3762
Sök

Pendlar/bruksbil

55 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Hej, då jag studerar har jag insett att jag inte kan äga min Audi A4 längre. Har letat efter en bil som vore perfekt för mig, dock inte det lättaste. Jag bor i Eskilstuna och pluggar i Östersund så det blir cirka 60 mil åt ett håll. Jag har lägenhet i Östersund dock är man nere i Eskilstuna ganska ofta.

Bilen jag letar efter är runt 15 000 kr klassen vilket ger en hel del alternativ.

Har kollat på Toyota, Nissan, Volkswagen osv. Bilen måste ha lite köregenskaper, inget överdrivet då prisklassen inte är den högsta.

Några förslag vad skulle ni göra?

Welcome to the world of Quattro...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 december 2011
Eurobandit skrev:
Micke016 skrev:
Hej, då jag studerar har jag insett att jag inte kan äga min Audi A4 längre. Har letat efter en bil som vore perfekt för mig, dock inte det lättaste. Jag bor i Eskilstuna och pluggar i Östersund så det blir cirka 60 mil åt ett håll. Jag har lägenhet i Östersund dock är man nere i Eskilstuna ganska ofta.

Bilen jag letar efter är runt 15 000 kr klassen vilket ger en hel del alternativ.

Har kollat på Toyota, Nissan, Volkswagen osv. Bilen måste ha lite köregenskaper, inget överdrivet då prisklassen inte är den högsta.

Några förslag vad skulle ni göra?

På vintern tycker jag att SUV:ar passar bäst, så mitt förslag är 1 Suzuki vitara eller Opel frontera för de brukar vara lite billigare och de är inte direkt så törstiga tongue

Nu vet jag inte hur du tänkte, men både Vitara och Frontera är otrevliga bilar att köra långt i och min före detta Grand Vitara V6 slukade åtminstone bränsle i stor omfattning. Fyran skulle jag inte rekommendera, bilen var lite småtrött med sexan redan och 4cyl. borde bli irriterande svag. En svag bil pressar man dessutom gärna för att hänga med i trafikrytmen och då stiger förbrukningen bara av den anledningen...

Nissan Primera har dock en del körglädje och bra väghållning jämfört med sina japanska konkurrenter (Honda Accord är undantaget), den är ganska bullrig men det är tyvärr svårt att hitta något Autobahnlok i prisklassen. Håller mycket väl gör den, men kan rosta en del annars är det inte mycket att oroa sig över.

60 mil i en Vitara tror jag är het outhärdligt och det upplevs nog som väldigt långt även i en Primera, får jag fråga ungefär vilka resurser du har att driva bilen med? Lite beroende på så skulle en större och bekvämare bil kunna rymmas, men ofta har dessa om inget annat större motorer och fler funktioner som kan kräva underhåll än en vardagsjapan som är basutrustad.

Frågan är dock om inte hög komfort samt säkerhet kan vara värt en hel del om det är möjligt och om man kör 60mil enkel resa med jämna mellanrum... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 171 Inlägg
9 december 2011
Jag köpte en Toyota Avensis som gått väldigt långt som pendlarbil/andrabil. Kör 15mil varje vardag. Den drar ca. 0,7 på motorväg och 0,54 på landsväg. Funkar jättebra. Det som är bytt på den på 28000mil är bromsbelägg runt om, en bromsvajer, svetsat avgassystem och en spolarvätskepump. Kostnad totalt ca. 4000kr i reparationer sedan den var ny och nu är den besiktigad och klar.

En sådan kan man få för 15-20tusen. Kanske tråkigaste bilen man kan hitta men har man bara tysta däck på den så är den ganska komfortabel ändå, men köregenskaperna är väl förlåtande. Ofta är de välservade på Toyota-verkstad. I kombin kan man lasta in en massa skrymmande saker också om man vill, men bakrutetorkarmotorn brukar vara trasig som standard.

