2536
Sök

Vad kör ni för vinterbilar 2011-2012?

2 230 Inlägg
26 januari 2012
#281
Busgrabb skrev:
Rojpen skrev:
sj klart den bilen jag har smile dvs 940in tongue
måste ju dock förundras över vissas val att ställa undan bilen och köra annan, men men man gör väll som man vill

Du tycker inte det är lite skillnad att harva runt i en 940 året om än om man ställer av sin sportbil typ R8, M3, Supra osv?
Att smeta in dom med salt och skit är lite kapitalförstöring och sedan som någon skrev, den ökade risken att sätta den i ett träd eller liknande när man leker.

var ju dock inte sådana bilar jag syftade på då kanske tongue var ju mer vanliga svensson bilar smile men som jag sa man får ju göra som man vill smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Självlärd
3 083 Inlägg
26 januari 2012
#282
Rojpen skrev:
Busgrabb skrev:
Rojpen skrev:
sj klart den bilen jag har smile dvs 940in tongue
måste ju dock förundras över vissas val att ställa undan bilen och köra annan, men men man gör väll som man vill

Du tycker inte det är lite skillnad att harva runt i en 940 året om än om man ställer av sin sportbil typ R8, M3, Supra osv?
Att smeta in dom med salt och skit är lite kapitalförstöring och sedan som någon skrev, den ökade risken att sätta den i ett träd eller liknande när man leker.

var ju dock inte sådana bilar jag syftade på då kanske tongue var ju mer vanliga svensson bilar smile men som jag sa man får ju göra som man vill smile

Jag skulle aldrig få för mig att salta sönder min 142a

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

:-)
367 Inlägg
26 januari 2012
#283
Eddy skrev:
-Michael skrev:
Finns säkert nån som kört automat och rwd i snön, så hur funkar det? Kastar den som man vill eller är det mera för värdelöst parkeringshäng? 
Jag diggar mer spännande, rally-liknande vägar i skogen.

Ja det är lite kul med jaggan med auto. Dock har den 600nm så det är mer att man har halvt gas och sedan styr istället. Dessutom har den ingen krycka utan en knapp så man kan inte använda handbromsen + öppen diff. Men det går fruktansvärt bra... i relation till en 130 hästars audi quattro med obefintlig handbroms.

Tryck_o_pys skrev:
-Michael skrev:
Finns säkert nån som kört automat och rwd i snön, så hur funkar det? Kastar den som man vill eller är det mera för värdelöst parkeringshäng? 
Jag diggar mer spännande, rally-liknande vägar i skogen.

du jag kör en 740 GL automat.NOTERA GL. alltså 112 hk och 5vxlad automat.  kan spärra på 1-2-3.. funkar kanon. dock hade de ju goare med mer kraft

Haha :-)  Låter gott gubbar.
Manuellt är känns ju så medeltid så verkar ju onödigt att slakta mina knän ännu mer om det nu duger gott med automatare även i dessa underlag cool

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
26 januari 2012
#284
-Michael skrev:
Finns säkert nån som kört automat och rwd i snön, så hur funkar det? Kastar den som man vill eller är det mera för värdelöst parkeringshäng? 
Jag diggar mer spännande, rally-liknande vägar i skogen.

Inga problem alls med automat smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

395 Inlägg
26 januari 2012
#285
Mack skrev:
Dieselsmurfen skrev:
AirOne skrev:
Eh..är inte bilar gjorda för att köra året om då..?
Kort sagt: jag kör dem bilar jag har.

Hehe. Du vet vad som menas. Har man en Porsche 911 så slänger man inte på dubbdäck på den om man inte är utfattig. Min 300C har körts nån enstaka gång (första året) på vintern och då har den fått stå i lugn och ro på tomgång så den tinat innan jag flyttat den till garaget. Aldrig en is-skrapa på den bilen...

Även 300M har brukats på vintern förra året i 2-3 veckor. Men den har fått tina ordentligt innan jag kört iväg. Inget skrap. Never.

Sant. Min Mazda skulle jag inte köra vintertid - inte som bruksbil i alla fall - men det har nog mer med det sentimentala värdet än vad det är för bil/märke/modell/årgång.

Bilar är annars gjorda för att rullas året om. Vissa är dock bättre på det, och andra sämre.

För mig handlar det inte om att bilen är bra eller dålig att köra på vintern.
Utan det handlar om att dom saltar så j*vla mkt så tvättar man inte OFTA så får man ju rost direkt.
Så av den enkla anledningen har jag alltid låtit mina finare bilar stå på vintern, så kör jag någon gammal bil istället smile


230 Inlägg
26 januari 2012
#286
Nu åker ja Audi S4 med lite godis på wink

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 januari 2012
#287
Thunderbird88 skrev:
-Michael skrev:
Finns säkert nån som kört automat och rwd i snön, så hur funkar det? Kastar den som man vill eller är det mera för värdelöst parkeringshäng? 
Jag diggar mer spännande, rally-liknande vägar i skogen.

