T ifall man blir sugen på mer senare.

Tackar för svar smile

Kan intercooler större ge mer effekt ? till denna setup

Ingen som har något liknande på sin V/S40 ?

Ja intercooler är absolut ett plus, dessutom gillar inte orginal med plastgavlar så höga laddtryck så den kan ge upp med lite otur.

Autotech

570 Inlägg
5 december 2011
#11
Något att tänka på är att det är att "föredra" att trimma en T4 motor pga av det tjockare fodret, sen är det ett stort + att trimma med antingen en 2.0T/T4 motor som är från -00 eller en T4 motor från fas 2.
Fas1 motorn är bra tt trimma den med MEN saknar den uppfrästa vevhusventilationen som senare modeller har smile

du kan läsa dessa trådar så får du MYCKET info smile

http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=359097

http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=204692

/Anders


38 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#12
Jag börjar gå i tanke banor på att "byta" bil till volvo 850T5R. Hur står sig dessa i trimningsväg ?

Om man ändå vetat lite mer om tyngre trimning.

570 Inlägg
5 december 2011
#13
v40-sarkom skrev:
Jag börjar gå i tanke banor på att "byta" bil till volvo 850T5R. Hur står sig dessa i trimningsväg ?

Om man ändå vetat lite mer om tyngre trimning.

eftersom en 850 har en cylinder till och mer HK orginal är det ju lättare att nå högre trimnivå

http://atechmotor.com/volvo/850/t5-r-24 … et/steg-1/

men åt andra sidan väger en 850 ca 200Kg mindre + att s40 gick bättre på banan än 850 dock med samma motor



Sök