Annars skulle jag kanske behålla Audin om du gillar den. Går ju att åka tåg också så slipper man slita på bilen. Det kostar ju ändå en del i förlust när man ska sälja en bil som man redan köpt.

Ubåtsingenjör
7 323 Inlägg
9 december 2011
köp en billig golf 2 för ca 6000

sen lägger du 2 tusen på ljudisolering då är du uppe i 8 000 kr så då har du 7 000 kr kvar om du måste köpa vinterdäck eller sommar däck samt till reprationer. Delarna till golf 2orna är billiga så du kan nästan renovera hela bilen för 7 000 ( kanske lite överdrivet men ). Leta efter en hyffsat rostfri och ta hand om den så håller den sig fri från rost.

Vill du ha en lite mer körglad bil letar du efter en gti, då går priset upp en aning och den dricker mer bensin och försäkringen är dyrare, precis som alla roligare bilar. Skatten ligger på ca 900kr om året. Enligt mig är detta den mest total ekonomiska bilen man kan äga

55 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Tacksam för alla svar, en suv kommer inte på fråga då det ska vara en ekonomisk bil... Bilen behöver inte vara stor i sig, en väska ska in och ev en baslåda. Golfen vore inte dum egentligen dock vore en lite nyare bil med mer komfort intressant. Som sagt bilen ska bara vara brukis som ska hålla och inte kosta så mycket att varken tanka eller serva //
Senast redigerat av Micke016 (9 december 2011)

55 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
zoopåse skrev:
Jag köpte en Toyota Avensis som gått väldigt långt som pendlarbil/andrabil. Kör 15mil varje vardag. Den drar ca. 0,7 på motorväg och 0,54 på landsväg. Funkar jättebra. Det som är bytt på den på 28000mil är bromsbelägg runt om, en bromsvajer, svetsat avgassystem och en spolarvätskepump. Kostnad totalt ca. 4000kr i reparationer sedan den var ny och nu är den besiktigad och klar.

En sådan kan man få för 15-20tusen. Kanske tråkigaste bilen man kan hitta men har man bara tysta däck på den så är den ganska komfortabel ändå, men köregenskaperna är väl förlåtande. Ofta är de välservade på Toyota-verkstad. I kombin kan man lasta in en massa skrymmande saker också om man vill, men bakrutetorkarmotorn brukar vara trasig som standard.

Annars skulle jag kanske behålla Audin om du gillar den. Går ju att åka tåg också så slipper man slita på bilen. Det kostar ju ändå en del i förlust när man ska sälja en bil som man redan köpt.

Vill bli av med bilen då jag kan få en budget om någonting skulle gå sönder eller hända. Glömde även nämna att Audin är En TSQ Dvs både turbosport motorn och quattro vilket inte var riktigt genomtänk av mig. Annars vore inte en Avensis en dum bil.

55 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
Har kollat lite på en golf 4:a men är det stor skillnad på bränsleförbrukningen mellan 1.6 och 1.8? Verkar som att alla har mellan 6-15 ägare, vilket är mycket för en -98 via mig. Några kommentarer gott folk?

24 Inlägg
13 december 2011
Jag körde en renault clio mllan ösd och stockholm (ca 60 mil) och det gick bra tyckte jag. bilen drog ca 29 liter och då pressade jag den bra på motorvägen. helt okej comfort va det också. men vägljudet är väl ganska högt.

Ubåtsingenjör
7 323 Inlägg
13 december 2011
Micke016 skrev:
Har kollat lite på en golf 4:a men är det stor skillnad på bränsleförbrukningen mellan 1.6 och 1.8? Verkar som att alla har mellan 6-15 ägare, vilket är mycket för en -98 via mig. Några kommentarer gott folk?

mossan kör sin golf 4 1,6 på ca 0,75 blandat... och då går det att komma lite lägre med tanke på att hon kör som en tattare ibland.

Den drog 0,86 på väg upp till elmia, men då fick den jobba wink

Sök