Inga problem alls med automat smile

Håller med, har Dodge Van med diffbroms & automat. Funkar skitbra, förvånansvärt kul trots storleken.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Audi frälst
102 Inlägg
26 januari 2012
#288
åker audi a6 med quattro så klart !

Four rings to rule ´em all
vorsprung durch technik

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
26 januari 2012
#289
Navkapsel skrev:
Victorduvet skrev:
Mack skrev:

Sant. Min Mazda skulle jag inte köra vintertid - inte som bruksbil i alla fall - men det har nog mer med det sentimentala värdet än vad det är för bil/märke/modell/årgång.

Bilar är annars gjorda för att rullas året om. Vissa är dock bättre på det, och andra sämre.

För mig handlar det inte om att bilen är bra eller dålig att köra på vintern.
Utan det handlar om att dom saltar så j*vla mkt så tvättar man inte OFTA så får man ju rost direkt.
Så av den enkla anledningen har jag alltid låtit mina finare bilar stå på vintern, så kör jag någon gammal bil istället smile

Rekommenderar Volvo 240. Min har gått året om rätt mkt på vintern och klarat sig i stort sätt fri från rost. (Inte pedantskött men inte heller illa skött.) och rätt många mil på mätaren 30 år 27 000 mil

27000mil på 30år är väll inte rätt många mil? Är ju under 1000mil per år i snitt.

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Makaronborrare
993 Inlägg
26 januari 2012
#290
Navkapsel skrev:
Victorduvet skrev:
Mack skrev:

Sant. Min Mazda skulle jag inte köra vintertid - inte som bruksbil i alla fall - men det har nog mer med det sentimentala värdet än vad det är för bil/märke/modell/årgång.

Bilar är annars gjorda för att rullas året om. Vissa är dock bättre på det, och andra sämre.

För mig handlar det inte om att bilen är bra eller dålig att köra på vintern.
Utan det handlar om att dom saltar så j*vla mkt så tvättar man inte OFTA så får man ju rost direkt.
Så av den enkla anledningen har jag alltid låtit mina finare bilar stå på vintern, så kör jag någon gammal bil istället smile

Rekommenderar Volvo 240. Min har gått året om rätt mkt på vintern och klarat sig i stort sätt fri från rost. (Inte pedantskött men inte heller illa skött.) och rätt många mil på mätaren 30 år 27 000 mil

Du har bara 20000mil att köra då så kommer du upp i samma miltal som min 745 från 1990 tongue


4 637 Inlägg
26 januari 2012
#291
_Glenne_ skrev:
Navkapsel skrev:
Victorduvet skrev:

För mig handlar det inte om att bilen är bra eller dålig att köra på vintern.
Utan det handlar om att dom saltar så j*vla mkt så tvättar man inte OFTA så får man ju rost direkt.
Så av den enkla anledningen har jag alltid låtit mina finare bilar stå på vintern, så kör jag någon gammal bil istället smile

Rekommenderar Volvo 240. Min har gått året om rätt mkt på vintern och klarat sig i stort sätt fri från rost. (Inte pedantskött men inte heller illa skött.) och rätt många mil på mätaren 30 år 27 000 mil

27000mil på 30år är väll inte rätt många mil? Är ju under 1000mil per år i snitt.

Det har du rätt i. Men klarar en sådan bil med omodernt rostskydd så många år håller nog en modern bil för lite salt.

4 637 Inlägg
26 januari 2012
#292
Jimmy_N skrev:
Navkapsel skrev:
Victorduvet skrev:

För mig handlar det inte om att bilen är bra eller dålig att köra på vintern.
Utan det handlar om att dom saltar så j*vla mkt så tvättar man inte OFTA så får man ju rost direkt.
Så av den enkla anledningen har jag alltid låtit mina finare bilar stå på vintern, så kör jag någon gammal bil istället smile

Rekommenderar Volvo 240. Min har gått året om rätt mkt på vintern och klarat sig i stort sätt fri från rost. (Inte pedantskött men inte heller illa skött.) och rätt många mil på mätaren 30 år 27 000 mil

Du har bara 20000mil att köra då så kommer du upp i samma miltal som min 745 från 1990 tongue

En skaplig bit kvar till 27 000, jag jämnade ut uppåt då jag inte har siffran i huvudet. Men tror jag kört en skaplig bit över 6 000 mil i min ägo, problemfritt. Bara lite slitdelar bytta. Nog med OT

62 Inlägg
26 januari 2012
#293
-Michael skrev:
Finns säkert nån som kört automat och rwd i snön, så hur funkar det? Kastar den som man vill eller är det mera för värdelöst parkeringshäng? 
Jag diggar mer spännande, rally-liknande vägar i skogen.

