9Femma skrev:
Även fast jag håller med om att detta ärende verkar väldigt dåligt skött så är det snarast naivt att tro att det är bättre hos andra bolag.
Försäkringar är individuella. Skadeanspråk av olika slag detsamma och de behandlas just individuellt.
Givetvis - har man tvingats utnyttja sin försäkring och fått allt ordnat för sig utan krångel, givetvis är man då nöjd. Och rakt omvänt, som i detta fall.
Men det är, oavsett situation, ingen garanti för att det blir så igen om ett nytt försäkringsfall från samma bolag skulle inträffa.
Så att peka ut bolag hit och dit ...
Ja du ... Då blir det inte många bolag kvar i slutändan.
Då slutar det nog med att du får starta ett eget försäkringsbolag och leva upp till de ideal du nu förväntar dig som kund. Lycka till med den ekvationen.
Jag kommer lägga alla mina försäkringar hos dig omgående, det är ett löfte!
Nu säger jag inte att man inte bör vara kritisk om man blir dåligt bemött som kund. Det ska man.
Att vara påläst, informerad och lyhörd kan man både spara och tjäna pengar på.
Men det är något helt annat.
Sedan detta med ersättningarna. Jag håller med om att TS bil är undervärderad av försäkringsbolag/Handelskammare och att de argument han säger sig ha fått är undermåliga.
Men att, som vissa i tråden, börja tala om att man, utöver bilens inköpspris, även ska ha ersättning för rena omkostnader som bilaffären för med sig ... Det håller inte.
Försäkringen tar hänsyn till bilens värde och dess värde enbart. Inte omkostnader.
Om omkostnader vore en faktor att ta hänsyn till skulle alla begära ersättningar hit och dit för alla möjliga omkostnader, oavsett om bilen köps av grannen i huset bredvid eller hämtas från annat land.
Då kan man fundera över vart gränsen för ersättningar ska gå.
Jag tvingas ta ledigt en dag från jobbet för att hämta min nästa bil. Ersättning?
Jag tvingas använda en annan bil och ta med en kompis för att hämta min nästa bil. Milersättning samt ersättning till kompisen också, eftersom han också tvingas ta ledigt?
Eller bilen är tvungen att hämtas på biltransport eller genom att anita transportföretag. Ersättning?
Nej, ett sådant system hade i slutändan enbart lett till ännu högre premier än de redan rådande, för samtliga av bolagets kunder.
Håller, för övrigt, helt med p12.