Har precis insförskaffat mig en 240 GLT -84 med B23E motorn. Bilen startade inte först när jag hade den men sedan vi satt tändkablarna i rätt tändföljd gick den igång. Dock går den riktigt orent, men ska byta tändkablar och fördelarlock etc. så kanske det går till sig. Dock är det ovanligt hög tomgång på den. Närmare 2500varv/min. Vad kan detta bero på?
Dock är det ovanligt hög tomgång på den. Närmare 2500varv/min. Vad kan detta bero på?
Kolla alla vakumslangar och tätningarna runt insprutningsmunstyckena, se även till att gasenreglaget (rullen) går tillbaka ordentligt och att vajern inte ligger fel.
Tändningen bör kollas och att kamremmen ligger rätt.
Innan du börjar snacka skit kan du ju läsa på lite. Det är ingen förgasare. Elektronisk insprutning. Men du är ju så klen å köra bil så du behöver quattro för att kunna hålla dig på vägen
Dock är det ovanligt hög tomgång på den. Närmare 2500varv/min. Vad kan detta bero på?
Kolla alla vakumslangar och tätningarna runt insprutningsmunstyckena, se även till att gasenreglaget (rullen) går tillbaka ordentligt och att vajern inte ligger fel.
Tändningen bör kollas och att kamremmen ligger rätt.
Ok. Gasreglaget går tillbaks som det ska, och vajern ligger inte fel, kollade det tidigare idag. Däremot hittade jag en slang som bara är fäst i ena änden. Har markerat på bildlänken vart den sitter fast. Syns ju också vart den skall gå, men bilden är specifik just för B21F-Turbo. Men det mesta ser ju väldigt lika ut som på B23E så antar att det kanske är där den ska sitta?
Mekanisk insprutning är det väl? Håller just på med en nu. 245-83 GLT. Går som en påse nötter och dricker typ 2-3liter milen. Kallstarten stängde inte. Fördelaren var avbruten??? Se vad mer dom har hittat på.
AlBoner skrev:
alekzanderrr skrev:
Skit i förgasarn kanske, heheh
Innan du börjar snacka skit kan du ju läsa på lite. Det är ingen förgasare. Elektronisk insprutning. Men du är ju så klen å köra bil så du behöver quattro för att kunna hålla dig på vägen
Hade ett likande fel du har på en sådan,var.......fan. haha Kommer inte på vad det heter. "vågen" kallas det för ibland..den kärvade plus luft bälgen satt inte helt rätt så den tjuvade lite. Men ett tips,testa inte med startgas. Gjorde det förut och det blev till att springa och hämta en kolsyresläckare och blåsa ur. Brann lite. Mysigt i vinter mörkret. Garage mys kallas det väl.
Hade ett likande fel du har på en sådan,var.......fan. haha Kommer inte på vad det heter. "vågen" kallas det för ibland..den kärvade plus luft bälgen satt inte helt rätt så den tjuvade lite. Men ett tips,testa inte med startgas. Gjorde det förut och det blev till att springa och hämta en kolsyresläckare och blåsa ur. Brann lite. Mysigt i vinter mörkret. Garage mys kallas det väl.
Haha, nja, startgas är jag inte heller riktigt bra vän med. "Vågen" är lite svår att kolla upp då jag inte riktigt förstår vad de är du syftar på, haha
Mekanisk insprutning är det väl? Håller just på med en nu. 245-83 GLT. Går som en påse nötter och dricker typ 2-3liter milen. Kallstarten stängde inte. Fördelaren var avbruten??? Se vad mer dom har hittat på.
AlBoner skrev:
alekzanderrr skrev:
Skit i förgasarn kanske, heheh
Innan du börjar snacka skit kan du ju läsa på lite. Det är ingen förgasare. Elektronisk insprutning. Men du är ju så klen å köra bil så du behöver quattro för att kunna hålla dig på vägen
Ok. Vart sitter kallstarten om man ska kolla den på dom då?
nån tidigare ägare kanske har justerat upp tomgången? Har jag gjort på min eftersom den annars vill dö ibland på tomgång. Gissar på att det är styrtrycksventilen som krånglar lite på min....
Däremot hittade jag en slang som bara är fäst i ena änden. Har markerat på bildlänken vart den sitter fast.
Den slangen går ju till vakumregleringen som förställer tändningen vid gaspådrag, får inte den vakum så kan inte tändningen regleras som den ska. Kanske tidigare ägaren har vridit upp tändningen för att motorn ska funka på högre varv, möjligheten finns nog. Kolla upp detta och kika hur tändningen står.
AlBoner skrev:
"Vågen" är lite svår att kolla upp då jag inte riktigt förstår vad de är du syftar på, haha
Han menar nog den som sitter i luftmängdmätaren, innanför "gummibälgen". Det finns en hävarm med en rund metallplatta på, den ska gå helt friktionsfritt att lyfta och metallplattan ska sitta helt centrerad i den koniska "skålen" i viloläget. Har själv inte skruvat så ruskigt mycket med dessa saker, andra får ge bättre råd.
Helt rätt........ var lite för trött när jag skrev sist. Jobbat i snart 2 dygn. Fått sova 3tim nu.
Drönirettab skrev:
AlBoner skrev:
Däremot hittade jag en slang som bara är fäst i ena änden. Har markerat på bildlänken vart den sitter fast.
Den slangen går ju till vakumregleringen som förställer tändningen vid gaspådrag, får inte den vakum så kan inte tändningen regleras som den ska. Kanske tidigare ägaren har vridit upp tändningen för att motorn ska funka på högre varv, möjligheten finns nog. Kolla upp detta och kika hur tändningen står.
