Stennert skrev:
Volvo 740 är ett bra exempel, hur många sådana i fint skick ligger det ute till försäljning?
Många är sönderslitna inuti, buckliga, sönderklottrade, etc med avgassystem som släpar i backen.
Vad finns det för nöje i att förstöra en bil på det här sett och framför allt åka runt i det?
Är det inte skämigt att åka runt i en bucklig/rostig bil utan avgassystem där det står exempelvis pålis på sidan?
Alla är inte förstörda, det finns fina exemplar kvar som sköts pedantiskt av fantaster, och de är de bilarna som kommer bevaras.
Sveriges tidigare vanligaste bil Volvo 200 serien som tillverkades i ca 20 år gick samma öde till mötes, idag finns knappt inga kvar, men de som finns kvar av de gamla modellerna är oftast i bra skick och förvaras i varmgarage mm.
Sj skulle ja vilja ha en Volvo 245GL 1977 med de runda lamporna fram och bak, men de är i princip helt utdöda och de som finns i bra skick är ej till salu eller mkt dyra.
De är billiga i drift iallafall, skattefria, billig försäkring och en driftsäker B21A motor med lite prylar så delar kostar i princip ingenting, för några få laxar kan man totalrenorvera hela motorn.
Mycke bättre än en miljöbil med andra ord:)
200 serien blev oftast efter ett långt liv som slitvarg åt familjer mm, i slutet utslitna av ungdommar som misshandlade dem till de hamnade på skroten, de flesta blev ca 20-25 år gamla skulle jag tippa på.
Men folk vill alltid ha nyare bilar och tur är det eftersom säkerheten för passagerare och alla på vägarna ständigt ökar.
Fast sen är ju alla bilar förståss inte säkrare bara för att de är nyare.