Jag har 2st extraljus med 100w lampor i som jag tänkte använda nu under dessa mörka "vinterkvällar".
Jag har köpt extraljusrelä och vet hur man ska koppla kablarna, men det är bara en liten sak som jag är lite osäker på..
Från pluskabeln från batteriet ska man ju ha en hängsäkring, men jag har absolut ingen aning om hur många A den ska vara på när man har 2st 100w lampor hm.. eller hur viktigt är det egentligen att man använder en hängsäkring?
Jag har 2st extraljus med 100w lampor i som jag tänkte använda nu under dessa mörka "vinterkvällar".
Jag har köpt extraljusrelä och vet hur man ska koppla kablarna, men det är bara en liten sak som jag är lite osäker på..
Från pluskabeln från batteriet ska man ju ha en hängsäkring, men jag har absolut ingen aning om hur många A den ska vara på när man har 2st 100w lampor hm.. eller hur viktigt är det egentligen att man använder en hängsäkring?
tacksam för svar
Säker på att dina extraljus klarar 100w? så du inte bränner reflektorn i vilket fall som helst så ska man aldrig snåla med säkringen, de gör man bara en gång... sen vet man
För att svara på din fråga; effekten,(100w) x 2 = 200w / spänningen (12v) = 16,6A alltså, 200/12=16,6 Då passar en 20A säkring bra!
Jag kan ha fel, men brukar inte generatorn ladda 14,5 V? Och man brukar ju använda extraljusen när bilen är igång. Inte för att det gör någon större skillnad här, men ska man vara noga så ska man.
200 W / 14,5 V = 13,79 A.
Edit: Kom ihåg att placera säkringen så nära batteriet/pluspolen som möjligt.
Jag kan ha fel, men brukar inte generatorn ladda 14,5 V? Och man brukar ju använda extraljusen när bilen är igång. Inte för att det gör någon större skillnad här, men ska man vara noga så ska man.
200 W / 14,5 V = 13,79 A.
Edit: Kom ihåg att placera säkringen så nära batteriet/pluspolen som möjligt.
Ah jo, men man räknar ju med ett 12 volts system och när generatorn "laddat batteriet" och med lite förluster i kabelage och diverse komponenter så vill jag minnas att fordonsspänningen är på 12.8 volt? kan ha fel
Ah jo, men man räknar ju med ett 12 volts system och när generatorn "laddat batteriet" och med lite förluster i kabelage och diverse komponenter så vill jag minnas att fordonsspänningen är på 12.8 volt? kan ha fel
Jag har 2st extraljus med 100w lampor i som jag tänkte använda nu under dessa mörka "vinterkvällar".
Jag har köpt extraljusrelä och vet hur man ska koppla kablarna, men det är bara en liten sak som jag är lite osäker på..
Från pluskabeln från batteriet ska man ju ha en hängsäkring, men jag har absolut ingen aning om hur många A den ska vara på när man har 2st 100w lampor hm.. eller hur viktigt är det egentligen att man använder en hängsäkring?
tacksam för svar
Säker på att dina extraljus klarar 100w? så du inte bränner reflektorn i vilket fall som helst så ska man aldrig snåla med säkringen, de gör man bara en gång... sen vet man
För att svara på din fråga; effekten,(100w) x 2 = 200w / spänningen (12v) = 16,6A alltså, 200/12=16,6 Då passar en 20A säkring bra!
Okej tack så mycket! Hade en 20A hängsäkring liggandes, så satte på den
Jag kan ha fel, men brukar inte generatorn ladda 14,5 V? Och man brukar ju använda extraljusen när bilen är igång. Inte för att det gör någon större skillnad här, men ska man vara noga så ska man.
200 W / 14,5 V = 13,79 A.
Edit: Kom ihåg att placera säkringen så nära batteriet/pluspolen som möjligt.
haha sant! Men det får duga me 20A, hade inga andra säkringar hemma ändå
Jag har 2st extraljus med 100w lampor i som jag tänkte använda nu under dessa mörka "vinterkvällar".
Jag har köpt extraljusrelä och vet hur man ska koppla kablarna, men det är bara en liten sak som jag är lite osäker på..
Från pluskabeln från batteriet ska man ju ha en hängsäkring, men jag har absolut ingen aning om hur många A den ska vara på när man har 2st 100w lampor hm.. eller hur viktigt är det egentligen att man använder en hängsäkring?
tacksam för svar
Säker på att dina extraljus klarar 100w? så du inte bränner reflektorn i vilket fall som helst så ska man aldrig snåla med säkringen, de gör man bara en gång... sen vet man
För att svara på din fråga; effekten,(100w) x 2 = 200w / spänningen (12v) = 16,6A alltså, 200/12=16,6 Då passar en 20A säkring bra!
Okej tack så mycket! Hade en 20A hängsäkring liggandes, så satte på den
PS. Ah dom klarar allt 100W, har kört me dom en vinter innan på en annan bil jag hade å reflektorn är fortfarande i toppskick
Jag kan ha fel, men brukar inte generatorn ladda 14,5 V? Och man brukar ju använda extraljusen när bilen är igång. Inte för att det gör någon större skillnad här, men ska man vara noga så ska man.
200 W / 14,5 V = 13,79 A.
Edit: Kom ihåg att placera säkringen så nära batteriet/pluspolen som möjligt.
Effekten på lamporna är ju baserad på en spänning på 12V, så ökar du spänningen, så ökar effekten med kvadratet av spänningsökningen. Således kan man få mycket mer effekt ur lamporna om man ökar spännigen. Sidoeffekten är att levnadstiden på lamperna går ner med ökad uteffekt.
Kom ihåg att dimensionera kablaget efter belastningen också. Det gäller både för att få så lågt spänningsfall över kablaget som att undvika varmgång i kablaget. Vid 20A avsäkring bör man använda 4 kvadratmillimeter kablage. Vid förgreningspunkten kan man gå ner till 1.5, om man vill.
Effekten på lamporna är ju baserad på en spänning på 12V, så ökar du spänningen, så ökar effekten med kvadratet av spänningsökningen. Således kan man få mycket mer effekt ur lamporna om man ökar spännigen. Sidoeffekten är att levnadstiden på lamperna går ner med ökad uteffekt.
Kom ihåg att dimensionera kablaget efter belastningen också. Det gäller både för att få så lågt spänningsfall över kablaget som att undvika varmgång i kablaget. Vid 20A avsäkring bör man använda 4 kvadratmillimeter kablage. Vid förgreningspunkten kan man gå ner till 1.5, om man vill.