Det går alldeles utmärkt med automat :-) har min 760 gle med v6 automat och den går att lägga goa ställ med. har klarad lägga bättre ställ än dom flesta 740 raggarna som leker runt med manuell hehe :-)

Volvo 940 Turbo

4 637 Inlägg
26 januari 2012
#294
speed_ skrev:
-Michael skrev:
Finns säkert nån som kört automat och rwd i snön, så hur funkar det? Kastar den som man vill eller är det mera för värdelöst parkeringshäng? 
Jag diggar mer spännande, rally-liknande vägar i skogen.

Det går alldeles utmärkt med automat :-) har min 760 gle med v6 automat och den går att lägga goa ställ med. har klarad lägga bättre ställ än dom flesta 740 raggarna som leker runt med manuell hehe :-)

Fast Volvoraggarna tror att man får fetast ställ med ettan ilagd. Det enda som händer är dock stort bilslitage, störande ljudnivå, högre soppaförbrukning och fjantsladdar...
Senast redigerat av Navkapsel (26 januari 2012)

62 Inlägg
26 januari 2012
#295
Navkapsel skrev:
speed_ skrev:
-Michael skrev:
Finns säkert nån som kört automat och rwd i snön, så hur funkar det? Kastar den som man vill eller är det mera för värdelöst parkeringshäng? 
Jag diggar mer spännande, rally-liknande vägar i skogen.

Det går alldeles utmärkt med automat :-) har min 760 gle med v6 automat och den går att lägga goa ställ med. har klarad lägga bättre ställ än dom flesta 740 raggarna som leker runt med manuell hehe :-)

Fast Volvoraggarna tror att man får fetast ställ med ettan ilagd. Det enda som händer är dock stort bilslitage, störande ljudnivå, högre soppaförbrukning och fjantsladdar...

Japp exakt. ser fjantigt ut när man kommer och fis kör i låg fart. Ser mycket bättre ut om man kan komma i hög fart och lägga ett riktigt långt ställ samt hålla kontrollen på bilen

Volvo 940 Turbo

Pim_Pim
26 januari 2012
#296
speed_ skrev:
Navkapsel skrev:
speed_ skrev:

Det går alldeles utmärkt med automat :-) har min 760 gle med v6 automat och den går att lägga goa ställ med. har klarad lägga bättre ställ än dom flesta 740 raggarna som leker runt med manuell hehe :-)

Fast Volvoraggarna tror att man får fetast ställ med ettan ilagd. Det enda som händer är dock stort bilslitage, störande ljudnivå, högre soppaförbrukning och fjantsladdar...

Japp exakt. ser fjantigt ut när man kommer och fis kör i låg fart. Ser mycket bättre ut om man kan komma i hög fart och lägga ett riktigt långt ställ samt hålla kontrollen på bilen

Underbart när man kör 4an fullt tongue

4 637 Inlägg
26 januari 2012
#297
speed_ skrev:
Navkapsel skrev:
speed_ skrev:
Det går alldeles utmärkt med automat :-) har min 760 gle med v6 automat och den går att lägga goa ställ med. har klarad lägga bättre ställ än dom flesta 740 raggarna som leker runt med manuell hehe :-)

Fast Volvoraggarna tror att man får fetast ställ med ettan ilagd. Det enda som händer är dock stort bilslitage, störande ljudnivå, högre soppaförbrukning och fjantsladdar...

Japp exakt. ser fjantigt ut när man kommer och fis kör i låg fart. Ser mycket bättre ut om man kan komma i hög fart och lägga ett riktigt långt ställ samt hålla kontrollen på bilen

Man behöver inte köra fort alls men ligga på ettan så det bara spinner och varvstoppar och tro att man får värsta hänget, nja...
Senast redigerat av Navkapsel (26 januari 2012)

Of World
3 369 Inlägg
26 januari 2012
#298
Mercedes W210 med all säkerhet som fanns att få till den tongue ESP DSP TCS o skit..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

33 Inlägg
27 januari 2012
#299
Kör en extremt våldsamt ful 740. Betala ju inte mycket men allt fungerar perfekt och fick med nya vinterdäck på alu fälgar så jag klagar inte wink
http://forumbilder.se/thumbs/1b7201273126A9866.jpg

Om någon känner igen den så vill jag gärna veta om dom känner den som fick för sig och handmåla den... Våldsamt fult men ändå rätt fränt haha!

Xenoholic
2 559 Inlägg
27 januari 2012
#300
Kör Subaru Forrester XT (2.5T) med 10cm coiloversänkning denna vinter.
DET är en vinterbil anser jag big_smile
Vill till en hel del innan man kör fast, o rolig på isen tongue
Sen att den gör 0-100 på under 6se org gör den ju inte mindre rolig big_smile big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D


Sök