3340
Sök

Volvo 740 gl 88 b230f Drar mycket bensin, ryker svartrök vid gaspådrag och kommer eld ur avgasröret

7 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#1
Hej! har en volvo gl 88 med b230f motor som drar mycket bensin, drar ca 2.5 liter milen. Det kommer ut kolsvart rök ur avgasröret vid gaspådrag och även ibland poff eld som kommer ut när man gasar på.. den började gå dåligt efter att den tog in vatten i avgasröret när jag sjösatte en båt. Då gick även katalysatorn sönder men den är rensad och dom sa på firma att man kan köra utan katalysator. Har bytt stift, motortempgivaren, rotorn, luftmassemätaren. Undrar om de kan vara lambda sonden som är trasig eller något annat fel? Tacksam för svar!

Forummoderator
26 329 Inlägg
2 december 2011
#2
Skulle tro att lambdasonden är trasig, ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

379 Inlägg
3 december 2011
#3
Ja det låter deffintivt som att du badat lambda sonden oxå.. men det brukar dock inte göra att den ryker svart.

Går den som den skall när den är kall är min fråga? Så kan du utesluta sonden, då den inte kopplas in fören motorn är hyffsat varm.

7 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#4
asså den går som lika både varm som kall, men ibland då man kört ett tag och sedan stänger av den och startar och kör iväg 3 minuter senare så dör den om man inte gasar!

90 Inlägg
4 december 2011
#5
testa att koppla ur kallstarts ventilen, man vet ju aldrig om den fått fnatt :p


379 Inlägg
5 december 2011
#6
Det finns mig veterligen ingen kallstartsventil på B230F.

Inte så att du kan ha badat styrboxen oxå? eller nån kabelhärva?

7 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#7
tror faktiskt att styrboxen är bytt också efter jag badat den..

90 Inlägg
5 december 2011
#8
Webrex skrev:
Det finns mig veterligen ingen kallstartsventil på B230F.

Inte så att du kan ha badat styrboxen oxå? eller nån kabelhärva?

kallstart/tempgivare kallat va faan du vill, den kan iaf hängt sig elle nått. bara att dra ur kontakten och kika om de e skillnad


379 Inlägg
6 december 2011
#9
_stream_ skrev:
Webrex skrev:
Det finns mig veterligen ingen kallstartsventil på B230F.

Inte så att du kan ha badat styrboxen oxå? eller nån kabelhärva?

kallstart/tempgivare kallat va faan du vill, den kan iaf hängt sig elle nått. bara att dra ur kontakten och kika om de e skillnad

Nix ingen sån heller. Gamla motronic hade kallstartventil och termotid givare.

LH Jetronic som i det här fallet, sköter det med den vanliga vattentemp sensorn (som han säger att han bytt) och fetar på soppa när det är kallt med de vanliga spridarna. (Automat-choke, om man vill kalla det så)).

Till OP, om allt det är bytt ,låter det mest som kabel brott/kortslutning tyvärr sad Inget vidare kul att försöka hitta.

7 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#10
så de kan inte vara lambda sonden som är trasig?

Gammal och grinig
362 Inlägg
6 december 2011
#11
Eftersom att lambdasonden sitter i katalysatorn kan det gott vara sonden som fått sig en känga. Om du skulle få vatten på styrboxen skulle vattnet ha kommit upp till fläktreglagen inne i kupén ungefär, och då hade du haft annat att oroa dig för. Skulle tipsa om att sätta på en ny katalysator också, på besiktningen kommer dom säga "ajja bajja" om du åker in o försöker besikta utan kat.

Black Smoke Racer
73 Inlägg
6 december 2011
#12
Luftmassemätaren ? är ju inget ovanligt att dom går sönder direkt...

7 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#13
Luftmassemätaren är bytt står i inlägget, och det är en epa så behöver inte besikta den så behöver därför ingen katalysator.

629 Inlägg
6 december 2011
#14
Mät på lambdasonden ?
ska pendla mellan 0.1-0.9 volt vid tomgång på varm motor.
Står det stilla på ca 0.5 volt är den antagligen död.

Min 940 spruta nämligen rök och eld om sig när den var paj med, men det är la manligt på en epa? wink

Mröh

7 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#15
njaa inte så kul å betala bensinen när den drar för mycket wink

629 Inlägg
6 december 2011
#16
hehe nä det är sant, men som sagt, lätt sätt att ta reda på om den är trasig eller ej är att mäta på den smile

Mröh

90 Inlägg
6 december 2011
#17
Webrex skrev:
_stream_ skrev:
Webrex skrev:
Det finns mig veterligen ingen kallstartsventil på B230F.

Inte så att du kan ha badat styrboxen oxå? eller nån kabelhärva?

kallstart/tempgivare kallat va faan du vill, den kan iaf hängt sig elle nått. bara att dra ur kontakten och kika om de e skillnad

Nix ingen sån heller. Gamla motronic hade kallstartventil och termotid givare.

LH Jetronic som i det här fallet, sköter det med den vanliga vattentemp sensorn (som han säger att han bytt) och fetar på soppa när det är kallt med de vanliga spridarna. (Automat-choke, om man vill kalla det så)).

Till OP, om allt det är bytt ,låter det mest som kabel brott/kortslutning tyvärr sad Inget vidare kul att försöka hitta.

såg inte att han bytt den :p men a ja vet gamla k-jet tex har med egen bränsleledning till "givarn" och på detta system har den ej de men den flödar på mer därför tänkte ja om den hängt sig men om han bytt den nyss så e väl de otroligt :p


Lååga dieselskööp är fräckt :)
163 Inlägg
29 december 2011
#18
en ny fråga i tråden! DAGGE88, hur mäter man på lambda sonden? nämligen så att min lambda lyser, och sökt felkoder och de visar ochså lambdan och fick alldeles för höga hc och co värden på bes. har tre kablar till min lambda


629 Inlägg
29 december 2011
#19
lindh93 skrev:
en ny fråga i tråden! DAGGE88, hur mäter man på lambda sonden? nämligen så att min lambda lyser, och sökt felkoder och de visar ochså lambdan och fick alldeles för höga hc och co värden på bes. har tre kablar till min lambda

Har du 3 kablar har du 2 förvärmnings kablar som är av samma färg.
Du ska mäta på den ensamma kabeln (svart har jag för mig?).
Du tar en multimeter , vrider på likström, låter motorn gå upp i arbetstemp, sen om den pendlar mellan 0.1-0.9 volt som sagt är den ok.

I ditt fall, om den är trasig ligger den stilla på 0.5 nånstans antagligen.

Mröh


Sök