AlBoner skrev:
"Vågen" är lite svår att kolla upp då jag inte riktigt förstår vad de är du syftar på, haha
Han menar nog den som sitter i luftmängdmätaren, innanför "gummibälgen". Det finns en hävarm med en rund metallplatta på, den ska gå helt friktionsfritt att lyfta och metallplattan ska sitta helt centrerad i den koniska "skålen" i viloläget. Har själv inte skruvat så ruskigt mycket med dessa saker, andra får ge bättre råd.
Däremot hittade jag en slang som bara är fäst i ena änden. Har markerat på bildlänken vart den sitter fast.
Den slangen går ju till vakumregleringen som förställer tändningen vid gaspådrag, får inte den vakum så kan inte tändningen regleras som den ska. Kanske tidigare ägaren har vridit upp tändningen för att motorn ska funka på högre varv, möjligheten finns nog. Kolla upp detta och kika hur tändningen står.
AlBoner skrev:
"Vågen" är lite svår att kolla upp då jag inte riktigt förstår vad de är du syftar på, haha
Han menar nog den som sitter i luftmängdmätaren, innanför "gummibälgen". Det finns en hävarm med en rund metallplatta på, den ska gå helt friktionsfritt att lyfta och metallplattan ska sitta helt centrerad i den koniska "skålen" i viloläget. Har själv inte skruvat så ruskigt mycket med dessa saker, andra får ge bättre råd.
Aha, det var så det ante mig. Ska prångla dit vakuumslangen där han ska sitta & kolla upp metallplattan. Ska kolla hur tändningen står också. Så får vi hoppas att den går till sig efter detta.
Nu har jag fått tillbaka vakuumslangen och försökt ställt tändningen men det vill inte ge sig. Tomgången har lugnat sig en aning, men han går fortfarande orent. Märkte dessutom att växellägena ligger fel. Där backväxeln egentligen skall vara är 1an, och där 1an ska vara ligger 3an & där 2an skall vara ligger 4an. Funderar på om det kan ha och göra med spärren för att få i backen men är inte säker. Några funderingar om vad det skulle kunna vara?
Får du inte till tomgången, men allt annat är okej så kan ju justera på co-skruven som sitter lååångt ner i messingröret på bränslehuvudet... Du behöver en låång insex-nyckel (kommer inte riktigt ihåg vilken storlek dock)
Jag hade en 240 GLT för många herrans år sedan som antingen hade lagom tomgång kall och svinhög tomgång varm (cirka 2500rpm) eller bra tomgång kall och ingen tomgång varm... Körde så något år eller så, störande så in i bängen... Till besiktningen året efter så sket jag i den obligatoriska T-spriten, men fick ändå ett värde på typ 0, så då var det inte så svårt att lista ut vart felet låg...
Nu har jag fått tillbaka vakuumslangen och försökt ställt tändningen men det vill inte ge sig. Tomgången har lugnat sig en aning, men han går fortfarande orent. Märkte dessutom att växellägena ligger fel. Där backväxeln egentligen skall vara är 1an, och där 1an ska vara ligger 3an & där 2an skall vara ligger 4an. Funderar på om det kan ha och göra med spärren för att få i backen men är inte säker. Några funderingar om vad det skulle kunna vara?
låter som att det är backspärren som är feljusterad, lyft på damasken och du ser ett "guldigt" plåtbläck som sitter med 2 skruvar med 8mm skalle. lägg i 1an och justera så du har ca 1mm tills bläcket tar i, gör likadant på 2an och nu ska växlarna ligga där dom ska. om det inte är något knas i bussningar för då kan lägen vara lite knepiga att hitta.
Den skruven för CO ställer du efter att du fått tändningen ställd efter lampa, brukar fungera att grovjustera "tomgången" på den och sen finställa på svarta plast ratten som sitter under insuget. Det behövs en LÅNG 3mm insexsnyckel för att justera CO.
kolla så att slangar till tillsatsluftsliden är okej och inte läcker och att den är okej för dessa kan göra mycket skumt, fick själv byta den nyss efter att bilen tappa tomgången ibland och ibland rusade, lät även som den gick på 3 cylindrar på tomgång när den fanns.
Även så är dessa motor väldigt känsliga mot tjuvluft så ett tips är att gå lös med startgasen, och läste att du var lite rädd för den men den är din vän i felsökning bara spruta lite lite runt slangar så kommer du märka om det drar luft
Aha tänkte jag ska pröva med att byta bussningarna till spaken och se om det blir någon skillnad
Jo, tillsatsluftsliden har jag blivit rådd att kolla tidigare. Har dock inte en blekaste om var denna sitter, och har ingen Haynesbok heller (vilket är guld värd såna här tillfällen). Har även fått hört att vågplattan kan vara med och bidra till lite problem om den kärvar eller inte är centrerad som den ska?
Jo, tjuvluft är det inte omöjligt att han drar då det verkar vara 5 rullar eltejp runt varje luftslang från förra ägaren. Så dessa ska jag också byta & se om det blir någon skillnad.
Hur mycket jag än ogillar startgas så är den, precis som du säger, väldigt hjälpsam många gånger. Så ska kolla upp det jag kan nu. Får väl se om jag hittar igen tillsatsluftsliden
precis, och den slangen som går från ovansidan av tillsatsluftsliden går till undersidan av insuget. kan vara lite bökig att byta för det är lite trångt men använd mycket smörja och milt våld så går det, när du väl är där kan du kolla funktionen på den. det är bara att söka på google för guider, eller om du inte hittar eller är osäker så fråga bara finns även en slang under. den ser du vart den går om du kollar
Gå över allt som har något med insug/luft att göra så du är säker på att den inte drar tjuvluft, alltså i princip allt som finns till höger om motorn när du står och kollar på den eller vänster som det heter egentligen för man beskriver alltid i bilen färdriktning